Slovenska dvanajsttonska glasba

Gregor Pompe

DOI: https://doi.org/10.3986/dmd14.2.06

Povzetek

Zanimanje za dvanajsttonsko tehniko pri Slavku Ostercu je moral sprožiti študij pri Aloisu Hábi in nato tudi udeležbe na festivalih ISCM. Toda prvi poizkusi uporabe dvanajsttonske tehnike pred drugo svetovno vojno (okoli leta 1936) in na začetku šestdesetih let so bili še zelo previdni – skladatelji niso sledili striktni logiki in sistematiki metode. Prve razvite dvanajsttonske skladbe sta napisala Primož Ramovš in Alojz Srebotnjak leta 1961, toda tudi oba najvidnejša predstavnika dvanajsttonske tehnike sta metodo kasneje opustila – sedemdeseta leta so prinesla postserializem in postmodernizem.

Ključne besede

slovenska glasba; glasba 20. stoletja; dodekafonija; dvanajsttonska vrsta; serializem

Celotno besedilo:

PDF (English)

Literatura

Annibaldi, Claudio. “Porena, Boris”. In Grove Music Online. Accessed 5 April 2018.

Barbo, Matjaž, Matija Ogrin and Brane Senegačnik. “Glasba, zveneča metafizika: pogovor s skladateljem Lojzetom Lebičem”. Tretji dan 24, no. 1 (1995): 17–21.

Barbo, Matjaž. Pro musica viva – pripevek k slovenski moderni po II. svetovni vojni. Ljubljana: Znanstveni inštitut Filozofske fakultete, 2001.

Bedina, Katarina. List nove glasbe: osebnost in delo Franca Šturma. Ljubljana: Cankarjeva založba, 1981.

Boulez, Pierre. “Schönberg est mort”. Score 6 (1952): 18–22.

Božič, Darijan. “Vertikalne strukture savremene muzike”. Pts 1 and 2. Zvuk 67 (1966): 163–188; 68 (1966): 297–321.

Cankar, Izidor. Obiski. Ljubljana: Nova založba, 1920.

Cvetko, Dragotin. Stoletja slovenske glasbe. Ljubljana: Cankarjeva založba, 1964.

Engelman, Leon. “Godalni kvarteti Božidarja Kantušerja”. In Slovenska glasba v preteklosti in sedanjosti, edited by Primož Kuret, 270–279. Ljubljana: Kres, 1992.

Globokar, Vinko. “Problem instrumentalnega in glasbenega teatra”. Muzikološki zbornik 4 (1968): 132–137. https://doi.org/10.4312/mz.4.1.132-137.

Grabnar, Boris. “Lucijan Marija Škerjanc o svoji glasbi”. Tedenska tribuna, 14 December 1960, 6.

Graesvold, Hans Magne. “Egge, Klaus”. In Grove Music Online. Accessed 5 April 2018.

Haimo, Ethan. Schoenberg’s Serial Odyssey: The Evolution of His Twelve-Tone Method, 1914–1928. Oxford: Clarendon Press, 1990.

Headlam, Dave, Robert Hasegawa, Paul Lansky and George Perle. “Twelve-Note Composition”. In Grove Music Online. Accessed 5 April 2018.

Herresthal, Harald. “Hovland, Egil”. In Grove Music Online. Accessed 5 April 2018.

Kemp, Ian, and Michael Meckna. “Fricker, Peter Racine”. In Grove Music Online. Accessed 5 April 2018.

Klemenčič, Ivan. “Začetki glasbenega ekspresionizma na Slovenskem”. Muzikološki zbornik 21 (1985): 71–86. https://doi.org/10.4312/mz.21.1.71-86.

Klemenčič, Ivan. Slovenski glasbeni ekspresionizem. Ljubljana: Cankarjeva založba, 1988.

Koter, Darja. Slovenska glasba, 1918–1991. Ljubljana: Študentska založba, 2012.

Kuret, Primož. “Dr. Danilo Švara”. In Koncertni list SF, no. 7 (1968/69), 10–11.

Loparnik, Borut. Biti skladatelj: pogovori s Primožem Ramovšem. Ljubljana: Slovenska matica, 1984.

Merkù, Pavle. “Dodekafonija”. Naša sodobnost 9, no. 10 (1961): 865–876.

O’Loughlin, Niall. “Alojz Srebotnjak’s Use of Twelve-Tone Techniques”. Muzikološki zbornik 26 (1990): 45–57. https://doi.org/10.4312/mz.26.1.45-57.

Osterc, Slavko. “Moja opera ‘Krog s kredo’”. In Gledališki list, 1928/29, no. 16, 118–120.

Petrić, Ivo. “Alojz Srebotnjak, Monologi”. Sodobnost 11, no. 4 (1963): 370–373.

Pompe, Gregor. “On the Brink of Modernism: Lucijan Marija Škerjanc’s (First) Violin Concerto”. De musica disserenda 14, no. 1 (2018): 7–18.

Reich, Willi. “Arnold Schönberg i njegova bečka škola”. Zvuk 3, no. 4 (1935): 132–137.

Rijavec, Andrej. Slovenska glasbena dela. Ljubljana: Državna založba Slovenije, 1979.

Schoenberg, Arnold. Style and Idea. New York: Philosophical Library, 1950.

Sitsky, Larry, ed. Music of the Twentieth-Century Avant-Garde: A Biocritical Sourcebook. Westport: Greenwood Press, 2002.

Spurný, Lubomír. “Was ist neu an Hábas Neuer Harmonielehre?” Zeitschrift der Gesellschaft für Musiktheorie 4, no. 3 (2007): 323–327. https://doi.org/10.31751/264.

Stephan, Rudolf. “Zwölftonmusik”. In MGG Online. Accessed 21 Sept. 2015.

Vysloužil, Jiří. “Alois Hába und das moderne Wien”. Österreichische Musikzeitschrift 48, no. 9 (1993): 476–478.

Vysloužil, Jiří. “Hába, Alois”. In Grove Music Online. Accessed 5 May 2017.



DOI: https://doi.org/10.3986/dmd14.2.06

Avtorske pravice (c) 2019 De musica disserenda

##submission.license.cc.by-nc-nd4.footer##

Za nemoteno delovanje spletna stran uporablja piškotek za čas trajanja seje. Po končani seje se piškotek izbriše.