Značilnosti prostorske porazdelitve kreativnih dejavnosti v Ljubljani in Ljubljanski regiji
DOI:
https://doi.org/10.3986/AGS.745Ključne besede:
prostorska porazdelitev, kreativne dejavnosti, Ljubljana, Ljubljanska urbana regija, centralni krajiPovzetek
Članek analizira ključne značilnosti prostorske porazdelitve kreativnih dejavnosti v Ljubljani in Ljubljanski urbani regiji. Posebna pozornost je namenjena analizi vzrokov zgoščevanja posameznih vej kreativnih dejavnosti na specifičnih lokacijah. Pri ovrednotenju dejavnikov, ki vplivajo na razporeditev kreativnih dejavnosti, se opiramo na uporabo GIS orodij. Pri tem so prek koncepta centralnih krajev analizirani načini prostorskega grozdenja kreativnih podjetij. Podatki za analizo so zajeti iz Poslovnega registra Slovenije (AJPES) in Registra nepremičnin in hišnih številk ter teritorialnih enot (GURS). Metoda t. i. »kartiranja« (mapping) kreativnih ekonomij identificira vzorce zgoščevanja kreativnih dejavnosti in razkriva nekatere lokacijske pomanjkljivosti, ki so nastale ob odsotnosti jasnih razvojnih strategij kreativnih ekonomij v Sloveniji.
Prenosi
Literatura
Bairoch, P. 1998: Cities and economic development. Chicago.
Batten, D. 1995: Network cities: creative urban agglomerations for the 21th century. Urban studies 32–2. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/00420989550013103.
Bole, D. 2008: Cultural industry as a result of new city tertiarization. Acta geographica Slovenica 48–2. Ljubljana. DOI: http://dx.doi.org/10.3986/AGS48202.
Borja, J., Castells M. 1996: Local and global: management of cities in the information age. London.
Burger, M., Meijers, E. 2012: Form follows function? Linking morphological and functional polycentricity. Urban Studies 49–5. DOI: http://dx.doi.org/10.1177/0042098011407095
Bunker. 2010: Oblikovanje kulturne četrti Tabor – analiza fokusnih skupin, končno poročilo. Ljubljana.
CCN – Creative city network Canada. 2010: Cultural mapping toolkit. Vancouver.
Christaller, W. 1966: Central places in Southern Germany. Prentice-Hall.
Cigale, D. 2002: Centralna naselja v Sloveniji in njihova vplivna območja v letu 1999. Geografski vestnik 74-1.
Clark, T.N. 2004: The City as an Entertainment Machine. New York.
DCMS – Department for culture, media and sport, 2001. Internet: http://www.culture.gov.uk/index.aspx (12. 9. 2012).
Eaton, B.C., Lipsey, R.G. 1982: An economic theory of central places. The economic journal 92-365.
Evans, G. 2009: Creative cities, creative spaces and urban policy. Urban studies 46–5,6. DOI: http://dx.doi.org/10.1177/0042098009103853
EU, 2010: The Green Book on cultural and creative industries. Brussels.
Eurostat, 2007, 2011: Cultural statistics. Publications office of the European Union. Luxembourg.
Fleming, T. 2011: Ponovna ocena kreativne ekonomije: obeti za mesta in regije? Prispevek na konferenci. Internet: http://vimeo.com/25654370 (23. 8. 2011).
Florida, R. 2002: The rise of the creative class. New York.
Florida, R. 2005: Cities and the creative class. New York, Abingdon.
Giddens, A. 1984 The Constitution of Society – Outline of the theory of structuration. Cambridge.
Glaser, B. 1998: Doing grounded theory – issues and discussion. Mill Valley.
Gottlieb, P. 1994: Amenities as an economic development tool: is there enough evidence? Economic development quarterly 8–3. DOI: http://dx.doi.org/10.1177/089124249400800304
Hesmondhalgh. D. 2002: The Cultural Industries. London.
Higgs, P., Cunningham, S. 2008: Creative industries mapping: Where have we come from and where are we going? Creative industries journal 21-1.
Hočevar, M. 2000: Novi urbani trendi; Prizorišča v mestih – omrežja med mesti. Ljubljana.
Holt-Jensen A. 1988: Geography: history and concepts 2. London
Howkins, J. 2001: The creative economy: how people make money from ideas. Allen Lane.
IER. 2012: Creative industries in Ljubljana urban region. Ljubljana.
Ipop, 2011: Potentials of creative urban regeneration – spatial distribution of creative industries in Ljubljana Urban Region. Ljubljana.
Ipop, 2012: Kreativna regeneracija na primeru izbranega dela Ljubljane – končna študija. Ljubljana.
Jaklič, M., Cotič Svetina, A., Zagoršek, H. 2004: Evalvacija ukrepov za spodbujanje razvoja grozdov v Sloveniji v obdobju 2001–2003. Ljubljana.
Kirn, A. 2008: Entropične razsežnosti družbenega razvoja. Teorija in praksa 45–34.
Kokole, V. 1971: Centralni kraji v SR Sloveniji: problemi njihovega omrežja in njihovih gravitacijskih območij. Geografski zbornik 12.
Kozina, J. 2010: Transport accessibility to regional centres in Slovenia. Acta geographica Slovenica 50–2. DOI: http://dx.doi.org/10.3986/AGS50203.
Krätke, S. 2010: ‚Creative cities‘ and the rise of the dealer class: a critique of Richard Florida‘s approach to urban theory. International journal of urban and regional research, 34–4. DOI: http://dx.doi.org/10.1111/j.1468-2427.2010.00939.x
Landry, C., Bianchini, F. 1995: The creative city. London.
Landry, C. 2000: The creative city: a toolkit for urban innovators. London.
Lazzeretti, L., Boix, R., Capone, F. 2008: Do creative industries cluster? Mapping creative local production systems in Italy and Spain. Industry and Innovation 15-5.
Logan, J. R., Molotch, H. L. 1987: Urban fortunes: the political economy of place. Los Angeles.
Ministry of culture of the Republic of Slovenia, 2011. KKIPS – Cultural and creative industries – Slovene style. Ljubljana. Internet: http://www.mk.gov.si/fileadmin/mk.gov.si/pageuploads/Ministrstvo/Drugo/aktualno/2011/KKIPS/brosuraweben.pdf (25. 10. 2011).
Mlinar, Z. 1994: Individualizacija in globalizacija v prostoru. Ljubljana.
MOL – Mestna občina Ljubljana, 2002: Trajnostni razvoj Mestne občine Ljubljana – strategija. Ljubljana.
MOL. 2012: Strategija razvoja kulture v Mestni občini Ljubljana 2012–2015. Ljubljana.
Montgomery, J. 2003: Cultural quarters as mechanisms for urban regeneration. 1: Conceptualising cultural quarters. planning, Practice & research 18–4. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/1561426042000215614
Murovec N., Kavaš D. 2012: Creative industries in Ljubljana urban region. Working paper 70. Ljubljana.
Nered, J. 2005: Geografski vidiki mreženja podjetij v Sloveniji. Geografski vestnik 77-2.
Pareja, M. E., Garuz, J. T., Ferrando, L. G., Pradel, M. M. 2009: Approaching the Barcelona metropolitan region – The views of high-skilled employees, managers and transnational migrants. Amsterdam.
Peck, J. 2005: Struggling with the creative class. International journal of urban and regional research 29–4. DOI: http://dx.doi.org/10.1111/j.1468-2427.2005.00620.x
Perrons, D. 2004: Understanding social and spatial divisions in the new economy: New media clusters and the digital divide. Economic geography 80–1.
Preston, R.E. 1983: The dynamic component of Christaller's Central place theory and the theme of change in his research. Canadian geographer 27. DOI: http://dx.doi.org/ 10.1111/j.1541-0064.1983.tb00677.x
Porter, M., E. 1990: The competitive advantage of nations. London.
Ravbar, M. 2011: Creative social groups in Slovenia: contribution to geographic studying of human resources. Acta geographica Slovenica 51–2. DOI: http://dx.doi.org/10.3986/AGS51204.
Ravbar, M., Bole, D., Nared, J. 2005: A creative milieu and the role of geography in studying the competitiveness of cities: the case of Ljubljana. Acta geographica Slovenica 45–2. Ljubljana. DOI: http://dx.doi.org/10.3986/AGS45201.
RRA LUR, 2007: Regionalni razvojni program Ljubljanske urbane regije 2007–2013. Ljubljana.
Standardna klasifikacija dejavnosti (SKD), 2008: Internet: http://www.ajpes.si/Registri/Drugo/SKD (5. 11. 2011).
Služba vlade Republike Slovenije za razvoj, 2008: Priporočila 9. razvojne skupine za kreativne industrije za povečanje konkurenčnosti Slovenije. Ljubljana.
Scott, A. 2000: The cultural economy of cities. London.
Second Chance. 2011: Osnutek zasnove uporabe CSU Rog – analiza fokusnih skupin. Ljubljana.
Simmie, J. 2006: Do clusters or innovation systems drive competitiveness? Clusters and Regional Development. London.
Soja, E. 2000: Postmetropolis. Oxford.
Toffler, A. 1980: The Third Wave. New York.
United Nations, 2010: Creative economy report 2010 – A feasible development option. Geneva.
Van Heur, B. 2009: The clustering of creative networks: between myth and reality. Urban studies 46–8. DOI: http://dx.doi.org/ 10.1177/0042098009105503
Žaucer, T., Peterlin, M., Uršič, M., Očkerl, P., Marn, T. 2012: Kreativna urbana regeneracija. Ljubljana.
Prenosi
Objavljeno
Kako citirati
Številka
Rubrike
Licenca
Avtorske pravice (c) 2016 Matjaž Uršič
To delo je licencirano pod Creative Commons Priznanje avtorstva-Nekomercialno-Brez predelav 4.0 mednarodno licenco.