Acta historiae artis Slovenica https://ojs.zrc-sazu.si/ahas <p>Acta historiae artis Slovenica je znanstvena revija Umetnostnozgodovinskega inštituta Franceta Steleta ZRC SAZU, ki je bila ustanovljena leta 1996 in izhaja dvakrat letno. Prinaša članke o zgodovini umetnosti, s poudarkom na slovenskem in srednjeevropskem prostoru, kot tudi prispevke s področja likovne teorije ter kulturnozgodovinske prispevke, povezane z likovno umetnostjo.</p> <p>Print ISSN: 1408-0419<br />Online ISSN: 2536-4200</p> sl-SI <p>Avtorji jamčijo, da je delo njihova avtorska stvaritev, da v njem niso kršene avtorske pravice tretjih oseb ali kake druge pravice. V primeru zahtevkov tretjih oseb se avtorji zavezujejo, da bodo varovali interese založnika ter da bodo povrnili morebitno škodo.</p> <p>Podrobneje v rubriki: <a href="https://ojs.zrc-sazu.si/ahas/prispevki">Prispevki</a></p> renata.komic@zrc-sazu.si (Renata komić Marn) pkpojs@gmail.com (Primož Svetek) Thu, 25 Sep 2025 00:00:00 +0200 OJS 3.3.0.10 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Zvita vitis ali par prepletenih vrvi? https://ojs.zrc-sazu.si/ahas/article/view/14810 <p class="p1">V članku je obravnavana nagrobna stela mornariškega centuriona Likeja, ki je bila najdena v naselju Osor (Apsorus)&nbsp;na otoku Cresu. Sodeč po napisu, je bilo zanjo izbrano javno mesto, kar priča o centurionovi pomembnosti za kraj.&nbsp;Likej je oblečen v tuniko in sagum, nenavaden pa je predmet, ki ga drži v roki. Največkrat je bil interpretiran kot vrv,&nbsp;<span class="s1">zvezana v vozel, kakršnega so uporabljali za privez ladij. O videzu poveljniške palice (vitis), ki je bila prepoznavni znak&nbsp;</span><span class="s1">tudi mornariških centurionov, je malo znanega. Prav upodobitve na ravenskih stelah zgodnjega cesarskega obdobja, na&nbsp;</span><span class="s1">katerih je upodobljen nekakšen vozel, so spodbudile domnevo, da je bila vsaj v tej dobi vitis pri mornariških centurio</span>nih upodobljena drugače. Glede na to, da na steli ni nobenega atributa, ki bi pokojnika povezoval z njegovim činom,&nbsp;bi lahko Likej v rokah držal prav vitis, ki bi z videzom obenem lahko namigovala na Likejeve pomorske sposobnosti.</p> Katarina Šmid Avtorske pravice (c) 2025 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://ojs.zrc-sazu.si/ahas/article/view/14810 Thu, 25 Sep 2025 00:00:00 +0200 Meja kot prostor izmenjave v 18. stoletju https://ojs.zrc-sazu.si/ahas/article/view/14811 <p class="p1">V srednji Evropi meje niso trdne ovire, ampak so precej fluidne. Gre za tesno povezan kulturni prostor intenzivne&nbsp;izmenjave, v katerem umetniško ustvarjanje oblikujejo gosto prepleteni medsebojni stiki in vplivi med posameznimi&nbsp;državami in regijami. To je še posebej vidno v dejavnostih velikih arhitekturnih, slikarskih in kiparskih delavnic v&nbsp;18. stoletju, ki so imele široko mrežo sodelavcev po celotnem območju. Ključno vlogo pri hitrem in daljnosežnem&nbsp;prenosu umetniških rešitev so imeli tako cerkveni kot posvetni naročniki umetniških del, ki so bili močno povezani z&nbsp;<span class="s1">gosto mrežo stikov, ki se je pletla tudi preko (danes nacionalnih) meja. V članku so na primeru arhitekturne delavnice&nbsp;</span>Jožefa Hueberja iz Gradca (1715–1787), ki je delovala na območju dežele Štajerske v današnji Avstriji in Sloveniji ter&nbsp;v severozahodni Hrvaški, raziskane metode mreženja in obseg dela delavnice, kar je omogočilo rekonstrukcijo stikov&nbsp;med naročniki iz vrst štajerskega, madžarskega in hrvaškega plemstva.</p> Dubravka Botica Avtorske pravice (c) 2025 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://ojs.zrc-sazu.si/ahas/article/view/14811 Thu, 25 Sep 2025 00:00:00 +0200 Zbirka plemiških portretov Jožefa Breznika s Koga pri Ormožu in njen osrednji del Galerija Dienerspergiana https://ojs.zrc-sazu.si/ahas/article/view/14812 <p class="p1">Narodni muzej v Ljubljani je leta 1934 od Jožefa Breznika, posestnika na Kogu pri Ormožu, kupil zbirko 39 plemiških&nbsp;<span class="s1">portretov iz zapuščine Antonije Kofler, rojene baronice Dienersperg, nekdanje lastnice Breznikove kupljene posesti.&nbsp;</span><span class="s1">Polovica portretov je izvirala od rodbine Dienersperg z Dobrne pri Celju, druga polovica pa od baronov Adelsteinov&nbsp;</span><span class="s1">iz dvorca Dobrnica pri Dobrni, od koder je bila Antonijina babica. Antonijin ded Franc Ksaver baron Dienersperg,&nbsp;</span><span class="s1">graščak na Dobrni in Dobrnici, je dal tisti del portretov, ki se je nahajal v dvorcu Dobrna, okoli leta 1832 opremiti&nbsp;</span><span class="s1">z enotnimi napisi. Gre za 16 portretov štajerskih in kranjskih Dienerspergov ter dva portreta sorodnikov iz rodbin&nbsp;</span><span class="s1">Hohenwart in Straßberg, ki smo jih poimenovali s skupnim imenom Galerija Dienerspergiana. Na njih je podpisan&nbsp;</span><span class="s1">samo en slikar, doslej komaj znani Andrej Peric, eden pa naj bi prikazoval Regino Konstancijo pl. Dienersperg, dolgo&nbsp;</span><span class="s1">pozabljeno najmlajšo hčer polihistorja Janeza Vajkarda Valvasorja.</span></p> Boris Golec Avtorske pravice (c) 2025 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://ojs.zrc-sazu.si/ahas/article/view/14812 Thu, 25 Sep 2025 00:00:00 +0200 Zbirka tapiserij v palači grofov Attems v Gradcu https://ojs.zrc-sazu.si/ahas/article/view/14813 <p class="p1">V članku so predstavljeni novi podatki in ugotovitve o zbirki tapiserij, ki so jih grofje Attems hranili v svoji palači v&nbsp;Gradcu do začetka šestdesetih let 20. stoletja. Sedanje hranišče velike večine teh tapiserij ni znano. Na podlagi analize&nbsp;<span class="s1">posameznih, stalno spreminjajočih se kontekstov ter razvojne dinamike umetnostnih in drugih zbirk v palači Attems,&nbsp;</span>kot tudi individualnega okusa in želja posameznih lastnikov, se razprava osredotoča na ugotavljanje identitete naročnikov oziroma imetnikov tapiserij ter na rekonstrukcije kontekstov njihovih postavitev v različnih časovnih okvirih.&nbsp;Analiza posameznih prizorov, katerih fotografski posnetki so v članku predstavljeni prvič, se omejuje na tapiserije, ki&nbsp;so nastale v 17. stoletju, raziskovalna vprašanja pa se nanašajo na celotno zbirko tapiserij grofov Attems.</p> Renata Komić Marn Avtorske pravice (c) 2025 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://ojs.zrc-sazu.si/ahas/article/view/14813 Thu, 25 Sep 2025 00:00:00 +0200 Opus arhitekta Josepha Hasslingerja (1807–1845) https://ojs.zrc-sazu.si/ahas/article/view/14815 <p class="p1">V prispevku je predstavljena prva celovita obravnava opusa arhitekta Josepha Hasslingerja, čigar dela so ohranjena v&nbsp;Sloveniji, Avstriji in Ukrajini. Dosedanje poznavanje Hasslingerjevega opusa je revidirano in dopolnjeno na podlagi&nbsp;vloge za profesuro na šoli za arhitekturo dunajske akademije upodabljajočih umetnosti iz leta 1842, poznejša dela so&nbsp;proučena na podlagi ohranjenih načrtov in omemb v sočasnih pisnih virih. Izpostavljeni so vplivi profesorja Pietra&nbsp;Nobila ter italijanskih renesančnih palač in sodobnih münchenskih stavb, ki jih je Hasslinger proučeval med študijskim potovanjem. Med najpomembnejšimi naročniki načrtov za cerkve, javne stavbe za reprezentativne, upravne,&nbsp;zdravstvene in zdraviliške namene ter za stanovanjske stavbe so bili štajerski deželni stanovi, plemstvo ter graški in&nbsp;mariborski meščani.</p> Polona Vidmar Avtorske pravice (c) 2025 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://ojs.zrc-sazu.si/ahas/article/view/14815 Thu, 25 Sep 2025 00:00:00 +0200 Stavba nekdanje Pedagoške akademije v Mariboru https://ojs.zrc-sazu.si/ahas/article/view/14816 <p class="p1">V prispevku je obravnavana stavba nekdanje Pedagoške akademije v Mariboru, v kateri danes delujejo njene naslednice&nbsp;<span class="s1">Pedagoška fakulteta, Filozofska fakulteta in Fakulteta za naravoslovje in matematiko. Objekt, zgrajen med letoma 1975&nbsp;</span><span class="s1">in 1978 po načrtih arhitekta Branka Kocmuta, sodi v sam vrh slovenske modernistične šolske arhitekture, vendar pa&nbsp;</span><span class="s1">so ga dosedanji raziskovalci večinoma spregledali. Stavba je predstavljena tako z arhitekturnega kot funkcionalnega&nbsp;</span><span class="s1">vidika, posebej so izpostavljene njene kvalitete, ki so jih kasnejše nekontrolirane prezidave do neke mere zabrisale.</span></p> Franci Lazarini Avtorske pravice (c) 2025 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://ojs.zrc-sazu.si/ahas/article/view/14816 Thu, 25 Sep 2025 00:00:00 +0200 Telesa, biopolitična kritika in ženska agentnost v sodobnih bio(medicinskih) umetniških delih https://ojs.zrc-sazu.si/ahas/article/view/14817 <p class="p1">V članku je predstavljen družbeni in kritični potencial bio(medicinskih) umetniških praks s poudarkom na načinih,&nbsp;kako umetnice uporabljajo telesa in žive celice kot sredstvo biopolitične kritike. Z uporabo teoretičnega okvira ekofeminizma in posthumanega feminizma avtorica pristopa k izbranim bio(medicinskim) umetniškim delom sodobnih&nbsp;umetnic, ki vsebujejo žive človeške celice ali v katerih se povezujejo z drugimi vrstami. V članku je prikazano, kako&nbsp;so ta dela kritična do številnih družbenozgodovinskih in biopolitičnih tem, kot so diskriminacija, povezana s krvjo&nbsp;<span class="s1">in krvnimi rodovi, uničevanje avtohtonih skupnosti, ekocid, biobanke, rasna in spolno pogojena superiornost ter&nbsp;</span>avtoriteta človeka nad nečloveškimi in nadčloveškimi bitji. Takšne umetniške prakse so zelo pomembne za študije&nbsp;spolov in študije umetniških raziskav v biokulturah in tehnoznanosti, njihova interdisciplinarna narava pa spreminja&nbsp;reprezentacijo in razumevanje teles v umetnosti in vsakdanji kulturi.</p> Sonja Jankov Avtorske pravice (c) 2025 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://ojs.zrc-sazu.si/ahas/article/view/14817 Thu, 25 Sep 2025 00:00:00 +0200