Malo znan dvozborski ciklus himnusov iz ok. 1600
DOI:
https://doi.org/10.3986/dmd14.1.05Ključne besede:
Francesco Stivori, himnusi, dvozborska glasba, korna knjiga, Notranja AvstrijaPovzetek
Ena izmed kornih knjig graškega izvora, ohranjenih v Ljubljani (SI-Lnr, MS 343), med drugim vsebuje 31 večerničnih himnusov Francesca Stivorija. Ti so ohranjeni le v omenjenem viru. Stivorijevi himnusi tvorijo cikel za celotno liturgično leto in so del dolge tradicije polifonih uglasbitev, ki temeljijo na koralnih melodijah, vendar so napisani za večjo zasedbo kot običajno, in sicer za osem glasov, razdeljenih v dva zbora. Polifoni himnusi iz druge polovice 16. stoletja, ki so bili del repertoarja graškega dvora, v liturgičnem smislu niso bili zastareli. Zato se zdi, da je Stivori svoj cikel skomponiral, da bi zadovoljil estetske potrebe nadvojvode Ferdinanda, ki je bil izjemno naklonjen večzborski glasbi.Prenosi
Literatura
Anderson, Warren, Thomas J. Mathiesen, Susan Boynton, Tom R. Ward, John Caldwell, Nicholas Temperley in Harry Eskew. »Hymn«. V: Grove Music Online. Obiskano 10. oktobra 2017. https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.13648.
Boisits, Barbara. »Stivori, Francesco«. V: Oesterreichisches Musiklexikon, uredil Rudolf Flotzinger, 5:2314. Dunaj: Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften, 2006.
Carideo, Armando. »Wiederentdeckte Kompositionen von Francesco Stivori und Germano Pallavicino«. Basler Jahrbuch für Historische Musikpraxis 22 (1998): 53–67.
Carver, Anthony F. Cori spezzati. 2 zv. Cambridge: Cambridge University Press, 1988.
Eitner, Robert. Biographisch-Bibliographisches Quellen-Lexikon der Musiker und Musikgelehrten christlicher Zeitrechnung bis Mitte des neunzehnten Jahrhunderts. 2. dopolnjena izd. Gradec: Akademische Druck- u. Verlagsanstalt, 1959.
Federhofer, Hellmut. »Chorbücher der Universitätsbibliothek Graz in ihrer Beziehung zur Grazer Hofkapelle (1564–1619)«. V: Musikalische Quellen – Quellen zur Musikgeschichte: Festschrift für Martin Staehlin zum 65. Geburtstag, uredil Ulrich Konrad, 127–139. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 2002.
Federhofer, Hellmut. »Graz Court Musicians and Their Contributions to the “Parnassus musicus Ferdinandaeus” (1615)«.
Federhofer, Hellmut. Musikpflege und Musiker am Grazer Habsburgerhof der Erzherzöge Karl und Ferdinand von Innerösterreich (1564–1619). Mainz: B. Schott’s Söhne, 1967.
Federhofer, Hellmut. Musik und Geschichte: Aufsätze aus nichtmusikalischen Zeitschriften. Hildesheim: Georg Olms Verlag, 1996.
Federhofer, Hellmut. »Stivori, Francesco«. V: Grove Music Online. Obiskano 10. oktobra 2017. https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.26795.
Grabnar, Klemen. »Parodične maše v Hrenovih kornih knjigah«. Doktorska disertacija, Univerza v Ljubljani, 2015.
Gruber, Gernot. »Stivori, Francesco«. V: Suppan, Wolfgang, Steirisches Musiklexikon, 2. izd, 684–685. Graz: Akademische Druck- u. Verlagsanstalt, 2009.
Höfler, Janez. Glasbena umetnost pozne renesanse in baroka na Slovenskem. Ljubljana: Partizanska knjiga, Znanstveni tisk, 1978.
Kokole, Metoda. »From Graz to Today’s Central Slovenia: The Influence of Italian Polychoral Music in the Period c. 1595 to c. 1620«. V: La musica policorale in Italia e nell’Europa centro-orientale fra Cinque e Seicento / Polychoral Music in Italy and in Central-Eastern Europe at the Turn of the Seventeenth Century, uredili Aleksandra Patalas in Marina Toffetti, 335–374. TRA.D.I.MUS., Studi e monografie, 1. Benetke: Edizioni Fondazione Levi, 2012.
Refatti, Nicola. »Vorwort«. V: Francesco Stivori, Madrigali a tre voci (1590), uredil Nicolas Hémard, viii. Liergues: Éditions de l'AME, 2014.
Saunders, Steven. Cross, Sword, and Lyre: Sacred Music at the Imperial Court of Ferdinand II of Habsburg (1619–1637). Oxford: Clarendon Press, 1995.
Vaet, Jacobus. Sämtliche Werke. Vol. 7, Hymnen und Chansons. Uredil Milton Steinhardt. Denkmäler der Tonkunst in Österreich, 118. Gradec: Akademische Druck- u. Verlagsanstalt, 1968.
Ward, Tom Robert. »The Polyphonic Office Hymn from the Late Fourteenth Century until the Early Sixteenth Century«. Doktorska disertacija, University of Pittsburgh, 1969.
Weidensaul, Jane Bennett. »The Polyphonic Hymns of Adrian Willaert«. Doktorska disertacija, Rutgers, The State University of New Jersey, 1978.
Zager, Daniel Arthur. »The Polyphonic Latin Hymns of Orlando di Lasso: A Liturgical and Repertorial Study«. Doktorska disertacija, University of Minnestota, 1985.
Prenosi
Objavljeno
Kako citirati
Številka
Rubrike
Licenca
To delo je licencirano pod Creative Commons Priznanje avtorstva-Nekomercialno-Brez predelav 4.0 mednarodno licenco.
Avtorji jamčijo, da je delo njihova avtorska stvaritev, da v njem niso kršene avtorske pravice tretjih oseb ali kake druge pravice. V primeru zahtevkov tretjih oseb se avtorji zavezujejo, da bodo varovali interese založnika ter da bodo povrnili morebitno škodo.
Podrobneje v rubriki: Prispevki