Klasifikacija regionalnih in tematskih pristopov v šolskih učbenikih geografije Evrope
DOI:
https://doi.org/10.3986/AGS.3408Ključne besede:
regionalna geografija, tematska geografija, regionalni pristop, tematski pristop, učbeniški pristopi, didaktika geografije, učbenik, EvropaPovzetek
Regionalni in tematski pristop sta dva temeljna pristopa, ki izhajata iz sistema geografske vede, v učbenikih pa sta prisotna v številnih kombinacijah in različicah. Pri obsežni analizi učbeniških pristopov se je pokazalo, da ne obstaja nobena podrobna klasifikacija teh pristopov. Namen raziskave je bil zapolniti to vrzel s prvim poskusom podrobne klasifikacije vseh možnih pristopov, in sicer v evropskih učbenikih, ki so v celoti ali vsaj v velikem delu namenjeni obravnavi geografije Evrope. V ta namen je bilo treba pregledati terminologijo in na novo opredeliti nekatere pojme. Raziskava temelji na analizi 450 učbenikov iz 28 evropskih držav, pri čemer je bila uporabljena metoda vsebinske analize. Rezultat so štiri sheme: shema geografije v učbenikih na splošno ter sheme treh pristopov v okviru regionalne geografije Evrope, v katere je možno uvrstiti kateri koli evropski učbenik z obravnavo geografije Evrope.
Prenosi
Literatura
Bednarz, S. W., Bettis, N. C., Boehm, R. G., de Souza, A. R., Downs, R. M., Marran, J. F., Morrill, R. W., Salter, C. L. 1994: Geography for life: national geography standards 1994. Washington.
Birkenhauer, J. 1970: Die Länderkunde ist tot. Es lebe die Länderkunde. Geographische Rundschau 22-1.
De Blij, H. J., Muller, P. O. 2013: Geography: Realms, Regions and Concepts. Hoboken.
Böhn, D. 1999: Didaktik der Geographie: Begriffe. München.
Böhn, D., Obermaier, G. 2013: Wörterbuch der Geographiedidaktik. Begriffe von A – Z. Braunschweig.
Bradshaw, M., White, G. W., Dymond, J. P., Chacko, E. 2012: Contemporary World Regional geography. New York.
Brucker, A. (ed.) 2009: Geographiedidaktik in Übersichten. Köln.
Coolican, H. 2014: Research Methods and Statistics in Psychology. London, New York.
De Blij, H. J., Muller, P. O. 2013: Geography: realms, regions and concepts. Hoboken.
Elo, S., Kyngäs, H. 2008: The qualitative content analysis process. Journal of Advanced Nursing 62/1. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2007.04569.x
Gams, I., Vrišer, I. 1998: Geografija Slovenije. Ljubljana.
Geršič, M. 2014: Obravnava geografije kot znanosti pri pouku v osnovni šoli. Geografski vestnik 86-1. DOI: https://doi.org/10.3986/GV86102
Hard, G. 1978: Inhaltsanalyse geographiedidaktischer Texte. Geographiedidaktische Forschungen Band 2. Braunschweig.
Hartshorne, R. 1939: The nature of geography: A critical survey of current thought in the light of the past. Annals of the Association of American Geographers 29.
Klappacher, O., Fischer, I., Fischer, R. 2002: Planquadrat Erde. Geographie und Wirtschaftskunde 4. Lehr- und Arbeitsbuch für die 12. Schulstufe. Linz.
Köck, H. (ed.) 1986: Grundlagen des Geographieunterrichts. Handbuch des Geographieunterrichts 1. Köln.
Komac, B., Zorn, M., Ciglič, R. 2011: Izobraževanje o naravnih nesrečah v Evropi. Georitem 18. Ljubljana.
Korson, C., Kusek, W. 2015: The Comparison of a Thematic versus Regional Approach to Teaching a World Geography Course. Journal of Geography 115-4. DOI: https://doi.org/10.1080/00221341.2015.1076498
Lévy, J., Lussault, M. 2003: Dictionnaire de la géographie et de l'espace des sociétés. Paris.
Mejovšek, M. 2003: Uvod u metode znanstvenog istraživanja u društvenim i humanističkim znanostima. Jastrebarsko.
Melik, A. 1935: Slovenija – geografski opis. Ljubljana.
Melik, A. 1954: Slovenski alpski svet. Ljubljana.
Melik, A. 1957: Štajerska s Prekmurjem in Mežiško dolino. Ljubljana.
Melik, A. 1959: Posavska Slovenija. Ljubljana.
Melik, A. 1960: Slovensko Primorje. Ljubljana.
Mihelič Pulsipher, L., Pulsipher, A. 2013: World regional geography. New York.
Mikk, J. 2000: Textbook: research and writing. Frankfurt am Main.
Montello, D. R., Sutton, P. C. 2013: An introduction to scientific research methods in geography & enviromental studies. London, Thousand Oaks, New Delhi, Singapore.
Muller, P. O. 1995: The contribution of textbooks to undergraduate geography instruction in the USA. Journal of Geography in Higher Education 19-3. DOI: https://doi.org/10.1080/03098269508709330
Mužić, V. 1982: Metodologija pedagoškog istraživanja. Sarajevo.
Neuendorf, K. A. 2002: The content analysis guidebook. Thousand Oaks, London, New Delhi.
Newig, J., Reinhardt., K., Fischer, P., 1983: Allgemeine Geographie am regionalen Faden. Diskussionspapier für ein neues Konzept das Faches Erdkunde. Geographische Rundschau 35-1.
Perko, D., Orožen Adamič, M. (eds.) 1998: Slovenija – pokrajine in ljudje. Ljubljana.
Pingel, F. 1999: UNESCO Guidebook on textbook research and textbook revison. Hannover.
Popit, S. 2002: Vrednotenje dodiplomskega izobraževanja učiteljev geografije z vidika njene paradigmatične zgradbe. Doktorska disertacija, Filozofska fakulteta Univerze v Ljubljani. Ljubljana.
Remler, D. K., Van Ryzin, G. G. 2015: Research methods in practice. Strategies for description and causation. Los Angeles, London, New Delhi, Singapore, Washington.
Resnik Planinc, T. 1993: Mednarodna listina o geografskem izobraževanju. Geografija v šoli 3.
Rinschede, G. 2003: Geographiedidaktik. Padeborn.
Rowntree, L., Lewis, M., Price, M., Wyckoff, W. 2013: Globalization and diversity: geography of a changing World. Upper Saddle River.
Sagadin, J. 1993: Poglavja iz metodologije pedagoškega raziskovanja. Ljubljana.
Schaefer, F. 1953: Exceptionalism in geography: A methodological examination. Annals of the Association of American Geographers 43-3.
Schultze, A. 1970: Allgemeine Geographie statt Länderkunde. Geographische Rundchau 22-1.
Senegačnik, J. 2003a: Prikaz Slovenije v osnovnošolskih učbenikih geografije Evrope na območju nekdanje Jugoslavije. Geografski vestnik 75-2.
Senegačnik, J. 2003b: Regionalni in tematski pristop v gimnazijskem programu na primeru učbenika geografije Evrope. Geografija v šoli 12-3.
Senegačnik, J. 2005: Geografija Evrope v šolskih učbenikih evropskih držav. Doktorska disertacija. Filozofska fakulteta Univerze v Ljubljani. Ljubljana.
Senegačnik, J. 2007a: Regional or thematic? Preferences in basic textbook approaches to the study of geography in Slovenian secondary schools. Internationale Schulbuchforschung 29-1.
Senegačnik, J. 2007b: Opredelitve pristopov v nemški šolski geografiji. Geografija v šoli 16-1.
Sperling, W. 1990: Grundbegriffe landeskundlichen Denkens. Praxis Geographie 20-4.
Steinberg, P. E., Walter, A., Sherman-Morris, K. 2002: Using the internet to integrate thematic and regional approaches in geographical education. The Professional Geographer 54-3. DOI: https://doi.org/10.1111/0033-0124.00334
Urbanc, M. 2008: Raba utemeljevalne teorije in programa ATLAS.ti v geografiji. Geografski vestnik 80-1.
Weinbrenner, U. C., 1998: Erziehung zu europäischer Solidarität durch geographische Schulbücher der Sekundarstuffe 1. Eine quantitative und qualitative Inhaltsanalyse. Nürnberg.
Prenosi
Objavljeno
Kako citirati
Številka
Rubrike
Licenca
Avtorske pravice (c) 2018 Jurij Senegačnik
To delo je licencirano pod Creative Commons Priznanje avtorstva-Nekomercialno-Brez predelav 4.0 mednarodno licenco.