Re-examining the Building History of the Church of St Nicholas in Godešič and the Iconography of the Painting on its Western Façade
DOI:
https://doi.org/10.3986/ahas.28.1.02Keywords:
Godešič, medieval wall paintings, Friulian painters, Last Judgment, Wheel of Fortune, Bosom of Abraham, Coronation of the Virgin, St Catherine of Alexandria, St Nicholas, angel musiciansAbstract
The study sheds new light on the building history of the church of St Nicholas in Godešič and offers a new iconographic analysis of the painting on its western façade. The church was probably built in the 12th or 13th century and its choir in the early 16th century. An unknown Friulian painter painted the façade in the late 14th century and Jernej of Loka painted the presbytery before 1531. Previous research of the painting on the façade interpreted the preserved scenes as an extended Last Judgment. Above the entrance to the church, France Stele recognized the central group of the Last Judgment. Above it, he saw a depiction of Heaven with a figure of God the Father or Abraham, and to the right of it, a scene of the Wheel of Fortune. Alenka Vodnik sought the main source for the painting in apocryphal Apocalypse of Paul, and the scene with a wheel is thus supposed to represent the Wheel of Hell. A re-examination reveals different iconographic design: above the Last Judgment was the Coronation of the Virgin, on the right was a scene with St Catherine of Alexandria, and on the left a scene with St Nicholas.
Downloads
References
Adkins, Cecil. “Trumpet Marine.” V Grove Music Online. Oxford: Oxford University Press, 2001. https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.28494.
Assion, Peter. “Katharina (Aikaterinê) von Alexandrien.” V Lexikon der christlichen Ikonographie. Zv. 7, Ikonographie der Heiligen, uredil Engelbert Kirschbaum, stp. 289–97. Rom: Herder, 1994.
Benz, Richard, ur. Die Legenda aurea des Jacobus de Voragine. Gütersloh: Gütersloher Verlagshaus, 1999.
Berdux, Silke, in Erich Tremmel. “Trumscheit/Tromba marina.” V Die Musik in Geschichte und Gegenwart Online, uredil Laurenz Lütteken. RILM, Bärenreiter, Metzler, 2016–. Leto prve objave 1998. Leto objave na spletu 2016. Dostop 9. 8. 2023. https://www.mgg-online.com/mgg/ stable/52031.
Bertoncel, Mojca, in Štefan Pavli. “Romanska apsida v podružnični cerkvi sv. Nikolaja na Godešiču.” Loški razgledi 48 (2001): 155‒60.
Bertoncel, Mojca, in Štefan Pavli. “Nove najdbe v podružnični cerkvi sv. Nikolaja na Godešiču.” Loški razgledi 49 (2002): 211‒15.
Bizjak, Matjaž. “Commutatio Diotmari in prvo pričevanje o obstoju Godešiča v pisnem viru.”V Godešič skozi tisočletje 1006–2006, uredila Judita Šega, 49‒60. Godešič: Odbor za pripravo tisočletnice Godešiča, 2006.
Blaznik, Pavle. Srednjeveški urbarji za Slovenijo. Zv. 4., Urbarji freisinške škofije. Ljubljana: SAZU, 1963.
Blaznik, Pavle. Škofja Loka in loško gospostvo (973‒1803). Škofja Loka: Muzejsko društvo, 1973.
Brenk, Beat. “Weltgericht.” V Lexikon der christlichen Ikonographie. Zv. 4., Allgemeine Ikonographie, uredil Engelbert Kirschbaum, stp. 513–23. Rom: Herder, 1994.
Cevc, Emilijan. Slovenska umetnost. Ljubljana: Prešernova družba, 1966.
Cevc, Emilijan. “Umetnostni pomen škofjeloškega okoliša.” Loški razgledi 1 (1954): 65‒76.
Frugoni, Chiara, ur. Pietro e Ambrogio Lorenzetti. Firenze: Le Lettere, 2002.
Fučić, Branko. Glagoljski natpisi. Zagreb: JAZU, 1982.
Fučić, Branko. Istarske freske. Zagreb: Zora, 1963.
Gnudi, Cesare. Vitale da Bologna. Milano: Silvana, 1962.
Höfler, Janez, ur. Gotika v Sloveniji. Ljubljana: Narodna galerija, 1995.
Höfler, Janez. Gradivo za historično topografijo predjožefinskih župnij na Slovenskem: Kranjska. Ljubljana: Viharnik, 2017.
Höfler, Janez. “Gradivo za historično topografijo predjožefinskih župnij na Slovenskem: Pražupniji Stara Loka in Šentpeter pri Ljubljani.” Acta Ecclesiastica Sloveniae 20 (1998): 305‒68.
Höfler, Janez. O prvih cerkvah in župnijah na Slovenskem: K razvoju cerkvene teritorialne organizacije slovenskih dežel v srednjem veku. Ljubljana: Viharnik, 2016.
Höfler, Janez. Srednjeveške freske v Sloveniji. Knj. 1, Gorenjska. Ljubljana: Družina, 1996.
Höfler, Janez. Srednjeveške freske v Sloveniji. Knj. 2, Primorska. Ljubljana: Družina, 1997.
Höfler, Janez. Srednjeveške freske v Sloveniji. Knj. 4, Vzhodna Slovenija. Ljubljana: Družina, 2004.
Höfler, Janez, in Janez Balažic. Johannes Aquila. Murska Sobota: Pomurska založba, 1992.
Kaftal, George. Saints in Italian Art: Iconography of the Saints in the Painting of North East Italy. Florence: Sansoni, 1978.
Klančar Kavčič, Anita. “Konservatorsko-restavratorski posegi na stenskih poslikavah v cerkvi sv. Miklavža na Godešiču.” Loški razgledi 55 (2008): 299‒307.
Klančar Kavčič, Anita. “Restavriranje stenske poslikave na zahodni fasadi godeške cerkve sv. Miklavža.” Loški razgledi 65 (2018): 261‒67.
Klančar Kavčič, Anita, in Vid Klančar. “Godešič ‒ cerkev sv. Nikolaja.” Varstvo spomenikov: Poročila 48 (2013): 63‒66.
Koman, Dušan. Slikar Jernej iz Loke in njegova dela na Loškem. Škofja Loka: Muzejsko društvo, 2011.
Kos, Franc. Gradivo za zgodovino Slovencev v srednjem veku. Knj. 3. Ljubljana: Leonova družba, 1911.
Kosi, Miha, Matjaž Bizjak, Miha Seručnik in Jurij Šilc. Historična topografija Kranjske (do leta 1500). Ljubljana: Založba ZRC, 2021. https://doi.org/10.3986/9789612549749.
Koter, Darja. “Likovne upodobitve glasbil in glasbenih prizorov.” V Zgodovina glasbe na Slovenskem. Zv. 1, Glasba na Slovenskem do konca 16. stoletja, uredil Jurij Snoj, 269‒95. Ljubljana: Založba ZRC, 2012.
Križnar, Anabelle. Slog in tehnika srednjeveškega stenskega slikarstva na Slovenskem. Ljubljana: Založba ZRC, 2006.
Kuret, Primož. Glasbeni instrumenti na srednjeveških freskah na Slovenskem. Ljubljana: Slovenska matica, 1973.
Leben, Nika. “Romanska cerkvena arhitektura na severnem obrobju loškega gospostva.” V Kranjski zbornik 1995, 41‒56. Kranj: Mestna občina, 1995.
Llewellyn, Laura, in John Witty, ur. Paolo Veneziano: Art & Devotion in 14th-Century Venice. New York: The Frick Collection, 2021.
Lucchesi Palli, Elisabeth. “Abraham.” V Lexikon der christlichen Ikonographie. Zv. 1, Allgemeine Ikonographie, uredil Engelbert Kirschbaum, stp. 20‒35. Rom: Herder, 1994.
Marle, Raimond van. The Development of the Italian Schools of Painting. Zv. 4. The Hague: M. Nijhoff, 1924.
Menaše, Lev. Marija v slovenski umetnosti: Ikonologija slovenske marijanske umetnosti od začetkov do prve svetovne vojne. Celje: Mohorjeva družba, 1994.
Mitteilungen der K. K. Zentralkommission für Erforschung und Erhaltung der Kunst- und Historischen Denkmale, 3. v., 6 (1907).
Mitteilungen der K. K. Zentralkommission für Erforschung und Erhaltung der Kunst- und Historischen Denkmale, 3. v., 10 (1911).
Mohorčič, Tea, ur. Akvareli: Dokumenti dediščine / Watercolours: Records of Heritage. Ljubljana: Ministrstvo za kulturo Republike Slovenije, 2018.
Os, H. W. van. “Krönung Mariens.” V Lexikon der christlichen Ikonographie. Zv. 2, Allgemeine Ikonographie, uredil Engelbert Kirschbaum, stp. 671–76. Rom: Herder, 1994.
Peskar, Robert. “Srednjeveške poslikave cerkvenih zunanjščin v Sloveniji.” V Gotika v Sloveniji: Nastajanje kulturnega prostora med Alpami, Panonijo in Jadranom / Gotik in Slowenien: Vom Werden des Kulturraums zwischen Alpen, Pannonien und Adria / Il gotico in Slovenia: La formazione dello spazio culturale tra le Alpi, la Pannonia e l’Adriatico, uredil Janez Höfler, 309‒29. Ljubljana: Narodna galerija, 1995.
Peskar, Robert. “Umetnostni značaj župnijske cerkve.” V Župnijska cerkev v Šentrupertu na Dolenjskem: 500-letnica izgradnje, oprave in posvetitve, uredil Robert Peskar, 107‒258. Ljubljana: Slovensko konservatorsko društvo, 2020.
Petzold, Leander. “Nikolaus von Myra (von Bari).” V Lexikon der christlichen Ikonographie. Zv. 8, Ikonographie der Heiligen, uredil Engelbert Kirschbaum, stp. 45–58. Rom: Herder, 1994.
Poeschke, Joachim. “Rad.” V Lexikon der christlichen Ikonographie. Zv. 3, Allgemeine Ikonographie, uredil Engelbert Kirschbaum, stp. 492–94. Rom: Herder, 1994.
Praprotnik, Vilma. “Ornamentika slikanih okvirov v srednjeveškem stenskem slikarstvu v Sloveniji.” Zbornik za umetnostno zgodovino, n. v., 10 (1973): 31‒78.
Prelovšek, Damjan. “Katalog z literaturo.” V Gotsko stensko slikarstvo, France Stele, XLI‒CXXXV. Ljubljana: Mladinska knjiga, 1972.
Rozman, Ksenija. “Stensko slikarstvo od 15. do srede 17. stoletja na Slovenskem: Problem prostora.” Doktorska disertacija, Univerza v Ljubljani, 1964.
Schiller, Gertrud. Ikonographie der christlichen Kunst. Zv. 4. 2, Maria. Gütersloh: Gütersloher Verlagshaus Gerd Mohn, 1980.
Stele, France. “Die friulanische Gruppe in der gotischen Wandmalerei Sloweniens.” V Festschrift Karl M. Swoboda zum 28. 1. 1959, uredil Otto Benesch, 265‒72. Wien: Rohrer, 1959.
Stele, France. Gotsko stensko slikarstvo. Ljubljana: Mladinska knjiga, 1972.
Stele, France. “Iz konservatorskih spominov.” Varstvo spomenikov 10 (1965): 13‒38.
Stele, France. Monumenta artis Slovenicae. Zv. 1, Srednjeveško stensko slikarstvo. Ljubljana: Akademska založba, 1935.
Stele, France. Slikarstvo v Sloveniji od 12. do srede 16. stoletja. Ljubljana: Slovenska matica, 1969.
Stele, France. “Varstvo spomenikov (od 1. I. 1932 do 31. XII. 1934).” Zbornik za umetnostno zgodovino 14 (1937): 53‒66.
Šega, Judita. “Godešič v preteklosti in sedanjosti.” Loški razgledi 53 (2006): 13‒40.
Šega, Judita. “Postavil sem si temelj.” V Kronika župnije Reteče: Zbornik ob 150-letnici obstoja župnije Reteče pri Škofji Loki, uredil Štefan Pavli, 55‒253. Reteče: Župnijski urad, 2001.
Štukl, France. “Cerkev svetega Miklavža.” V Godešič skozi tisočletje 1006–2006, uredila Judita Šega, 326‒38. Godešič: Odbor za pripravo tisočletnice Godešiča, 2006.
Štukl, France. “Pod freisinškimi gospodi.” V Godešič skozi tisočletje 1006–2006, uredila Judita Šega, 61‒73. Godešič: Odbor za pripravo tisočletnice Godešiča, 2006.
Štukl, France. “Sprehod po vaseh reteške župnije.” V Kronika župnije Reteče: Zbornik ob 150-letnici obstoja župnije Reteče pri Škofji Loki, uredil Štefan Pavli, 307‒409. Reteče: Župnijski urad, 2001.
Uršič, Mojca. “Jernej iz Loke.” Magistrska naloga, Univerza v Ljubljani, 1987.
Vidmar, Luka. Cerkev sv. Miklavža na Godešiču. Škofja Loka: Muzejsko društvo, 2020.
Vilhar, Breda. Dies irae: Upodobitve Poslednje sodbe na Koroškem / Ausgewählte Darstellungen des Jüngsten Gerichts in Kärnten. Celovec: Slovenski narodopisni inštitut Urban Jarnik, Krščanska kulturna zveza, 2002.
Vnuk, Branko, in Marjeta Ciglenečki. Ptujski dominikanski samostan. Ljubljana: Založba ZRC, 2018.
Vodnik, Alenka. “Between Worldly Lords and Eternal Salvation.” V Umetnost okrog 1400: Globalni in regionalni pogledi / Art and Architecture around 1400: Global and Regional Perspectives, uredili Marjeta Ciglenečki in Polona Vidmar, 41‒49. Maribor: Filozofska fakulteta, 2012.
Vodnik, Alenka. “Janezovo razodetje in poslednja sodba: Ali Pavlova vizija?” V Historia artis magistra: Amicorum discipulorumque munuscula Johanni Höfler septuagenario dicata, uredila Renata Novak Klemenčič in Samo Štefanac, 119‒30. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete, Slovensko umetnostnozgodovinsko društvo, 2012.
Vodnik, Alenka. “O legendah in legendi sv. Andreja na Gostečah.” Zbornik za umetnostno zgodovino, n. v., 46 (2010): 36‒56.
Vodnik, Alenka. Tekstilni vzorci v srednjeveškem stenskem slikarstvu na Slovenskem. Ljubljana: Znanstveni inštitut Filozofske fakultete, 1998.
Volpe, Alessandro. “Pittura a Pomposa.” V Pomposa: Storia, arte, architettura, uredila Antonio Samaritani in Carla Di Francesco, 95–149. Ferrara: Corbo, 1999.
Wilhelm-Schaffer, Irmgard. Gottes Beamter und Spielmann des Teufels: Der Tod in Spätmittelalter und Früher Neuzeit. Köln: Böhlau, 1999.
Zadnikar, Marijan, in Janez Balažic. Turnišče: Zgodovinska in umetnostna podoba farne cerkve. Murska Sobota: Pomurska založba, 1994.
Železnik, Adela. “Goriške delavnice 14. in zgodnjega 15. stoletja.” V Gotika v Sloveniji, uredil Janez Höfler, 237‒45. Ljubljana: Narodna galerija, 1995.
Železnik, Adela. “Stensko slikarstvo takoimenovanih furlanskih delavnic v srednjem veku.” Magistrska naloga, Univerza v Ljubljani, 2000.
Downloads
Published
Versions
- 2023-09-13 (2)
- 2023-09-08 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors guarantee that the work is their own original creation and does not infringe any statutory or common-law copyright or any proprietary right of any third party. In case of claims by third parties, authors commit their self to defend the interests of the publisher, and shall cover any potential costs.
More in: Submission chapter