Stare gramofonske plošče kot etnokoreološko gradivo

Avtorji

  • Rebeka Kunej Glasbenonarodopisni inštitut ZRC SAZU, Novi trg 2, SI-1000 Ljubljana

DOI:

https://doi.org/10.3986/Traditio2014430206

Ključne besede:

plesna glasba, slovenski ljudski ples, gramofonske plošče, terensko raziskovanje, etnokoreologija // dance music, Slovenian folk dance, gramophone records, field research, ethnochoreology

Povzetek

Do nedavnega gramofonske plošče z 78 obrati na minuto niso zbujale zanimanja slovenskih folkloristov in praviloma jih pri raziskavah niso uporabljali kot vir. Pri raziskovanju ljudske plesne glasbe so se raziskovalci osredotočali predvsem na lastne terenske raziskave ali na terensko gradivo svojih kolegov, manj pa na druge vire. Namen prispevka je preučiti, ali so stare gramofonske plošče relevanten vir etnokoreolškega raziskovanja slovenskega prostora in zakaj.

***

Until recently, 78 rpm gramophone records did not attract the interest of Slovenian folkdance researchers and were not used as research sources. When studying folkdance music, the researchers mainly focused on their own field sound recordings or similar material from their colleagues, but less on other resources. The aim of this paper is to examine whether the old gramophone records are a relevant resource for ethnochoreological research in Slovenia and why.

Prenosi

Podatki o prenosih še niso na voljo.

Literatura

Ameriška domovina. 1939. Latest Slovenian Records for Singing and Dancing. Ameriška domovina 42 (52): 4. http://www.dlib.si/?URN=URN:NBN:SI:DOC-KNFXK9UT

Edinost. 1924. Ely, Minnesota. Edinost, 10 (6), 10. 1. 1924: 3. http://www.dlib.si/?URN=URN:NBN:SI:DOC-RA5K8MFG

Feld, Steven. 1988. Aesthetics as Iconicity of Style, or 'Lift-up-over Sounding': Getting into the Kaluli Groove. Yearbook for Traditional Music 20 (1):74–113.

GNI DZGP. Glasbenonarodopisni inštitut ZRC SAZU, Digitalna zbirka gramofonskih plošč.

Gramofon. 1930a. Seznam slovenskih, hrvatskih, srbskih in internacijonalnih gramofonskih plošč. Ljubljana: Centrala za splošno gramofonijo »Gramofon« A. Rasberger [samozaložba].

Gramofon. 1930b. Dodatek za januar 1930. Ljubljana: Centrala za splošno gramofonijo »Gramofon« A. Rasberger [samozaložba].

Gramofon. 1930c. 2. dodatek k seznamu gramofonskih plošč. Ljubljana: Centrala za splošno gramofonijo »Gramofon« A. Rasberger [samozaložba].

Gronow, Pekka in Björn Englund. 2007. Inventing recorded music: the recorded repertoire in Scandinavia 1899–1925. Popular Music 26 (2): 281–304. DOI: http://dx.doi.org/10.1017/S0261143007001298

Hrovatin, Radoslav. 1940. Prvi slovenski narodopisni film v barvah. Slovenski dom 5 (97): 4.

Hrovatin, Radoslav. 1950–1951. O slovenskem ljudskem plesu. Slovenski etnograf 3–4: 276–296.

Hrovatin, Radoslav. 1959. Kinetske označbe v slovenski ljudski plesni terminologiji. Slovenski etnograf 12: 163–180.

I. V. 1930. Uspeh ankete. Radio Ljubljana: tednik za radiofonijo 2 (39): 1. http://www.dlib.si/?URN=URN:NBN:SI:DOC-BIXUIORY

Klobčar, Marija idr. (ur.). 2004. Odmev prvih zapisov / The echo of the first recordings. CD. Ljubljana: Založba ZRC, ZRC SAZU.

Klobčar, Marija. 2012. Itinerant Singers in Slovenia: Views on a Distinct Phenomenon. V: Thomas A. McKean (ur.), Songs of people on the move. B.A.S.I.S. 8. Trier: WVT Wissenschaftlicher Verlag Trier, 3–15.

Kumer, Zmaga. 1984. Ob 50-letnici ustanovitve Folklornega inštituta. Ljubljana: Znanstvenoraziskovalni center Slovenske akademije znanosti in umetnosti.

Kunej, Drago. 1998. Nastajanje zvočnega arhiva Glasbenonarodopisnega inštituta. Traditiones 27: 175–185.

Kunej, Drago. 1999. Prva magnetofonska snemanja za zvočni arhiv Glasbenonarodopisnega inštituta. Traditiones 28 (2): 217–232.

Kunej, Drago. 2004/2005. ”The Phonograph has arrived”: History of the wax cylinder sound collection from Bela krajina. Jahrbuch des österreichischen Volksliedwerkes 53–54: 170–180.

Kunej, Drago. 2005. We have plenty of worlds written down, we need melodies! The purchase of the first recording device for ethnomusicological research in Slovenia. Traditiones 34 (1): 125–140.

Kunej, Drago. 2006. From recordings made by chance to the most important ethnomusicological sound collection in Slovenia. IASA journal 27: 10–19.

Kunej, Drago. 2008. Fonograf je dospel! Prvi zvočni zapisi slovenske ljudske glasbe. Ljubljana: Založba ZRC, ZRC SAZU.

Kunej, Drago. 2009. Fonografski posnetki slovenskih ljudskih pesmi iz Bele krajine v SEM: rezultat lastnih snemanj ali pridobljeno gradivo OSNP? Etnolog 19 (70): 225–235.

Kunej, Drago. 2010. "Vtisi iz nove dežele maloznanega jezika": zbiranje, snemanje in raziskovanje slovenskih ljudskih pesmi ruske folkloristke J. E. Linjove . V: Vera Smole (ur.), Slovanstvo v slovenskem jeziku, literaturi in kulturi. Zbornik predavanj. 46. seminar slovenskega jezika, literature in kulture, [Ljubljana], 28. 6.–16. 7. 2010. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete, 121–128.

Kunej, Drago. 2012. Slovenian recordings made by the Favorite company in Ljubljana in 1910. V: Pekka Gronow in Christiane Hofer (ur.), The Lindström project. Contributions to the history of the record industry / Beiträge zur Geschichte der Schallplattenindustrie. Vol. 4, Wien: Gesellschaft für historische Tonträger, 44–50.

Kunej, Drago. 2014a. Med kodami skrita zvočna dediščina Slovencev. Glasnik SED 54 (1–2).

Kunej, Drago. 2014b. Leto 1908 – začetek diskografije slovenske glasbe? Traditiones 43 (2). DOI: http://dx.doi.org/10.3986/traditio2014430203

Kunej, Drago. 2014c. Slovenski posnetki na gramofonskih ploščah z 78 o/min. Traditiones 43 (2). DOI: http://dx.doi.org/10.3986/traditio2014430201

Kunej, Rebeka. 2004. Nekateri pojavi plesnega folklorizma v Beli krajini do 2. svetovne vojne. Traditiones 33 (2): 181–192.

Kunej, Rebeka. 2012. Štajeriš. Podoba in kontekst slovenskega ljudskega plesa. Ljubljana: Založba ZRC, ZRC SAZU.

Kunej, Rebeka. 2013. Looking at folk dance: the overlooked resources of old gramophone records. V: Drago Kunej in Urša Šivic (ur.), Trapped in folklore? Studies in music and dance tradition and their contemporary transformations. Zürich, Berlin: LIT, 161–179.

LAC (Library and Archives Canada). 2013. The Virtual Gramophone. Canadian Historical Sound Recordings. http://www.collectionscanada.gc.ca/gramophone/index-e.html

Marolt, France. 1935. Slovenske narodoslovne študije 1. Tri obredja iz Zilje. Ljubljana: Glasbena matica.

Marolt, France. 1936. Slovenske narodoslovne študije 2. Tri obredja iz Bele Krajine. Ljubljana: Glasbena matica.

N. K. (Niko Kuret). 1929. Glasba v našem radiu. Radio Ljubljana: tednik za radiofonijo 1 (4): 1–2. http://www.dlib.si/?URN=URN:NBN:SI:DOC-DCZCA45S

Narat, Boštjan. 2005. Ljudsko izročilo in sodobna (po)ustvarjalnost: (z)godba za 3 min in 12 sek. Traditiones 34 (1): 199–208.

Pisk, Marjeta. 2013. Ponovno o oblikovanju in razvoju glasbene folkloristike. Traditiones 42 (1): 109–123. DOI: http://dx.doi.org/10.3986/Traditio2013420106

Radio Ljubljana. 1933. Vprašanje slovenskih plošč. Radio Ljubljana, Ilustrirani tednik za radiofonijo 5 (17): 193. http://www.dlib.si/?URN=URN:NBN:SI:DOC-JNAD05UR

Ramovš, Mirko. 1980. Metode in cilji raziskovanja slovenskega plesnega izročila. V: Janez Bogataj in Slavko Kremenšek (ur.), Poglavja iz metodike etnološkega raziskovanja – 1. Ljubljana: Filozofska fakulteta, 80–99.

Ramovš, Mirko. 1991. Ljudska glasba in ples. V: Igor Cvetko (ur.), Med godci in glasbili na Slovenskem: razgledi. Among Folk Musicians and Instruments in Slovenia: Views. Ljubljana: Slovenski etnografski muzej in Znanstvenoraziskovalni center, Inštitut za slovensko narodopisje, Sekcija za glasbeno narodopisje, 91–102.

Ramovš, Mirko. 1992. Polka je ukazana: plesno izročilo na Slovenskem. Gorenjska, Dolenjska, Notranjska. Ljubljana: Kres.

Ramovš, Mirko. 1995. Naloge slovenske etnokoreologije v prihodnje. Glasnik SED 35 (4): 6–9.

Ramovš, Mirko. 2005. Plesna dediščina. V: Damjana Prešeren in Nataša Gorenc (ur.), Nesnovna kulturna dediščina. Ljubljana: Zavod za varstvo kulturne dediščine Slovenije, 89–102.

Slovenec. 1908a. Vabilo k slavnosti. Slovenec 36 (132), 10. 6. 1908: 4. http://www.dlib.si/?URN=URN:NBN:SI:DOC-LNEWZL67

Slovenec. 1908b. Največja tvrtka za godbene instrumente in gramofone v Pragi. Slovenec 36 (292), 19. 12. 1908: 12. http://www.dlib.si/?URN=URN:NBN:SI:DOC-7LVBPCX7

Slovenski narod. 1908. Za družbo sv. Cirila in Metoda. Slovenski narod 41 (63), 13. 3. 1908: 2. http://www.dlib.si/?URN=URN:NBN:SI:DOC-TZL7SY3G

Strajnar, Julijan. 1989. Lepa Ane govorila … Prvi zvočni posnetki v Beli krajini. Folklorist 10 (1–2): 1–99.

Sutton, Allan. 2010. A Phonograph in Every Home. The Evolution of the American Recording Industry, 1900–1919. Denver: Mainspring Press.

Tekavec, Marjeta. 1999. Vplivi godčevstva na oblikovanje slovenskega plesnega izročila. Magistrska naloga. Ljubljana: Univerza v Ljubljani.

Tekavec, Marjeta. 2000. Godci in ples. Traditiones 29 (1): 27–44.

Terseglav, Marko. 2001. Štrekljev sindrom. Traditiones 30 (1): 201–220.

Victor ... 1925. Victorjevi Recordi v Slovenščini. Victor records in Slovenian. Camden, NJ: Victor Talking Machine Company.

Vodušek, Valens. 1980. O evropski etnomuzikologiji. V: Janez Bogataj in Slavko Kremenšek (ur.), Poglavja iz metodike etnološkega raziskovanja – 1. Ljubljana: Filozofska fakulteta, 39–56.

Objavljeno

2014-06-15

Kako citirati

Kunej, R. (2014). Stare gramofonske plošče kot etnokoreološko gradivo. Traditiones, 43(2), 119–136. https://doi.org/10.3986/Traditio2014430206

Številka

Rubrike

Zvočno gradivo gramofonskih plošč kot vir etnomuzikoloških in folklorističnih raziskav / Sound Material From Gramophone