Education for Living Together in Diversity
Keywords:
intercultural education, multicultural education, intercultural competence, interculturality as a teaching conceptAbstract
This article introduces the basis for developing multicultural education in United States of America and intercultural education in Europe. Living together in changing and diverse communities represents a big challenge. Teachers working in schools and students learning in heterogeneous classes can solve this challenge only with an adequate public support, where each individual can develop his/her intercultural competence. A common terminology should be explored together with currently developed concepts and the experience already gained from multicultural and intercultural education. Although professional discussions about multicultural and intercultural education, intercultural competence and interculturality as a teaching concept have also been developed in Slovenia, the gap between a declarative level for multiculturality and the actual (teaching) practices is still considerably wide.
Downloads
References
Banks, James A. (2010). Multiculural Education: Characteristics and goals. Multicultural education: issues and perspectives (ur. James A. Bankes, Cherry A. McGee Banks). Seattle, Bothell: University of Washington, 3–30.
Bela knjiga Sveta Evrope o medkulturnem dialogu: Živeti skupaj v enakopravnosti in dostojanstvu (2009). Ljubljana: Ministrstvo za zunanje zadeve Republike Slovenije, Sektor za načrtovanje politik in raziskave.
Bennett, Christine I. (2011). Comprehensive Multiculural Education, Theory and Practice. Boston: Allyn and Bacon.
Bešter, Romana (2007a). Integracija in model integracijske politike. Priseljenci: Študije o priseljevanju in vključevanju v slovensko družbo (ur. Miran Komac). Ljubljana: Inštitut za narodnostna vprašanja, 105–134.
Bešter, Romana (2007b). Model integracijske politike v odnosu do drugih modelov imigrantskih politik. Razprave in gradivo 53–54, 116–138.
Delanty, Gerard (2007). Obrobja in meje v postzahodni Evropi, http://www.eurozine.com/articles/ article_2007-12-20-delanty-sl.html (25. 2. 2012).
Gombač, Jure idr. (2011). Strokovne podlage, strategije in teoretske tematizacije za izobraževanje za medkulturne odnose in aktivno državljanstvo. [Elektronski vir]: Poročilo o opravljenem terenskem delu analize primerov dobrih praks: Kvalitativna raziskava, http://www.medkulturni-odnosi.si/images/stories/ datoteke/porocilo_terensko_delo1.pdf (5. 7. 2012).
Grant, Carl A., Sleeter, Christine (2007). Doing multicultural education for achivement and equity. New York, London: Routledge.
Hansen, Randall (2003). Citizenship and integration in Europe. Toward assimilation and citizenship: Immigrants in liberal nation-states (ur. Christian Joppke, Ewa Morawska). Houndmills, Basingstoke, New York: Palgrave Macmillan, 87–109.
Huddleston, Thomas idr. (2011). Migrant integration policy index III (MIPEX III). Bruselj: British Council: Migration Policy Group, http://www.mipex.eu/ (8. 5. 2012).
Liebich, Andre (2007). Introduction: Altneuländer or the vicissitudes of citizenship in the new EU states. Citizenship policies in the new Europe (ur. Rainer Bauböck, Bernhard Perching, Sievers Wiebke). Amsterdam: Amsterdam University Press, 17–40.
Living together: Combining diversity and freedom in 21st-century Europe (2011). Strasbourg: Svet Evrope, http://book.coe.int/ftp/3667.pdf (16. 3. 2012).
Lukšič Hacin, Marina (2011a). Izobraževanje za multikulturalizem: Vseživljenjsko učenje na Švedskem. IB revija 45/1–2, 29–37.
Lukšič Hacin, Marina (2011b). Multikulturalizem kot spoštljivo sobivanje v raznolikosti. Medkulturni odnosi kot aktivno državljanstvo (ur. Marina Lukšič Hacin, Mirjam Milharčič Hladnik, Mitja Sardoč). Ljubljana: Založba ZRC, ZRC SAZU, 147–159.
Lukšič Hacin, Marina, Milharčič Hladnik, Mirjam, Sardoč, Mitja (2011). Uvod. Medkulturni odnosi kot aktivno državljanstvo (ur. Marina Lukšič Hacin, Mirjam Milharčič Hladnik, Mitja Sardoč). Ljubljana: Založba ZRC, ZRC SAZU, 7–11.
Medica, Karmen (2010). Večkulturalizem vs. Večkulturnost v kontekstu novih migracijskih realnosti. Razprave o medkulturnosti (ur. Mateja Sedmak, Ernest Žitko). Koper: Univerza na Primorskem, Znanstveno-raziskovalno središče, Univerzitetna založba Annales, Zgodovinsko društvo za južno Primorsko, 295–309.
Milharčič Hladnik, Mirjam (2003). Bogastvo konceptualizacij in analiz šolske pravičnosti. Uspešnost in pravičnost v šoli (ur. Cveta Razdevšek Pučko). Ljubljana: Pedagoška fakulteta, 49–60.
Milharčič Hladnik, Mirjam (2010). Children and Childhood Migration Contexts. Dve domovini/Two Homelands 32: 19–31.
Milharčič Hladnik, Mirjam (2011a). Šola kot institucija izenačevanja razlik v precepu multikulturne raznolikosti. IB revija 45/1–2, 13–18.
Milharčič Hladnik, Mirjam (ur.) (2011b). In-in: življenjske zgodbe o sestavljenih identitetah. Ljubljana: Založba ZRC, ZRC SAZU.
Mlekuž, Jernej (2011). ABC migracij. Ljubljana: Založba ZRC.
Nesbitt, Eleanor (2010). Intercultural education: Ethnographic and religious approaches. Brighton, Portland, Toronto: Sussex Academic Press.
Nieto, Sonia, Bode, Patty (2008). Affi rming diversity: The sociopolitical context of multicultural education. Boston: Allyn and Bacon.
Peček, Mojca, Lesar, Irena (2006). Pravičnost slovenske šole: Mit ali realnost. Ljubljana: Sophia.
Portera, Agostino (2011). Intercultural and Multicultural Education: Epistemological and Semantic Aspects. Intercultural and Multicultural Education: Enhancing Global Interconnectedness (eds. Carl A. Grant, Agostino Portera). New York, Oxon: Routledge, 12–30.
Priporočilo Evropskega parlamenta in sveta o ključnih kompetencah za vseživljenjsko učenje (2006). Uradni list Evropske unije (30. 12. 2006, 2006/962/ES).
Priročnik o integraciji za oblikovalce politik in strokovne delavce (2010). Luxembourg: Urad za publikacije Evropske unije.
Rey-von Allmen, Micheline (2011). The Intercultural Perspective and its Development Throuh Cooperation With the Council of Europe. Intercultural and Multicultural Education: Enhancing Global Interconnectedness (eds. Carl A. Grant, Agostino Portera). New York, Oxon: Routledge, 33–48.
Sardoč, Mitja (2011). Multikulturalizem: Pro et contra. [Elektronski vir]: Enakost in različnost v vzgoji in izobraževanju. Ljubljana: Pedagoški inštitut.
Scheff er, Paul (2007). Immigrant Nations. Cambridge, Malden: Polity Press.
Skubic Ermenc, Klara (2007). Interkulturnost v učnih načrtih slovenske osnovne šole. Pedagoška obzorja 22/1–2, 128–135.
Skubic Ermenc, Klara (2010). Med posebnimi pravicami in načelom interkulturnosti. Sodobna pedagogika 2, 268–279.
Štrajn, Darko (2009). Pouk tujega jezika in interkulturna kompetenca. Zbornik predavanj in dokumentov Mednarodne konference Izobraževanje za medkulturni dialog/Collection of written contributions and documents/International Conference on Education for Intercultural Dialogue (ur. Liana Kalčina). Ljubljana: Zveza prijateljev mladine Slovenije, 65–71.
Vrečer, Natalija (2009). Medkulturne kompetence, medkulturni dialog in izobraževanje odraslih. Medkulturne kompetence v izobraževanju odraslih (ur. Natalija Vrečer). Ljubljana: Andragoški center Republike Slovenije, 8–23.
Vrečer, Natalija (2011). Učeče kulture: Večkulturno izobraževanje v primerjalni perspektivi. IB revija 45/1– 2, 19–27.
Vižintin, Marijanca Ajša (2010). Medkulturno izobraževanje in medkulturna občutljivost. Dve domovini/ Two Homelands 32: 139–150.
Vižintin, Marijanca Ajša (2011). Razvijanje medkulturne kompetence in podpora šolam v okolju. Meddisciplinarnost v slovenistiki (ur. Simona Kranjc). Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete, 533–538.
Zudič Antonič, Nives (2010). Rojstvo in razvoj medkulturne vzgoje/Nascita e sviluppo dell`educazione interculturale. Razprave o medkulturnosti (ur. Mateja Sedmak, Ernest Žitko). Koper: Univerza na Primorskem, Znanstveno-raziskovalno središče, Univerzitetna založba Annales, Zgodovinsko društvo za južno Primorsko, 201–214.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors guarantee that the work is their own original creation and does not infringe any statutory or common-law copyright or any proprietary right of any third party. In case of claims by third parties, authors commit their self to defend the interests of the publisher, and shall cover any potential costs.
More in: Submission chapter