Pomen učiteljevega zaznavanja prostora v izobraževalnem procesu

Avtorji

  • Jerneja Fridl
  • Mimi Urbanc
  • Primož Pipan

DOI:

https://doi.org/10.3986/AGS49205

Ključne besede:

geografija, prostor, zaznavanje prostora, izobraževanje, trajnostni prostorski razvoj, Slovenija

Povzetek

Z naraščajočim gospodarskim razvojem, blaginjo prebivalcev evropskih držav in vse večjimi potrebami različnih dejavnosti se poleg okoljevarstvenih problemov povečujejo tudi pritiski na prostor. Te je mogoče omiliti le s skrbno premišljenim načrtovanjem rabe prostora, v katerega se mora poleg ustreznih služb aktivneje vključevati tudi javnost. 7.1 uspešno vključevanje javnosti je pomembno, da se tako posamezniki kot družbene skupnosti zavedajo, da je prostor omejena dobrina, na katero so pritiski družbe in gospodarstva vse večji. Takšno zavedanje zahteva osveščene in izobražene prebivalce, ki bodo odnos do prostora gradili ne le na konceptualnem znanju, temveč to znanje v procesu izobraževanja nadgradili s perceptualnim znanjem. Aktivne, odgovorne in kritične državljane lahko vzgojijo le ustrezno izobraženi, osveščeni in motivirani učitelji. Ti lahko z novimi načini obravnavanja številnih že obstoječih vsebin in vpletanjem novih bistveno razširijo miselni svet učencev. To želimo tudi dokazati s člankom, ki govori o dojemanju prostora skozi prostorske zaznave, o nadgradnji ustaljenega konceptualnega znanja s terenskim delom in o možnosti apliciranja izbranih metod v učne procese. Cilj prizadevanj bo dosežen, ko se bodo posamezniki in družba zavedali, da je prostor naša skupna odgovornost in je zato treba čim prej spremeniti odnos do njega, če ga želimo v duhu trajnostnega razvoja ohraniti tudi za prihodnje rodove.

Prenosi

Podatki o prenosih še niso na voljo.

Literatura

Brečko, D. 2002: 40 sodobnih učnih metod: Priročnik za predavatelje, učitelje in trenerje. Andragoška spoznanja 8, 3–4. Ljubljana.

Bayard, B., Jolly, C. M. 2008: Environmental Perceptions and Behavioral Change of Hillside Farmers: The Case of Haiti. –Farm and Business: The Journal of the Caribbean Agro-Economic Society 7-1. Saint Augustine.

Demšar Mitrovič, P., Miklavčič, T., Resnik Planinc, T., Urbanc, M., Fridl, J., Simoneti M., Šorn, M., Fabro, B., Cecchetto, C., Garofolo, I., Ferluga, C., Marchigiani, E., Linardou, V., Georgiou, P,. Borsa, M., Zaborowski, J., Čabrilo, N. 2007a: R.A.V.E-Space: Project Final Report: Raising Awareness of Values of Space through the Process of Education. Final Project Report. Ljubljana.

Demšar Mitrovič, P., Resnik Planinc, T., Urbanc, M. 2007b: Geografsko izobraževanje o vrednotah prostora za zagotavljanje trajnostnega razvoja. Geografija v šoli 16-3. Ljubljana.

Fridl, J., Kušar, S., Resnik Planinc, T., Simoneti, M. 2007: Vključevanje vrednot prostora v proces izobraževanja. Kurikul kot proces in razvoj. Ljubljana.

Fridl, J., Urbanc, M. 2008: Kartografski in drugi grafični prikazi kot nepogrešljiva učila pri izobraževanju za trajnostni razvoj. Geodetski vestnik 52-4. Ljubljana.

Gregory, R. L. 1997: Knowledge in Perception and Illusion. Philosophical Transactions of the Royal Society of London 352. London.

Internet 1: http://portal.unesco.org/en/ev.php-URL_ID=29008&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html (26. 12. 2008).

Internet 2: http://www.ds-rs.si/2MO/dejavnost/posveti/pos02_10.htm (28. 4. 2009).

Internet 3: http://www.siol.net/slovenija/znanost_in_okolje/2009/03/ekosola.aspx (30. 4. 2009).

Jordan-Bychkov, T. G., Domosh, M. 1999: The Human Mosaic. A Thematic Introduction to Cultural Geography. New York.

Kasimov, N. S., Malkhazova, S. M., Romanova, E. P. 2005: Environmental Education for Sustainable Development in Russia. Journal of Geography in Higher Education 29-1. London.

Komac, B. 2009: Social memory and geographical memory of natural disasters. Acta geographica Slovenica 49(1), 199–226. DOI: http://dx.doi.org/10.3986/AGS49107

Krivic, A. 2008: Čutim, vidim, zmorem. Ljubljana.

Kušar, S. 2008: Aktualizacija učnih vsebin z vidika vrednot prostora in participacije javnosti v procesu prostorskega planiranja. Dela 29. Ljubljana.

Lewis, J. 2005: Challenges of Interdisciplinarity for Forest Management and Landscape Perception Research. From Landscape Research to Landscape Planning: Aspects of Integration, Education, and Application. Dordrecht.

Meinig, D. W. 1979: The Beholding Eye. The Interpretation of Ordinary Landscapes: Geographical Essays. New York. Ljubljana.

Napier, T. L., Brown, D. E. 1993: Factors Affecting Attitudes toward Groundwater Pollution among Ohio Farmers. Journal of Soil and Water Conservation 46. Ankeny.

Oldfield, J. D., Shaw, D. J. B. 2006: V. I. Vernadsky and the Noosphere Concept: Russian Understandings of Society-Nature Interaction. Geoforum 37-1. Amsterdam. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.geoforum.2005.01.004

Palang, H., Printsmann, A., Konkoly Gyuró, É., Urbanc, M., Skowronek, E., Woloszyn, W. 2006: The Forgotten Rural Landscapes of Central and Eastern Europe. Landscape Ecology 21-3. Amsterdam. DOI: http://dx.doi.org/10.1007/s10980-004-4313-x

Resnik Planinc, T. 2008a: Geographical Education and Values of Space: A Comparative Assessment from Five European Countries. International Research in Geographical and Environmental Education 17-1. London. DOI: http://dx.doi.org/10.2167/irgee228.0

Resnik Planinc, T. 2008b: Vrednote prostora v procesu geografskega izobraževanja. Dela 29. Ljubljana.

Sagan, I. 2004: Looking for the Nature of the Contemporary Region. Progress in Human Geography 28-2. London. DOI: http://dx.doi.org/10.1191/0309132504ph477xx

Samsa, J. M. 2003: Okoljevarstveno trženje. Master’s thesis, Faculty of Economics. Ljubljana.

Smrekar, A. 2006: From drawing cognitive maps to knowing the protection zones for drinking water resources. Acta geographica Slovenica 46-1. Ljubljana. DOI: http://dx.doi.org/10.3986/AGS46101

Staut, M., Kovačič, G., Ogrin, D. 2007: The spatial cognition of Mediterranean in Slovenia: (in)consistency between perception and physical definitions. Acta geographica Slovenica 47-1. Ljubljana. DOI: http://dx.doi.org/10.3986/AGS47105

Urbanc, M. 2007: Vpliv spreminjanja državnih mej na kulturno pokrajino v slovenski Istri. Doctoral dissertation, Faculty of Humanities. Koper.

Urbanc, M. 2008: Stories about Real and Imagined Landscapes: The Case of Slovenian Istria. Acta geographica Slovenica 48-2. Ljubljana. DOI: http://dx.doi.org/10.3986/AGS48204

Urbanc, M., Fridl, J. 2007: Ozaveščanje o prostoru kot pomemben dejavnik izobraževanja za trajnostni razvoj: primer projekta R.A.V.E. space. Regionalni razvoj 1. Ljubljana.

Wierzbowski, S. 2005: Environmental Perception in Contemporary Poland. Master’s thesis. Central Connecticut State University, New Britain. Internet:http://eprints.ccsu.edu/archive/00000204/01/Thesis.pdf (accessed 13 Jan. 2009).

Zimmer, M. R., Stafford, T. F., Stafford, M. R. 1994: Green Issues: Dimensions of Environmental Concern. Journal of Business Research 30-1. Amsterdam.

Objavljeno

2009-12-15

Kako citirati

Fridl, J., Urbanc, M., Pipan, P. 2009: Pomen učiteljevega zaznavanja prostora v izobraževalnem procesu. Acta geographica Slovenica 49-2. https://doi.org/10.3986/AGS49205

Številka

Rubrike

Articles