The Reception of Spectral Music within the Slovenian Cultural Space
DOI:
https://doi.org/10.3986/dmd12.2.01Keywords:
Slovenian music, music of the twentieth and twenty-first centuries, composer associations, spectral musicAbstract
The article examines groups of composers who were active after the Second World War. An analysis of their role in the development of composition practices seeks to answer the question of why spectralism, which strongly marked French music and has resonated in European music ever since the 1970s, hardly emerged at all in Slovenia. It has slowly found its way into Slovenian musical consciousness only in the twenty-first century.Downloads
References
Barbo, Matjaž. Pro musica viva. Prispevek k slovenski moderni po II. svetovni vojni. Ljubljana: Znanstveni inštitut Filozofske fakultete, 2001.
Barbo, Matjaž. »Slavko Osterc kot mit avantgarde šestdesetih let«. Muzikološki zbornik 31 (1995): 47–51.
Beal, Amy C. »Negotiating cultural allies. American music in Darmstadt, 1946–1956«. Journal of the American Musicological Society 53, št. 1 (2000): 105–139.
Bogunović Hočevar, Katarina. »Odmevi evropskih tendenc v ustvarjalnosti Janka Ravnika«. Doktorska disertacija, Univerza v Ljubljani, 2009.
Boivin, Jean. La classe de Messiaen. Paris: Christian Bourgois Éditeur, 1995.
Cvetko, Dragotin. Slovenska glasba v evropskem prostoru. Ljubljana: Slovenska matica, 1991.
Gačeša, Majeta. »Pro musica viva.« V: Odzven narave do zvezd. Zbornik Jakoba Ježa, uredila Marjeta Gačeša, 49–52. Ljubljana: Javni sklad Republike Slovenije za kulturne dejavnosti, 2015.
Klemenčič, Ivan. Slovenska glasba v evropskem okviru. Celje: Celjska Mohorjeva družba, 2008.
Koter, Darja. Slovenska glasba 1918–1991. Ljubljana: Študentska založba, 2012.
Kralj Bervar, Sonja. »Sobivanje družbenega, stanovskega in umetniškega v zgodovini Društva slovenskih skladateljev«. Doktorska disertacija, Univerza v Ljubljani, 2011.
Križnar, Franc. »Po prvem mednarodnem festivalu ’nove’ glasbe Muzifest ’99 Društva za vzpodbudo in napredek nove glasbe MUZINA«. Dialogi 35, št. 11–12 (1999): 106–109.
Križnar, Franc. »Poskus diagnoze sodobne slovenske glasbene umetnosti«. Dialogi 32, št. 5–6 (1996): 40–41.
Lebič, Lojze. »Glasovi časov. O slovenski glasbeni ustvarjalnosti«. 6 nadaljevanj. Naši zbori 45, št. 1–2 (1993): 1–5; št. 5–6 (1993): 111–118; Naši zbori 46, št. 1–2 (1994): 1–5; št. 3–4 (1994): 59–65; Naši zbori 48, št. 1–2 (1996): 1–6; št. 3–4 (1996): 50–54.
Loparnik, Borut. »Pogovor z Janezom Matičičem«. Nova revija 4, št. 43–44 (1985): 1469–1477.
O’Loughlin, Niall. Novejša glasba v Sloveniji. Osebnosti in razvoj. Prevedla Mojca Menart. Ljubljana: Slovenska matica, 2000.
Pompe, Gregor. »Elektroakustična glasba v Sloveniji nekoč in danes«. De musica disserenda 7, št. 2 (2011): 7–15.
Pompe, Gregor. »’Nove perspektive’ v slovenski glasbi po letu 1945«. V: Roger Sutherland, Nove glasbene perspektive. Evropska in ameriška avantgarda v glasbi XX. stoletja, prevedla Gregor Pompe in Jure Potokar, 247–262. Ljubljana: LUD Šerpa, Slovensko muzikološko društvo, 2009.
Ross, Alex. Drugo je hrup. Poslušati dvajseto stoletje. Prevedel Leon Stefanija. Ljubljana: Beletrina, 2014.
Stefanija, Leon. Prispevek k analizi institucij slovenske glasbe 20. stoletja. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete, 2010.
Škrlj, Darja. »Pedagoški portret slovenske skladateljice Brine Jež Brezavšček«. Diplomsko delo, Univerza v Ljubljani, 2013.
Vrhunc, Larisa. »ʻSpectral’ aspects in Neville Hall’s compositional thinking«. V: Music and its referential systems, uredila Matjaž Barbo in Thomas Hochradner, 217–234. Specula spectacula, 3. Dunaj: Hollitzer Wissenschaftsverlag, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors guarantee that the work is their own original creation and does not infringe any statutory or common-law copyright or any proprietary right of any third party. In case of claims by third parties, authors commit their self to defend the interests of the publisher, and shall cover any potential costs.
More in: Submission chapter