Slovenski učbeniki kot akter etnocentrične in rasistične socializacije: primer osnovnošolskih učbenikov za geografijo

Avtorji

  • Ksenja Šabec

DOI:

https://doi.org/10.3986/dd.2016.2.11

Ključne besede:

osnovnošolski učbeniki, geografija, evrocentrizem, rasizem, stereotipi

Povzetek

V članku so glavne ugotovitve kritične diskurzivne analize šestnajstih osnovnošolskih učbenikov za geografijo prikazane z vidika uporabljenega diskurza o Zahodu oziroma Evropi, posameznih celinah in razmerjih med njimi. Avtorica ugotavlja, da velika večina vsebuje jezikovne strategije, vsebine, miselne vzorce, slikovno gradivo, ki vodijo v stereotipne, poenostavljene, evropocentrične in tudi rasistične sklepe o neevropskem svetu in njenih prebivalcih, migrantih itd. Obenem to potrjuje tudi domnevo, da več učbenikov za posamezni predmet na tržišču še ne zagotavlja tudi pluralnosti diskurzov in vsebin, s katerimi naj bi učenci usvojili postavljene standarde znanja.

Prenosi

Podatki o prenosih še niso na voljo.

Biografija avtorja

Ksenja Šabec

Dr. socioloških znanosti, docentka, Fakulteta za družbene vede Univerze v Ljubljani, Kardeljeva ploščad 5,
SI-1000 Ljubljana

Literatura

Apple, Michael W. (1992). Šola, učitelj in oblast. Ljubljana: Znanstveno in publicistično središče.

Bahar, Igor (2004). Geografija 6: Učbenik za pouk geografije v 6. razredu 9-letne OŠ. Ljubljana: Mladinska knjiga.

Carignan, Nicole, Sanders, Michael, Pourdavood, Roland G. (2005). Racism and Ethnocentrism: Social Representations of Preservice Teachers in the Context of Multi- and Intercultural Education. International Journal of Qualitative Methods 4/3, http://www.ualberta.ca/~iiqm/backissues/4_3/pdf/ Carignan.pdf (3. 2. 2015).

Društvo Afriški center (2010). Afrika v slovenskem šolskem sistemu, http://www.drustvo-dugs.si/dokumenti/Afrika_v_slovenskem_solskem_sistemu.pdf (3. 2. 2015).

Dijk, Teun A. van (1998). Ideology: A Multidisciplinary Approach. London–Thousand Oaks–New Delhi: Sage Publications.

Dijk, Teun A. van (2005). Critical Discourse Analysis. The Handbook of Discourse Analysis (ur. Deborah Schiffrin, Deborah Tannen, Heidi E. Hamilton), http://www.discourses.org /OldArticles/Critical%20 discourse%20analysis.pdf (14. 9. 2015).

Katalog učbenikov za osnovno šolo – geografija (2015), https://soca1.mss.edus.si/ Trubar/Javno/default.a (15. 9. 2015).

Kolenc Kolnik, Karmen, Korže Vovk, Ana, Otič, Marta, Senegačnik, Jurij (2000): Spoznavamo Afriko in novi svet: Geografija za 8. razred devetletne osnovne šole. Ljubljana: Založba Modrijan.

Kolenc Kolnik, Karmen (2004): Geografija za 6. razred. Ljubljana: DZS.

Kovač, Miha, Kovač Šebart, Mojca, Krek, Janez, Štefanc, Damijan, Vidmar, Tadej (2005). Učbeniki in družba znanja. Ljubljana: Pedagoška fakulteta in Znanstveni inštitut Filozofske fakultete.

Miklavc Pinterič, Simona, Popit, Sabina (2005): Geografija 7: Učbenik za 7. razred devetletne osnovne šole. Ljubljana: DZS.

Mastnak, Tomaž (1996). Mit Evrope in religija demokracije. Družboslovne razprave 21/12, 11–19.

Mavromataki, Maria (1997). Greek Mythology and Religion. Athens: Haitalis.

Novak, Franci, Otič. Marta, Vovk Korže, Ana (2001). Geografija za 8. razred. Ljubljana: DZS.

Novak, Franci (2003). Geografija Slovenije za 9. razred devetletke in 8. razred osemletne osnovne šole. Ljubljana: DZS.

Popit, Sabina, Resnik Planinc, Tatjana (2000). Življenje človeka na Zemlji: Učbenik za izbirni predmet človek in Zemlja v 8. razredu 9-letne osnovne šole. Ljubljana: Mladinska knjiga.

Račič, Jože, Večerič, Danica (2002). Geografija za osmi razred 8-letne osnovne šole in deveti razred 9-letne osnovne šole. Ljubljana: Mladinska knjiga.

Račič, Jože, Tomšič, Žarko (2005). Geografija 7: Učbenik za geografijo v sedmem razredu osnovne šole. Ljubljana: Mladinska knjiga.

Resnik Planinc, Tatjana, Bahar, Igor, Račič, Jože (2000). Geografija 8: Učbenik za geografijo v osmem razredu osnovne šole. Ljubljana: Mladinska knjiga.

Resnik Planinc, Tatjana, Bahar, Igor, Račič, Jože (2000). Geografija 8: Učbenik za geografijo v osmem razredu osnovne šole. Ljubljana: Mladinska knjiga.

Senegačnik, Jurij, Drobnjak, Borut (2000). Spoznavamo Evropo in Azijo: Geografija za 7. razred devetletne osnovne šole. Ljubljana: Modrijan.

Senegačnik, Jurij (2008). Moja prva geografija: Geografija za 6. razred osnovne šole. Ljubljana: Modrijan.

Senegačnik, Jurij (2009). Geografija Evrope in Azije: Učbenik za 7. razred osnovne šole. Ljubljana: Modrijan.

Šabec, Ksenija (2015). Reprezentacije neevropskega sveta v izobraževalnem sistemu: Učbeniki kot akter etnocentrične in rasistične socializacije. Dve domovini / Two Homelands 42, 127–140.

Učni načrt – Geografija – Program osnovna šola (2011). Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo in šport Zavod RS za šolstvo, http://www.mizs.gov.si/fileadmin/mizs.gov.si/pageuploads/podrocje/os/prenovljeni_UN/ UN_geografija.pdf (15. 9. 2015).

Verdev, Helena (2004). Raziskujem Zemljo 6: Učbenik za geografijo v 6. razredu osnovne šole. Ljubljana: Rokus Klett.

Verdev, Helena (2009). Raziskujem Stari svet: Učbenik za geografijo v 7. razredu osnovne šole. Ljubljana: Rokus Klett.

Vezovnik, Andreja (2008). Kritična diskurzivna analiza v kontekstu sodobnih diskurzivnih teorij. Družboslovne razprave 24/57, 79–96.

Vrečer, Natalija (2012). Vključenost vsebin večkulturnega izobraževanja v učne načrte in učbenike za predmet geografija. Dve domovini / TwoHomelands 36, 47–57.

Wodak, Ruth, Meyer, Michael (2006). Methods of critical discourse analysis. London, Thousand Oaks, New Delhi: Sage.

Žmavc, Janja, Žagar, Igor Ž. (2011). Kako so Evropejci odkrili neznane dežele in se spoznali z novimi ljudstvi: Evropa v slovenskih osnovnošolskih učbenikih. Ljubljana: Pedagoški inštitut.

Prenosi

Objavljeno

2016-05-02

Kako citirati

Šabec, K. (2016). Slovenski učbeniki kot akter etnocentrične in rasistične socializacije: primer osnovnošolskih učbenikov za geografijo. Dve Domovini, (44). https://doi.org/10.3986/dd.2016.2.11

Številka

Rubrike

Članki