In Search of the Ljubljana Cathedral's First Antiphoner
DOI:
https://doi.org/10.3986/dmd12.2.06Keywords:
plainchant, Aquileian rite, Ljubljana dioceseAbstract
The fragments of plainchant manuscripts kept in the Ljubljana archives include the remnants of a two-volume antiphoner and a psalter, written in the same hand. The manuscripts these fragments belonged to followed the rite of Aquileia and they were compiled in the second half of the fifteenth century (or even in the first decades of the sixteenth century); that is, in the period when the chapter of the newly-founded diocese of Ljubljana (1461) began performing plainchant liturgy. The manuscripts were destroyed in the second half of the seventeenth century, when the Roman rite replaced the Aquileian rite in the Ljubljana diocese. Thus it seems very likely that they are remnants of the first antiphoner and psalter of the Ljubljana cathedral.
Downloads
References
Baroffio, Giacomo, in Eun Ju Kim. Historiae sanctorum. Lamezia Terme: A.M.A. Calabria, 1999.
Bratož, Rajko. Krščanstvo v Ogleju in na vzhodnem vplivnem območju oglejske cerkve od začetkov do nastopa verske svobode. Acta Ecclesiastica Sloveniae, 8. Ljubljana: Teološka fakulteta, Filozofska fakulteta, Znanstveni inštitut Filozofske fakultete, 1986.
Breviarium Aquileiense. Benetke: Andreas de Torresanis de Asula, 1496.
Breviarium Salzeburgense. Augsburg: 1497.
Dijk, Stephen J. P. van. Sources of the Modern Roman Liturgy. Zv. 2. Leiden: E. J. Brill, 1963.
Dobszay, László. Salzburg (Pars Temporalis). Corpus Antiphonalium Officii Ecclesiarum Centralis Europae, I/A. Budapest: Institute for Musicology of the Hungarian Academy of Sciences, 1990.
Dreves, Guido Maria, in Clemens Blume, ur. Analecta hymnica. Zv. 45a. Leipzig: O. R. Reisland, 1904.
Fehér, Judith, in László Dobszay. Salzburg (Sanctorale). Corpus Antiphonalium Officii Ecclesiarum Centralis Europae, I/B. Budapest: Institute for Musicology of the Hungarian Academy of Sciences, 2009.
Gilányi, Gabriella, Andrea Kovács in László Dobszay. Aquileia (Temporale). Corpus Antiphonalium Officii Ecclesiarum Centralis Europae, IV/A. Budapest: Institute for Musicology of the Hungarian Academy of Sciences, 2003.
Grabnar, Klemen. »Pričevanja o glasbi v šolskih ustanovah«. V: Zgodovina glasbe na Slovenskem, zv. 1, Glasba na Slovenskem do konca 16. stoletja, uredil Jurij Snoj, 409–426. Ljubljana: Založba ZRC, 2012.
Höfler, Janez. »Gorenjski prispevki k najstarejši glasbeni zgodovini na Slovenskem«. Kronika 14, št. 2 (1966): 91–100.
Kokole, Metoda. »Cerkvena glasba v ljubljanski škofiji«. V: Ljubljanska škofija, uredil France M. Dolinar, 543–560. Ljubljana: Nadškofija Ljubljana, 2011.
Lacoste, Debra, Jan Koláček in Kate Helsen, ur. Cantus. A Database for Latin Ecclesiastical Chant. Splet.
Smolik, Marijan. »Franciscus Josephus Thallmainer, 1698–1768«. Musikološki zbornik 3 (1967): 47–53.
Smolik, Marijan. »Pontifikal prvih ljubljanskih škofov«. V: Božjo voljo spolnjevati. Jubilejni zbornik ob 75-letnici Alojza Šuštarja, ljubljanskega nadškofa in metropolita, ur. Anton Štrukelj, 623–630. Ljubljana, Celje: Mohorjeva družba Celje, 1995.
Snoj, Jurij. »Petje v srednjeveških obrednih ustanovah na Kranjskem«. De musica disserenda 7, št. 2 (2011): 95–115.
Snoj, Jurij. Two Aquileian poetic offices. Musicological Studies, LXV/8. Ottawa: The Institute of Mediaeval Music, 2003.
Stäblein, Bruno. Schriftbild der einstimmigen Musik. Musikgeschichte in Bildern, III/4. Leipzig: VEB Deutscher Verlag für Musik Leipzig, 1975.
Ušeničnik, Franc. »Obrednik oglejske cerkve v ljubljanski škofiji«. Bogoslovni vestnik 4 (1924): 1–35, 97–127.
Žnidaršič Golec, Lilijana. Duhovniki kranjskega dela ljubljanske škofije do tridentinskega koncila. Acta Ecclesiastica Sloveniae, 22. Ljubljana: Inštitut za zgodovino Cerkve pri Teološki fakulteti Univerze v Ljubljani, 2000.
Žnidaršič Golec, Lilijana. »Vzroki in okoliščine ustanovitve ljubljanske škofije ter oblikovanje njenega ozemlja.« V: Ljubljanska škofija, ur. France M. Dolinar, 7–26. Ljubljana: Nadškofija Ljubljana, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors guarantee that the work is their own original creation and does not infringe any statutory or common-law copyright or any proprietary right of any third party. In case of claims by third parties, authors commit their self to defend the interests of the publisher, and shall cover any potential costs.
More in: Submission chapter