Some Observations on Ivana Kobilca’s Painting the Souvan Madonna in the Light of Contemporary Commissioning and Exhibiting Practices

Authors

  • Beti Žerovc

DOI:

https://doi.org/10.3986/ahas.27.2.05

Keywords:

Ivana Kobilca, art exhibitions in Slovenia, patronage of art, sacred art, Souvan Madonna

Abstract

The article presents Kobilca’s image of the Souvan Madonna, created for a private client. It dates the painting, about which the painter corresponded in detail with her family, to the first months of 1900. The article discusses Kobilca’s way of working on the painting, her contact with specific clients – Uršula Souvan and her family – and the painter’s reservations about potentially exhibiting the painting in the second exhibition of the Slovenian Art Society in Ljubljana in 1902. Although the Souvan Madonna is not among Kobilca’s most important paintings, analysing it helps us better understand the painter’s attitude towards her clients and exhibiting in her hometown of Ljubljana.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Beti Žerovc

Univerza v Ljubljani
Filozofska fakulteta
Oddelek za umetnostno zgodovino
Aškerčeva cesta 2
SI-1000 Ljubljana

References

Ab nach München. Künstlerinnen um 1900 (ur. Antonia Voit), Münchener Stadtmuseum, München 2014.

ANDREJKA, Rudolf, Souvan, Slovenski biografski leksikon, 3/10 (ur. Alfonz Gspan), Ljubljana 1967, str. 411–413.

BAGGERMAN, Arianne, DEKKER, Rudolf, Jacques Presser, Egodocuments and the Personal Turn in the Historiography, European Journal of Life Writing, 7, 2018, str. 90–110.

BOURDIEU, Pierre, Distinction. A Social Critique of the Judgement of Taste, Cambridge 1984.

BOURDIEU, Pierre, The Rules of Art. Genesis and Structure of the Literary Field, Cambridge 1996.

BREJC, Tomaž, Realizem, impresionizem, postimpresionizem, Ljubljana 2006.

BREJC, Tomaž, Impresionizem in kritika, Slovenski impresionisti in njihov čas 1890–1920, Narodna galerija, Ljubljana 2013, str. 58–80.

DAMJANOVIĆ, Dragan, Arhitekt Josip Vancaš i katedrala s biskupskim sklopom u Đakovu, Scrinia Slavonica, 8/1, 2008, str. 174–188.

DEBEVEC, Josip, Jeglič, Anton Bonaventura, Slovenski biografski leksikon, 1/3 (ur. Izidor Cankar, Franc Ksaver Lukman), Ljubljana 1967, str. 390–392.

DESEYVE, Yvette, Der Künstlerinnen-Verein München e.V. und seine Damen-Akademie. Eine Studie zur Ausbildungssituation von Künstlerinnen im späten 19. und frühen 20. Jahrhundert, München 2005.

JAKOPIČ, Rihard, Slovenija se klanja Ljubljani, Ljubljanski zvon, 4/23, 1903, str. 252–253. KOMELJ, Milček, Katalog razstavljenih del, Ivan Vavpotič (1877–1943), Narodna galerija, Ljubljana 1987, str. 79–101.

KRŠNJAVI, Iso, Gemaelde Ausstellung, Agramer Zeitung, 44/45, 22. 2. 1890, s. p. (zaglavje »Kunst, Literatur«).

MARTIN-NEUTE, Émilie, La grammaire du religieux dans la peinture parisienne en 1900: Quand le céleste rencontre le terrestre, Les Religions du XIXe siècle. Actes du IVe Congrès de la Société des études romantiques et dix-neuviémistes, Paris 2009, https://serd.hypotheses.org/files/2018/08/EmilieMartin-Neute.pdf.

MAUČEC, Mateja, Ivana Kobilca v Sarajevu (1897–1905), Ivana Kobilca 1861–1926. »Slikarija je vendar nekaj lepega ...«, Narodna galerija, Ljubljana 2018, str. 171–197.

MAUČEC, Mateja, Vizualna propaganda Stadlerjevih ekumenskih prizadevanj v freskah Ivane Kobilce, Acta historiae artis Slovenica, 26/1, 2021, str. 113–131.

MENAŠE, Lev, Marija v slovenski umetnosti. Ikonologija slovenske marijanske umetnosti od začetkov do prve svetovne vojne, Celje 1994.

MENAŠE, Ljerka, Umetniški razvoj Ivane Kobilce, Zbornik za umetnostno zgodovino, n. v. 2, 1952, str. 115–164.

“München leuchtete”. Karl Caspar und die Erneuerung christlicher Kunst in München um 1900 (ur. Peter-Klaus Schuster), Staatsgalerie moderner Kunst im Haus der Kunst, München 1984.

SCHUSTER, Peter-Klaus, Religiöses bei Hanfstaengl, “München leuchtete”. Karl Caspar und die Erneuerung christlicher Kunst in München um 1900 (ur. Peter-Klaus Schuster), Staatsgalerie moderner Kunst im Haus der Kunst, München 1984, str. 90–103.

STRLE, Urška, ŽEROVC, Beti, Ivana Kobilca in družbena omrežja (v tisku).

TAVČAR, Lidija, Videla sem svet in življenje. Ob 90. obletnici smrti Ivane Kobilca (1861–1926), Podbrezje 2016 (Znameniti Podbrežani).

VALANT, Miha, ŽEROVC, Beti, Društva za likovno umetnost na Kranjskem v obdobju od 1848 do 1918, Likovne besede. Revija za likovno umetnost, 113, 2019, str. 4–13.

VRHUNC, Polonca, Katalog razstavljenih del, Ivana Kobilca (1861–1926), Narodna galerija, Ljubljana 1979, str. 115–289.

VRHUNC, Polonca, Življenje in delo Ivane Kobilce, Ivana Kobilca (1861–1926), Narodna galerija, Ljubljana 1979, str. 13–29.

VURNIK, Stanko, Ivana Kobilca. Spomini, Zbornik za umetnostno zgodovino, 3/3–4, 1923, str. 100–112.

VURNIK, Stanko, Ferdo Vesel. Spomini, Zbornik za umetnostno zgodovino, 4/2, 1924, str. 57–74.

ŽEROVC, Beti, Rihard Jakopič – umetnik in strateg, Ljubljana 2002.

ŽEROVC, Beti, Predlog drugačne časovne umestitve nekaterih del Mateja Sternena, Zbornik za umetnostno zgodovino, n. v. 46, 2010, str. 123–162.

ŽEROVC, Beti, Slovenski impresionisti, Ljubljana 2012.

ŽEROVC, Beti, Ivana Kobilca and Her Painting for the Ljubljana Town Hall, Slovenia Bows to Ljubljana, in the Context of Women’s Painting in the Late Nineteenth Century, Radovi Instituta za povijest umjetnosti, 37, 2013, str. 167–178.

ŽEROVC, Beti, The Exhibition of Ivana Kobilca in Zagreb in 1890, Peristil, 57/1, 2014, str. 147–158.

ŽEROVC, Beti, Ivana Kobilca – a Career in the Context of Nineteenth-Century Women’s Painting, Biuletyn Historii Sztuki, 76/3, 2014, str. 509–534.

Published

2022-10-01

How to Cite

Žerovc B. (2022). Some Observations on Ivana Kobilca’s Painting the Souvan Madonna in the Light of Contemporary Commissioning and Exhibiting Practices. Acta Historiae Artis Slovenica, 27(2). https://doi.org/10.3986/ahas.27.2.05

Issue

Section

Articles