Multicultural Education and Multicultural Sensitivity

Authors

  • Marijanca Ajša Vižintin

Keywords:

immigrant children, multicultural education, multicultural competence, intercultural dialogue

Abstract

This paper tries to answer the question of what is multicultural education on the basis of two theories (Nieto 2008; Bennett 2007). Only a multiculturally educated teacher with developed multicultural competence can create a multicultural learning environment. The idea of intercultural dialogue is also mentioned, as it has been used often in the European Union since 2008, and its deficit of theoretical concept.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marijanca Ajša Vižintin

Asistentka za slovenski jezik, Pedagoška fakulteta Univerze v Ljubljani, Oddelek za razredni pouk; Škocjan 34/d, SI-6000 Koper

References

Bela knjiga Sveta Evrope o medkulturnem dialogu: Živeti skupaj v enakopravnosti in dostojanstvu (2009). Ljubljana: Ministrstvo za zunanje zadeve Republike Slovenije, sektor za načrtovanje politik in raziskave.

Bennett, Christine I. (2007). Comprehensive Multicultural Education, Theory and Practice. Boston: Allyn and Bacon.

Gorski, Paul C. (2008). Good intentions are not enough: A decolonizing intercultural education. Intercultural education 19(6): 515–525.

Heckmann, Friedrich (2008). Strategies for integrating migrant children in European schools and societies: A synthesis of research findings for policy-markers: An independetreportsubmitted to the European Commission by the NESSE network experts. European Commission´s Directorate-General for Education and Culture, http://www. nesse.fr/nesse/activities/reports/activities/reports/education-and-migration-pdf (31. 3. 2010).

Integrating Immigrant Children into Schools in Europe (2004). Brussels: Eurydice.

Kroflič, Robi (2006). Kako udomačiti drugačnost …? Sodobna pedagogika 57: 26–39.

Kymlicka, Will (2005). Sodobna politična filozofija. Ljubljana: Krtina.

Luciak, Mikael in Gabriele Khan - Svik (2008). Intercultural education and intercultural learning in Austria – critical reflections on theory and practice. Intercultural Education 19(6): 493–504.

Milharčič Hladnik, Mirjam (2007). Avtobiografičnost narativnosti: Metodološko teoretični pristopi v raziskovanju migracijskih izkušenj. Dve domovini/Two Homelands 26: 31–46.

Nieto, Sonia in Patty Bode (2008). Affirming Diversity: the Sociopolitical Context of Multicultural Education. Boston: Allyn & Bacon.

Peček, Mojca in Irena Lesar (2006). Pravičnostslovenske šole: Mit alirealnost. Ljubljana: Sophia.

Plavšak Krajnc, Kristina (2008). »Učiti se in živeti demokracijo« – Svet Evrope na področju izobraževanja za človekove pravice. Vzgoja in izobraževanje za človekove pravice: Predstavitev različnih pogledov na vzgojo za človekove pravice (ur. Erika Rustja): Ljubljana: Pedagoški inštitut, 53–56.

Schanz, Claudia (2006). Vizije potrebujejo poti – medkulturno odpiranje šole. Sodobna pedagogika 57(2): 24–38.

Skubic Ermenc, Klara (2006). Slovenska šola z druge strani. Sodobna pedagogika l(57), posebna izdaja: 150–167.

Strategija vključevanja otrok, učencev in dijakov migrantov v sistem vzgoje in izobraževanja v Republiki Sloveniji (maj 2007). Ministrstvo za šolstvo in šport republike Slovenije, Kolegij ministrstva, http://www.mss.gov.si/si/delovna_podrocja/razvoj_solstva/ projekti/enake_moznosti/ (10. 1. 2010).

Strmičnik, France (2003). Dejavniki ali strukturni elementi pouka. Didaktika (ur. Franc Strmičnik). Novo mesto: Visokošolsko središče, Inštitut za raziskovalno in razvojno delo, 84–126.

Vidmar Horvat, Ksenija (2009). Izzivi izobraževanja za medkulturni dialog. Zbornik predavanj in dokumentov Mednarodne konference Izobraževanje za medkulturni dialog (ur. Liana Kalčina). Ljubljana: Zveza prijateljev mladine Slovenije, 55–59.

Published

2010-01-01

How to Cite

Vižintin, M. A. . (2010). Multicultural Education and Multicultural Sensitivity. Two Homelands, (32). Retrieved from https://ojs.zrc-sazu.si/twohomelands/article/view/11042

Issue

Section

Articles