Na robu modernizma: (prvi) violinski koncert Lucijana Marije Škerjanca

Avtorji

  • Gregor Pompe Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta

DOI:

https://doi.org/10.3986/dmd14.1.01

Ključne besede:

slovenska glasba, glasba 20. stoletja, Lucijan Marija Škerjanc, violinski koncert, glasba strojev

Povzetek

Lucijan Marija Škerjanc je s svojim (Prvim) violinskim koncertom, napisanim v času študija v Parizu med letoma 1924 in 1927, prišel na rob evropskega glasbenega modernizma, ki pa se mu je kasneje skoraj popolnoma odpovedal. Analiza koncerta razkriva, da delo ni zavezano povsem svobodni improvizacijski logiki in da gre za variacije na ljudsko temo južnoslovanskega izvora. Analiza kaže, da delo vsebuje različne slogovne sledi (bujna orkestrska zvočnost Stravinskega, Bartókov tip folklorizma, glasba strojev, neobarok), ki pa jih ne gre razumeti le v eklektičnem smislu, temveč kot dejavno skladateljevo iskanje novega.

Prenosi

Podatki o prenosih še niso na voljo.

Literatura

Barbo, Matjaž. “Prvi koncert za violino in orkester (1927) L. M. Škerjanca”. In 15. slovenski glasbeni dnevi: glasba, poezija – ton, beseda, edited by Primož Kuret, 37–47. Ljubljana: Festival Ljubljana, 2001.

Broeckmann, Andreas. Machine Art in the Twentieth Century. Cambridge, MA: MIT Press, 2016. https://dx.doi.org/10.7551/mitpress/9780262035064.001.0001.

Grabnar, Boris. “Lucijan Marija Škerjanc o svoji glasbi”. Tedenska tribuna, 14 December 1960, 6.

Klemenčič, Ivan. Slovenski glasbeni ekspresionizem od začetkov do druge vojne. Ljubljana: Cankarjeva založba, 1988.

Labelle, Nicole. “Roussel, Albert”. In Grove Music Online. Accessed 3 May 2018. https://dx.doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.23971.

Orledge, Robert, and Andrew Thomson. “Indy, (Paul Marie Théodore) Vincent d’”. In Grove Music Online. Accessed 8 May 2018. https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.13787.

Pokorn, Danilo. “Lucijan Marija Škerjanc”. Slovenska glasbena revija 1, no. 1 (1951/52): 18–20.

Pompe, Gregor. “Slovenian Twelve-Tone Music”. De musica disserenda 14, no. 2 (forthcoming).

Redepenning, Dorothea. “Prokofiev, Sergey”. In Grove Music Online. Accessed 8 May 2018. https://dx.doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.22402.

Rijavec, Andrej. Slovenska glasbena dela. Ljubljana: Državna založba Slovenije, 1979.

Samson, Jim. “Szymanowski, Karol”. In Grove Music Online. Accessed 8 May 2018. https://dx.doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.27328.

Škerjanc, Lucijan Marija. “Vrednotenja”. Sodobnost 9, no. 2 (1933): 55–59.

Škerjanc, Lucijan Marija. “Moji umetnostni nazori”. Sodobnost 8, no. 5 (1940): 203–211.

Škerjanc, Lucijan Marija. “Apologia musicae artis”. Sodobnost 1, no. 2 (1953): 169–187.

Vurnik, Stanko. “Glasbeno življenje v Sloveniji v letu 1927/28”. Dom in svet 41, no. 6 (1928): 191–192.

Objavljeno

2018-11-28

Kako citirati

Pompe, G. (2018). Na robu modernizma: (prvi) violinski koncert Lucijana Marije Škerjanca. De Musica Disserenda, 14(1), 7–18. https://doi.org/10.3986/dmd14.1.01

Številka

Rubrike

PRISPEVKI