Čuti ali ne-čuti. Razprave o ritualih v predreformacijski Danski
DOI:
https://doi.org/10.3986/Traditio2007360102Ključne besede:
senses, Danemark, reformation, rituals // čuti, Danska, reformacija, ritualiPovzetek
In the 1520s the Danish (and Norwegian) politics of religion was a complex matter and under severe pressure both from the Roman Catholic nobility and from radical Lutheran cities. This situation also triggered debates on the meaning and rationality of religion and rituals. The author concentrates on one of these debates: that between the Carmelite Paulus Helie and the Lutheran apostate Petrus Laurentii. Helie focused his arguments around concepts such as tradition, experience, and history. Laurentii argued that historical changes never would occur if tradition and human authority were given priority in the Christian church. Both participants in this debate also referred to the human senses. To Helie, the smells, tastes, and movements of the Christian rituals were instruments of transcendental experience. To Laurentii, the human senses were non-sense: not ritual, but rather true belief and sincere feelings were the only solution.
***
V 20. letih 16. stoletja je bila danska (in norveška) politika religije kompleksno vprašanje pod močnim pristiskom tako rimskokatolišlega plemstva kakor radikalnih luteranskih mest. Položaj je spodbudil tudi razpravljanja o pomenu in racionalnosti vere in obredja. Avtor se osredinja na eno teh razprav – med karmeličanom Paulusom Heliejem in luteranskim odpadnikom Petrusom Laurentiijem. Helie je strnil svoje argumente ob konceptih tradicija, izkušnja in zgodovina. Laurentii je trdil, da ne bi bilo historičnih sprememb, če bi imeli tradicija in človeška avtoriteta prvenstvo v katoliški cerkvi. Oba razpravljalca sta se sklicevala tudi na človeške čute. Za Helieja so bili vonji, okusi in gibi v krščanskem obredju instrumenti transcendenčne izkušnje. Za Laurentiija so bili človečki čuti ne-čuti: edina rešitev je v pravi veri in iskrenih občutjih, ne pa v ritualu.
Prenosi
Literatura
Amundsen, Arne Bugge. 2006. Ritualer, rett og revolusjon. En studie i den danske ritualdebatten omkring 1530. In: Amundsen, Arne Bugge, Bjarne Hodne and Ane Ohrvik (eds.), Ritualer. Kulturhistoriske studier. Oslo, 45–69.
Andersen, J. Oskar. 1936. Paulus Helie I. København.
Asche, Matthias and Anton Schindling (eds.). 2003. Dänemark, Norwegen und Schweden im Zeitalter der Reformation und Konfessionalisierung. Nördische Königreiche und Konfession 1500 bis 1660. Münster (Katholisches Leben und Kirchenreform im Zeitalter der Glaubensspaltung 62).
Heise, A. 1893. Helgesen, Poul. In: Dansk biografisk leksikon VI. København, 294–298.
Koch, Hal & Bjørn Kornerup (ed.). 1987. Den danske kirkes historie IV, København 1959. Martin Schwarz Lausten: Reformationen i Danmark, København.
Muir, Edward. 1997. Ritual in Early Modern Europe. Cambridge.
Rørdam, Holger Fr. 1868. (ed.), Peder Laurenssen, Malmøbogen. København.
Rørdam, Holger Fr. 1896. ”Laurentsen, Peder”. In: Dansk biografisk leksikon X, København 1896: 137–138.
Skrifter af Paulus Helie, I–VII. København: Det Danske Sprog- og Litteraturselskab:
- 1932. I. Ed. by P. Severinsen.
- 1932. II. Ed. by M. Kristensen.
- 1933. III. Ed. by M. Kristensen.
- 1934. IV. Ed. by M. Kristensen.
- 1935. V. Ed. by M. Kristensen.
- 1937. VI. Ed. by M. Kristensen and H. Rœder.
- 1948. VII. Ed. by M. Kristensen and N.-K. Andersen.
Valkner, Kristen. 1963. Paulus Helie og Christiern II. Karmeliterkollegiets oppløsning. Oslo: Universitetsforlaget, Institutt for Kirkehistorie. Universitetet i Oslo, 2.
Prenosi
Objavljeno
Kako citirati
Številka
Rubrike
Licenca
Avtorji jamčijo, da je delo njihova avtorska stvaritev, da v njem niso kršene avtorske pravice tretjih oseb ali kake druge pravice. V primeru zahtevkov tretjih oseb se avtorji zavezujejo, da bodo varovali interese založnika ter da bodo povrnili morebitno škodo.
Podrobneje v rubriki: Prispevki