Breaking the Glass Ceiling: The Case of the Roma Ethnic Minority in Slovenia

Authors

  • Miran Komac
  • Andreja Barle Lakota

Keywords:

Roma ethnic minority, education, human and social capital

Abstract

Slovenia has a rather comprehensive legal framework and specific implementing policies to regulate Roma issues. Nevertheless, the improvement of the standard of living of the Roma can only be measured in incremental units. A similar finding also applies to education. So, what went wrong? Roma pupils enter primary school without the adequate prior knowledge required in Slovene schools. Thus, they simultaneously need to fill their educational gaps and gain new knowledge. A solution thereto is to be provided by the school. The latter is thus burdened with excessive responsibility and obligations as regards ensuring the development of the Roma minority, i.e. it is entrusted with tasks it is unable to perform. The basic hypothesis of this paper is that preschool education and various forms of non-formal education implemented (if possible) in Roma settlements lead to an increase in the human and social capital of the members of the Roma ethnic minority.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Miran Komac

PhD in Political Science, Associate Professor, Senior Researcher, Institute for Ethnic Studies, Erjavčeva 26,
SI-1000 Ljubljana

Andreja Barle Lakota

PhD in Sociology, Ministry of Education, Science and Sport, Masarykova 16, SI-1000 Ljubljana

References

Baranja, Samanta, Bešter, Romana, Brajnik, Milan, Bukovec, Branka, Friedreich, Konstantin, Komac, Miran (ed.), Globevnik, Renata, Grafenauer, Danijel, Kejžar, Barbara, Klopčič, Vera, Medvešek, Mojca, Pirc, Janez, Geržina, Suzana, Jager, Jerneja, Janežič, Miran, Koretič, Maja, Krese, Nataša, Križanič, Matej, Luštek, Andreja, Radovan, Dalibor, Repše, Jožica, Štremfel, Urška, Udovič, Lea, Vonta, Tatjana (2011). Dvig socialnega in kulturnega kapitala v okoljih, kjer živijo predstavniki romske skupnosti. Ljubljana: Inštitut za narodnostna vprašanja.

Barborič, Blaž, Bešter, Romana (ed.), Borštnar, Taja, Cener, Vinko, Friedreich, Konstantin, Friedreich, Tina, Horvat, Sandi, Jager, Jerneja, Klopčič, Vera, Komac, Miran, Koretič, Maja, Luštek, Andreja, Medvešek, Mojca (ed.), Pirc, Janez, Režek, Mateja, Vonta, Tatjana, Zgonec, Petra, Žagar, Ksenija (2013). O projektu Dvig socialnega in kulturnega kapitala v okoljih, kjer živijo predstavniki romske skupnosti:2010–2013. Ljubljana: Inštitut za narodnostna vprašanja.

Barle Lakota, Andreja (2009). Vključevanje Romov v vzgojo in izobraževanje, In: Bačič, G. (ed.), Proceedings from the 16th International Roma Camp, Murska Sobota: Zveza Romov Slovenije.

Barle Lakota, Andreja (2006). Predlog izbirnega predmeta Romska kultura. In: Horvat, Jožek (ed.), Proceedings from the VIII International Roma Camp, Murska Sobota: Zveza Romov Slovenije.

Dnevniki učiteljev [Teacher Diaries] (2012). Materials from the project INV-ESS. INV INDOC center.

Ermenc Skubic, Klara (2007). Interkulturnost v učnih načrtih slovenske osnovne šole. Pedagoška obzorja 22(1/2), 128–135.

Horvat, Marija (2013). Priporočilo za nadaljevanje projekta Dvig socialnega in kulturnega kapitala v okoljih, kjer živijo predstavniki romske skupnosti. (11. 5. 2013). ESS-INV documentation.

Jacob, Evelyn, Jordan, Cathie, eds. (1993). Minority Education: Anthropological Perspectives. Social and Policy Issues in Education: The University of Cincinnati Series.

Javornik Krečič, Marija (2006). Pomen interkulturnega svetovanja in interkulturnih kompetenc šolskega svetovalnega delavca. Pedagoška obzorja 21 (2), 16–23.

Kanjuo Mrčela, Aleksandra (2000). Spolna konstrukcija menedžerskih vlog: stekleni organizacijski stropovi v devetdesetih. Družboslovne razprave XVI, 34–35.

Komac, Miran, Varga, Romeo (eds.) (2007). Social Inclusion of Roma: Stories from Finland, Slovakia, Slovenia and Portugal. Ljubljana: Institute for Ethnic Studies.

Komac, Miran (2010). Gradivo projekta. Intervjuji 2, INDOK center INV.

Kovač Šebart, Mojca, Krek, Janez (2003). Romi v Sloveniji: vprašanja izobraževanja, multikulturalizma in integracije. Sodobna pedagogika 54 (1), 28–43.

Krek, Janez (2005). Izvedbeni model izobraževanja romskih učencev za OŠ Bršljin. Poroč. skupin. spremlj. nestrp. 4, 6–15. http://ceps.pef.uni-lj.si/index. php/en/about/ collaborators/595-janez-krek-2 (25 November 2014).

Krek, Janez, Vogrinc, Janez (2005). Znanje slovenskega jezika kot pogoj šolskega uspeha učencev iz jezikovno in kulturno različnih ter socialno deprivilegiranih družin – primer začetnega opismenjevanja romskih učencev. Sodobna pedagogika, 56 (2), 118–139.

Lesar, Irena., Čuk, Ivan., Peček, Mojca (2012). Učitelji o vedenjskih značilnostih marginaliziranih skupin učencev. Pedagoška obzorja 27 (5), 3–18.

Lesar, Irena, Dežman, Eva (2012). Problematika šolanja romskih učencev - strokovna priporočila in izkušnje učiteljic. Socialna pedagogika 16 (3), 203–226.

Nacionalna evalvacijska študija uspešnosti romskih učencev v osnovni šoli (2011). Končno poročilo, Ljubljana, Pedagoški inštitut. http://www.pei.si/UserFiles Upload/file/zalozba/ Evalvacijske/ Evalvacijska_studija_Romski_ucenci.pdf. (26 November 2014).

Nacionalni program ukrepov za Rome Vlade Republike Slovenije za obdobje 2010–2015 (2010). Goverment of the Republic of Slovenia, no. 09501–2/2010/8. http://www.un.gov.si/fileadmin/un.gov.si/ pageuploads/Program_ukrepov.pdf. (26 November 2014).

Program ukrepov za pomoč Romom (1995). Vlada Republike Slovenije, št. 550–03/95–2/3–8. http:// www.un.gov.si/si/manjsine/romska_skupnost/. (23 November 2014).

Poročilo o položaju romske skupnosti v Sloveniji – poročilo o izvajanju Zakona o romski skupnosti v Republiki Sloveniji 2010. Goverment of the Republic of Slovenia, no. 09501–3/2010/4. Uradni list RS, 33/2007.

Pravilnik o spremembah in dopolnitvah Pravilnika o normativih in standardih za izvajanje programa osnovne šole. Uradni list 65/2008.

Pravilnik o spremembah in dopolnitvah Pravilnika o nomenklaturi poklicev). Uradni list RS 31/2007.

Trdina, Janez (1987). Podobe prednikov: Zapiski Janeza Trdine iz obdobja 1870–1879. Ljubljana: KRT Univerzitetna konferenca ZSMS.

Third Report of the Government of the Republic of Slovenia on the situation of the Roma Community in Slovenia – Poročilo o izvajanju Zakona o romski skupnosti v Republiki Sloveniji (Uradni list RS 33/2007) in Nacionalnega programa ukrepov za Rome Vlade Republike Slovenije za obdobje 2010-2015 (2014). Government of the Republic of Slovenia, no. 09501–2/2014/6. http://www.un.gov. si/fileadmin/un.gov.si/pageuploads/ Porocilo_06112014.pdf (14 November 2014).

Urh, Špela (ed.) (2012). Država želi, da ostanemo cigani!: teoretske refleksije in prakse izključevanja/vključevanja Romov v Sloveniji. Ljubljana: Fakulteta za socialno delo.

Vključevanje otrok prejemnikov denarne socialne pomoči v osnovne šole (2009). MDDSZ. Št. 0073– 1/2009–1, INV INDOC center.

Vonta, Tatjana, Jager, Jerneja (ed.) (2013). Uspešnost romskih učencev v slovenskih osnovnih šolah. Ljubljana: Pedagoški inštitut.

Zakon o romski skupnosti v Republiki Sloveniji (2007). Uradni list RS 33/2007.

Zakon o osnovni šoli (2006). Uradni list RS 81/2006.

Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o osnovni šoli (2013). Uradni list RS 63/3013.

Zakon o vrtcih (uradno prečiščeno besedilo) (2005). Uradni list RS 100/2005.

Downloads

Published

2015-01-01

How to Cite

Komac, M. ., & Barle Lakota, A. . (2015). Breaking the Glass Ceiling: The Case of the Roma Ethnic Minority in Slovenia. Two Homelands, (41). Retrieved from https://ojs.zrc-sazu.si/twohomelands/article/view/10793

Issue

Section

Articles