Educational Integration from the Perspective of Refugee Parents and Children
DOI:
https://doi.org/10.3986/dd.2022.2.11Keywords:
education, migrant children, refugee children, integration, primary school, secondary school, kindergartenAbstract
This article is based on a research project executed by the authors in 2021. It revolves around the experiences of refugee children and parents within the Slovenian educational system. Data was acquired from twelve families. Interviewees spoke about the positive and negative aspects of educational integration. Those mainly consisted of language difficulties, learning difficulties, and discrimination. The presented research aims to shift the perspective from the “easy integration” read about in laws and strategies to the more complex perspective held by the “subjects” of integration. They mostly perceive it as a long-lasting, nuanced, and troublesome process.
Downloads
References
Baloh, Anton (2010). Uvajanje rešitev s področja vključevanja migrantov v izvedbene kurikule. Koper: Osnovna šola Koper.
Banjac, Živko (2015). Učenci priseljenci iz drugih držav v slovenskem šolskem sistemu. Branje združuje: z BDS že 20 let: Zbornik Bralnega društva Slovenije (ur. Veronika Rot Gabrovec). Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo, 17–24.
Bešter, Romana, Medvešek, Mojca (2016). Medkulturne kompetence učiteljev: primer poučevanja romskih učencev. Sodobna pedagogika 2/2016, 26–43. http://www.dlib.si/?URN=URN:NBN:SI:DOC-U7AZICAW.
Budinoska, Ines (2013). Jezikovna integracija otrok priseljencev v slovenski osnovni šoli. Doktorska disertacija. Ljubljana: Filozofska fakulteta.
Creswell, John W. (2013). Qualitative Inquiry & Research Design: Choosing among Five Approaches (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: SAGE.
Čančar, Ivana (2016). Področja medkulturnosti v sodobni šoli in potreba po izobraževanju učiteljev. Sodobna pedagogika 2/2016, 118–126.
Čančar, Ivana, Drljić, Karmen (2015). Razvijamo medkulturnost kot novo obliko sobivanja. http://www.dlib.si/?URN=URN:NBN:SI:DOC-TDSDBYAR.
Denzin, Norman K., Lincoln, Yvonna S. (2015). The SAGE Handbook of Qualitative Research. Sage Handbooks. Thousand Oaks, CA: SAGE.
Dežan, Lucija, Sedmak, Mateja (2020). Policy and Practice: The Integration of (Newly Arrived) Migrant Children in Slovenian Schools. Annales, Historia et Sociologia 30/4, 559–574. https://doi.org/10.19233/ASHS.2020.37.
Doomernik, Jeroen, Bruquetas-Callejo, Maria (2016). National Immigration and Integration Policies in Europe Since 1973. Integration Processes and Policies in Europe. Contexts, Levels and Actors (ur. Blanca Garcés-Mascareñas, Rinus Penninx). New York Dordrecht London: Springer Cham Heidelberg, 57–76, , https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/978-3-319-21674-4.pdf (25. 4. 2022).
Gaber, Slavko, Marjanovič Umek, Ljubica (2009). Študije (primerjalne) neenakosti. Ljubljana, Pedagoška fakulteta. Znanstvenoraziskovalni inštitut Filozofske fakultete.
Gombač, Jure, Lukšič Hacin, Marina, Lokar, Metka, Mlekuž, Jernej, Sardoč, Mitja, Toplak, Kristina, Vižintin, Marijanca Ajša, Vrečer, Natalija, Tunič, Maja (2011). Strokovne podlage, strategije in teoretske tematizacije za izobraževanje za medkulturne odnose in aktivno državljanstvo. Poročilo o opravljenem terenskem delu analize primerov dobrih praks: kvalitativna raziskava, http://www.medkulturni-odnosi.si/images/stories/datoteke/porocilo_terensko_delo1.pdf (10. 5. 2022).
Gornik, Barbara, Sedmak, Mateja (2021). The Child-Centred Approach to the Integration Of Migrant Childre: The MiCreate Project. Migrant Children‘s Integration and Education in Europe: Approaches, Methodologies and Policies (ur. Mateja Sedmak, Fernando Hernandez-Hernandez, Juana M. Sancho-Gil, Barbara Gornik. Barcelona: Octaedro, 99-118, https://octaedro.com/wp-content/uploads/2021/04/9788418615375.pdf (17. 4. 2022).
Lesar, Irena, Majcen, Ivana, Podlesek, Anja (2020). Stališča (bodočih) pedagoških delavcev kot temelj kakovostnega vključevanja otrok priseljencev. Dve domovini / Two Homelands 52, 147–164. https://doi.org/10.3986/dd.2020.2.09.
Lunder Verlič, Stanka (2015). Izobraževanje in usposobljenost razrednih učiteljev v zvezni državi Kansas in Sloveniji za poučevanje v razredih z otroki priseljenci (Doktorska disertacija). Koper: Pedagoška fakulteta.
Mayeza, Emmanuel (2017). Doing child-centered ethnography: Unravelling the complexities of reducing the perceptions of adult male power during fieldwork. International Journal of Qualitative Methods 16, 1–10. https://doi.org/10.1177/1609406917714162.
Milharčič Hladnik, Mirjam (2006). Bogastvo konceptualizacij in analiz šolske pravičnosti. Uspešnost in pravičnost v šoli (ur. Mojca Peček, Cveta Razdevšek Pučko). Ljubljana: Pedagoška fakulteta, 49–60.
Milharčič Hladnik, Mirjam (2011). Šola kot institucija izenačevanja razlik v precepu multikulturne raznolikosti. IB revija 45/1–2, 13–18.
Milharčič Hladnik, Mirjam (2012). Medkulturni odnosi in socialne participacije v kontekstu migracij. Dve domovini / Two Homelands 36, 7–18. http://www.dlib.si/?URN=URN:NBN:SI:DOC-MWLLEZIR.
Milharčič Hladnik, Mirjam, Kožar Rosulnik, Klara (2021). The Challenges of Integrating Migrant Children into Slovenian Education System. Migrant Children‘s Integration and Education in Europe: Approaches, Methodologies and Policies (ur. Mateja Sedmak, Fernando Hernandez-Hernandez, Juana M. Sancho-Gil, Barbara Gornik. Barcelona: Octaedro, 187–205, https://octaedro.com/wp-content/uploads/2021/04/9788418615375.pdf (17. 4. 2022).
Peček, Mojca, Lukšič Hacin, Marina (2006). Uspešnost in pravičnost v osnovnih šolah v Sloveniji. Uspešnost in pravičnost v šoli (ur. Mojca Peček, Cveta Razdevšek Pučko). Ljubljana: Pedagoška fakulteta, 61–98.
Peček, Mojca, Skubic Ermenc, Klara (2016). Educating Teachers to Teach in Culturally and Linguistically Heterogeneous Classrooms. Sodobna pedagogika 67/2, 8–25.
Skubic Ermenc, Klara (2007). Interkulturnost v učnih načrtih slovenske šole. Pedagoška obzorja 22/1–2, 128–135.
Skubic Ermenc, Klara (2010). Med posebnimi pravicami in načelom interkulturnosti. Sodobna pedagogika 2/2010, 268–279. http://www.dlib.si/?URN=URN:NBN:SI:DOC-QQWVTWQZ.
Šlibar, Neva, ur. (2006). Barve strpnosti, besede drugačnosti, podobe tujosti: Vzgoja za strpnost in sprejemanje drugačnosti preko mladinske književnosti. Ljubljana: Center za pedagoško izobraževanje, Filozofska fakulteta.
Ule, Mirjana (2005). Psihologija komuniciranja. Ljubljana: Fakulteta za družbene vede.
UNHCR (2011). UNHCR Resettlement Handbook. Ženeva: United Nations High Commissioner for Refugees, Division of International Protection.
Vah Jevšnik, Mojca (2010). Medkulturna vzgoja in izobraževanje v vrtcu in v prvem triletju osnovne šole. Revija za elementarno izobraževanje 3/2–3, 133–141. http://www.dlib.si/?URN=URN:NBN:SI:DOC-DHMAR39A.
Vižintin, Marijanca Ajša (2013). Vključevanje otrok priseljencev prve generacije in medkulturni dialog v slovenski osnovni šoli. Doktorska disertacija. Ljubljana: Pedagoška fakulteta.
Vižintin, Marijanca Ajša (2014). Model medkulturne vzgoje in izobraževanja: za uspešnejše vključevanje otrok priseljencev. Dve domovini / Two Homelands 40, 71–89. http://www.dlib.si/?URN=URN:NBN:SI:DOC-OXB8B02G.
Vižintin, Marijanca Ajša (2017). Medkulturna vzgoja in izobraževanje. Ljubljana: Založba ZRC SAZU.
Vižintin, Marijanca Ajša (2018). Developing intercultural education. Dve domovini / Two Homelands 47, 89–196. https://doi.org/10.3986/dd.2018.1.06.
Vogrinc, Janez (2008). Kvalitativno raziskovanje na pedagoškem področju. Ljubljana: Pedagoška fakulteta.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors guarantee that the work is their own original creation and does not infringe any statutory or common-law copyright or any proprietary right of any third party. In case of claims by third parties, authors commit their self to defend the interests of the publisher, and shall cover any potential costs.
More in: Submission chapter