Upravljavska sposobnost slovenskih občin na področju prostorskega načrtovanja

Avtorji

  • Naja Marot

DOI:

https://doi.org/10.3986/AGS50106

Ključne besede:

geografija, prostorsko načrtovanje, občine, upravljanje, razvrščanje v skupine, Slovenija

Povzetek

Ena izmed glavnih pristojnosti slovenskih občin je urejanje prostora, ki ga pravno urejamo z zakonom o prostorskem načrtovanju. Pogosto spreminjanje zakonodaje zahteva od občin prilagajanje v načinu upravljanja, uspešnost prilagajanja novim pogojem delovanja pa pogojuje uspešnost prostorskega razvoja. Z raziskavo smo ugotavljali, kakšni pogoji obstajajo v občinah za izvajanje prostorske zakonodaje, torej kakšna je upravljavska sposobnost občin za prostorsko načrtovanje. Opredelili smo trinajst kazalnikov, za katere smo podatke pridobili s pomočjo anketnega vprašalnika ali sekundarnih virov in jih na koncu povezali v tipologijo upravljavske sposobnosti. Ugotavljali smo, ali velikost občine in nje ne prostorske značilnosti vplivajo na razvrstitev po sposobnosti izvajanja. Petinpetdeset občin smo razvrstili v tri skupine: občine s slabšimi pogoji za izvajanje prostorske zakonodaje (37 občin), občine z boljšimi pogoji za izvajanje prostorske zakonodaje (17 občin) in Mestna občina Ljubljana kot občina z najboljši mi pogoji. Skupine se med seboj razlikujejo po kadrovskih rešitvah, porabi financ, pogostosti sodelovanja z deležniki in po njihovem vplivu. Primerjava med velikostno in upravljavsko tipologijo je pokazala njuno odvisnost, torej v različno velikih občinah najdemo različno sposobnost upravljanja. V sklepu so podani predlogi za izboljšanje upravljavske sposobnosti.

Prenosi

Podatki o prenosih še niso na voljo.

Literatura

Aldenderfer, M. S., Blashfield, R. K. 1985: Cluster Analysis – Quantitative Applications in the Social Sciences. Newbury Park, London, New Delhi.

Black, J. 2002: Regulatory Conversations. Journal of Law and Society 29-1.Cardiff.

Blagajne, D., Šantej, B. 2001: Študija izvajanja prostorske zakonodaje o urejanju naselij, stavbnih zemljišč in graditve objektov. Elaborat, Inštitut za pravo okolja. Ljubljana.

Bucik, V. 2003: Razločevanje med »vodami življenja« ob pomoči analize razvrščanja v skupine. Panika 8-1/2. Ljubljana.

Cerar, M. 2006: Legitimnost prava. Kolumna IUS info. Internet: http://www.ius-software.si/Novice/prikaz_clanek.asp?id=24366&Skatla=17 (13. 8. 2009).

Cimolini, M., Knafič, I., Matjašec, D., Mlakar, A., Mohorič, R., Ostanek, P., Rozman, B. Č., Prijon, A. 2009: Anketa o delovanju ZAPS. Internet: www.arhiforum.si (19. 10. 2009).

Commission of the European Communities 2002: Communication from the commision on impact assessment COM 276. Brussels.

Council of European Communities 2001: White paper on European governance. COM 428. Brussels.

Državni zbor Republike Slovenije 2002: Poslovnik Državnega zbora RS 2002. Ljubljana.

DUPPS – Društvo urbanistov in prostorskih planerjev Slovenije, Društvo krajinskih arhitektov Slovenije, Fakulteta za gradbeništvo in geodezijo Univerze v Ljubljani, Biotehniška fakulteta Univerze v Ljubljani, Zveza geodetov Slovenije, Urbanistični inštitut Republike Slovenije 2007. Skupno stališče o predlogu ZPN-ja za širšo javnost. Ljubljana.

ESPON 2006: ESPON project 2.3.2: Governance of Territorial and Urban Policies from EU to Local Level. Luxembourg.

Ferfila, B. 2008: Upravljavska sposobnost in koalicijsko povezovanje v slovenskih občinah. Ljubljana.

Fink-Hafner, D., Lajh, D. 2002: Analiza politik. Ljubljana.

Gerbec, F. 2003: (Z)mešani občutki in ocene. Pravna praksa 22-3/3–4. Ljubljana.

Golobič, M., Marušič, J. 2007: Developing an integrated approach for public participation: a case of land use planning in Slovenia. Environment and Planning B 34-6. Ljubljana.

Igličar, A. 2004: Sociologija prava. Ljubljana.

Innes, J. 1996: Planning through consensus building. Journal of American Planning Association 62-4. Chicago.

Jacobs, S. H. 2007: Current trends in the process and methods of regulatory impact assessment: mainstreaming RIA into policy process. Regulatory Impact Assessment – Towards Better Regulation? Cheltenham.

Kitchen, T. 2006: Skills for Planning Practice. Houndmills, Basingstoke, Hampshire; New York.

Klančišar, K. 2006: Zasnova sonaravnega okoljskega razvoja Zasavja. Diplomska naloga. Ljubljana.

Klenovšek, U. 2003: Legitimnost prostorskega planiranja. Magistrsko delo. Ljubljana.

Kovač, P. 2005: RIA ali poprejšnja presoja vplivov predpisov – prispevek k sinergiji med javnim in zasebnim. Forum SFPO 2005 in EFQM – konferenca zmagovalcev. Ljubljana.

Majchrzak, A. 1987: Methods for Policy Research. Beverly Hills, London, New Delhi.

Marot, N. 2010: Presoja vloge prostorske zakonodaje v slovenskem sistemu prostorskega planiranja. Doktorska disertacija. Ljubljana.

Marot, N. 2011: New planning jurisdictions, scant resources and local public responsibility : delivering spatial planning in Slovenia. Territorial development cohesion and spatial planning. London ; New York.

Martič, L. 2002: Delo in organizacija občinske uprave. Diplomska naloga. Ljubljana.

Ministrstvo za finance 2010: Podatki občin o realiziranih prihodkih in drugih prejemkih ter odhodkih in drugih izdatkih splošnega dela proračuna. Internet: http://www.mf.gov.si/slov/fin_loksk/obrazec_P_P1/real_P_P1.htm (14. 4. 2010).

Ministrstvo za javno upravo 2005: Metodologija za izpolnjevanje in spremljanje Izjave o odpravi administrativnih ovir in sodelovanju zainteresirane javnosti. Začetna ocena učinkov predpisov. Internet: www.mju.gov.si/si/aktualno/metodologija_in_oao/ (14. 4. 2010).

Ministrstvo za okolje in prostor 2010: Pregled veljavnosti/uporabe členov Zakona o urejanju prostora (ZUreP-1) po uveljavitvi Zakona o prostorskem načrtovanju (ZPNačrt). Internet: http://www.mop.gov.si/fileadmin/mop.gov.si/pageuploads/dokumenti/ostanek. (13. 5. 2010).

Mušič, V. B. 1978: Problematika občinskega sodelovanja na področju urejanja prostora v novih zakonih o urbanističnem in družbenem planiranju. Ljubljana.

OECD 2005: Guiding Principles for Regulatory Quality and Performance. Internet: http://www.oecd.org/dataoecd/24/6/34976533.pdf (29. 7. 2009).

Pogačnik, A. 2007: Urejanje prostora po novem – Ali smo z novim zakonom dobili priložnost za bolj dinamičen in občanom prijaznejši razvoj v prostoru?. Urbani izziv 18-1/2. Ljubljana.

Poslovnik Vlade RS. Uradni list RS 43, 2001. Ljubljana.

Rakar, I. 2003. Pravni vidiki ocenjevanja predpisov 10. Ljubljana.

Ravbar, M., Bole, D. 2003: Sistem urejanja prostora. Ljubljana.

Resolucija o normativni dejavnosti (ReNDej). Uradni list RS 95, 2009. Ljubljana.

SURS 2010: Podatki o površini in številu prebivalcev. Internet: www.stat.si (14. 3. 2010).

Umanotera in Pravno-informacijski center za nevladne organizacije 2007. Ljubljana.

Zakon o lokalni samoupravi (ZLS-UPB2). Uradni list RS 94, 2007. Ljubljana.

Zakon o prostorskem načrtovanju (ZPNačrt). Uradni list RS 33, 2007. Ljubljana.

Zakon o urejanju prostora (ZUreP-1). Uradni list RS 110, 2002. Ljubljana.

Zavodnik Lamovšek, A. 2003: Prostorsko planiranje na poti k sistemski ureditvi. Urbani izziv 14-1. Ljubljana.

Objavljeno

2010-12-15

Kako citirati

Marot, N. 2010: Upravljavska sposobnost slovenskih občin na področju prostorskega načrtovanja. Acta geographica Slovenica 50-1. https://doi.org/10.3986/AGS50106

Številka

Rubrike

Articles