V katerem pomenu je mišljenje »resničnejše« kot znanstveno vedenje? Težavna primerjava v Aristotelovi An. Post. II 19

Avtorji

  • Matteo Cosci

Ključne besede:

epistēmē, noûs, resničneje

Povzetek

Aristotel na samem zaključku Druge analitike zapiše: »nič ne more biti skladno z resnico bolj od znanstvenega razumevanja (epistēmē), razen mišljenja (noûs)«. Ta trditev bi lahko bila problematična, če upoštevamo aristotelsko načelo izključenega tretjega, ki pravi, da med resnico in zmoto ne obstajajo vmesne stopnje. Dejansko Aristotelova logika ne pušča prostora za naraščajoče resnice, tako da je treba to domnevno višjo resnico razumeti na bolj posreden način. Po kritični obravnavi nekaj zadevne literature bo pomen Aristotelovega izraza alēthésteron (»bolj skladno z resnico«, »resničneje«) razumljen na naslednje načine: (1) natančneje zaradi njegovega enotnega predmeta; (2) bolj gotovo in prepričljivo; (3) bolj orientacijsko in vodeče; (4) pojmovno predhodno; in končno (5) bolj vzročno za resnico. Mišljenje bo razumljeno kot ne-inferencialen način razumevanja, katerega pozitivna resničnostna vrednost je vedno enaka tisti, ki jo zagotavlja znanstveno vedenje.

Prenosi

Podatki o prenosih še niso na voljo.

Objavljeno

2017-01-18

Kako citirati

Cosci, M. (2017). V katerem pomenu je mišljenje »resničnejše« kot znanstveno vedenje? Težavna primerjava v Aristotelovi An. Post. II 19. Filozofski Vestnik, 37(3). Pridobljeno od https://ojs.zrc-sazu.si/filozofski-vestnik/article/view/4880

Številka

Rubrike

Aristotelova Druga analitika: analiza in dediščina