Tradicija ljudskih pesmi v glasbi sodobnih pogrebnih slovesnosti

Avtorji

  • Anita Prelovšek

DOI:

https://doi.org/10.3986/Traditio2019480205

Ključne besede:

pogreb, pogrebna glasba, ljudska pesem, mrliška pesem, obred

Povzetek

Po ugotovitvah terenske raziskave pogrebne glasbe v sodobni Sloveniji ostaja ljudska pesem glavna spremljevalka slovesa od pokojnih. Iz pisnih virov in pogovorov z glasbeniki, ki na pogrebih nastopajo več desetletij, izvemo, da je bila na pogrebih v preteklosti ljudska glasba v izvedbi moških pevskih skupin tradicionalna glasbena praksa. Terenska raziskava je pokazala, da se danes ta tradicija dopolnjuje z uporabo različnih zvrsti glasbe od klasične do popularne v izvedbi vokalnih ali inštrumentalnih skupin in solistov.

Prenosi

Podatki o prenosih še niso na voljo.

Literatura

Brabec de Mori, Bernd. 2014. Rituals. V: William Forde Thompson (ur.), Music in the Social Behavioral Science: An Encyclopedia. Los Angeles: SAGE Publications, 965–969.

Brun, Neva in Marjan Remic (ur.). 1999. Tihi pomniki minljivega časa: Drobci o šegah slovesov in pokopališki kulturi v slovenskem etničnem prostoru. Ljubljana: Forma 7.

DeNora, Tia. 2000. Music in Everyday Life. Cambridge: Cambridge University Press.

Griffiths, Paul. 1992. Brève histoire de la musique moderne de Debussy à Boulez. Paris: Fayard.

Hampton, Barbara L. 1982. Music and Ritual Symbolism in the Ga Funeral. Yearbook for Traditional Music 14: 75–105.

Harnoncourt, Nikolaus. 2012. Toni so vzvišene besede: Pogovori o romantični glasbi. Ljubljana: Modrijan.

Hesmondhalgh, David. 2013. Why Music Matters. Chichester, West Sussex in Malden, MA: Wiley-Blackwell.

Hrovatin, Radoslav (ur.). 1953. Partizanska pesem. Ljubljana: Državna založba Slovenije.

Ketiš, Ivan. 2015. Živeti v Mariboru in sanjati o vesolju. Maribor: Kulturni center.

Klobčar, Marija. 2002. Štajerska slovesa – odsev družbene razslojenosti ali enakosti med ljudmi. Traditiones 31 (2): 7–22. Dostopno na: http://www.dlib.si/?URN=URN:NBN:SI:doc-KCYYTJDI

Kölbl, Marko. 2017. Burgenlandkroatische und kroatische Totenklagen. Doktorska disertacija. Wien: Institut für Volksmusikforschung und Ethnomusikologie.

Kumer, Zmaga. 1975. Uvod. V: Zmaga Kumer (ur.), Pesem slovenske dežele. Maribor: Obzorja, 19–127.

Kumer, Zmaga (ur.). 2003a. Ena urca bo príšla: Mrliške pesmi na Slovenskem. Ljubljana: Družina.

Kumer, Zmaga. 2003b. Mrliške pesmi na Slovenskem. V: Zmaga Kumer (ur.), Ena urca bo príšla: Mrliške pesmi na Slovenskem. Ljubljana: Družina, 9–26.

Makarovič, Marija. 1979. Medsebojna pomoč na vasi na Slovenskem. Muta: Gorenje.

Makarovič, Marija. 1982. Strojna in Strojanci: Narodopisna podoba koroške hribovske vasi. Ljubljana: Mladinska knjiga.

Makarovič, Marija. 1994. Sele in Selani: Narodopisna podoba ljudi in krajev pod Košuto. Celovec: Krščanska kulturna zveza in Inštitut Narodopisnega društva Urban Jamnik.

Merriam, Alan P. 2000 (1964). Antropologija glasbe. Ljubljana: Spekter.

Muršič, Rajko. 1993. Neubesedljive zvočne igre: Od filozofije k antropologiji glasbe. Maribor: Katedra.

Orel, Boris. 1944. Slovenski ljudski običaji. V: Rajko Ložar (ur.), Narodopisje Slovencev: I. del. Ljubljana: Klas, 263–349.

Oxfeld, Ellen. 2004. ‘When You Drink Water, Think of Its Source’: Morality, Status, and Reinvention in Rural Chinese Funerals. The Journal of Asian Studies 63 (4): 961–990. Dostopno na: http://www.jstor.org/stable/4133197

Pisk, Marjeta. 2018. Zbirke »mrtvečih pesmi«: Iz rokopisnih v tiskane zbirke ali obratno? V: Urška Perenič (idr., ur.), Starejši mediji slovenske književnosti: Rokopisi in tiski Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete (Obdobja; 37), 25–32. DOI: https://doi.org/10.4312/Obdobja.37.25-32

Pšajd, Jelka. 2017. Čez ta prag me bodo nesli, ko zatisnil bom oči: Smrtne šege in pogrebne prakse Pomurja in Porabja. Murska Sobota: Pomurski muzej Murska Sobota. DOI: https://doi.org/10.4312/Obdobja.37.25-32

SI ZAL LJU 630. Zgodovinski arhiv Ljubljana, Komunalno podjetje Žale Ljubljana, TE 142, AE 727.

SSKJ. 1997. Slovar slovenskega knjižnega jezika. Ljubljana: Državna založba Slovenije.

Šivic, Urša. 2019. Mrtveče pesmi v porabsko-prekmurskem prostoru. Glasnik Slovenskega etnološkega društva 59 (1): 59–69.

Uršič - Kunej, Pavla (ur.). 1993. Lipa zelenela je. Ljubljana: Državna založba Slovenije.

Wong, Deborah. 1998. Mon Music for Thai Deaths: Ethnicity and Status in Thai Urban Funerals. Asian Folklore Studies 57: 99–130. DOI: https://doi.org/10.2307/1178999

Zlobec, Marijan. 2018a. Ivan Cankar kot lutka in paraplegik. https://marijanzlobec.wordpress.com/2018/06/18/ivan-cankar-kot-lutka-in-paraplegik/ (18. 6. 2018).

Zlobec, Marijan. 2018b. Ciril Zlobec je želel politiko požlahtniti, jo narediti plemenito kot poezijo. https://marijanzlobec.wordpress.com/2018/08/28/ciril-zlobec-je-zelel-politiko-pozlahtniti-jo-narediti-plemenito-kot-poezijo/ (28. 8. 2018).

Prenosi

Objavljeno

2019-06-28

Kako citirati

Prelovšek, A. (2019). Tradicija ljudskih pesmi v glasbi sodobnih pogrebnih slovesnosti. Traditiones, 48(2), 97–112. https://doi.org/10.3986/Traditio2019480205

Številka

Rubrike

OBREDNE PESMI MED LITURGIJO IN LJUDSKIM IZROČILOM / RITUAL SONGS BETWEEN LITURGY AND FOLK TRADITION