PRISELJENEC JE MRTEV, NAJ ŽIVI PRISELJENEC: VZHODNOEVROPSKI TRANSMIGRANT V SODOBNI AMERIŠKI KNJIŽEVNOSTI
Povzetek
Svetovne razmere po koncu hladne vojne so omogočile nastanek novega tipa literarnega lika, in sicer takšnega, ki združuje »svetovljanskega popotnika« z »lokalnim domačinom« (James Clifford). Potencialna možnost za konflikt, ki je prej v t. i. emigrantskem leposlovju predstavljala zaščitni znak te dvojnosti, ne vodi več neizogibno v »priseljensko krizo«. Članek obravnava tri romane avtorjev, ki so se priselili v ZDA iz nekdanjih evropskih socialističnih dežel in se odločili, da bodo osvetlili proces izseljenstva z uvedbo novega literarnega lika – transmigranta. V svojih romanih razvijajo novo, pozitivno razumevanje migracij in koncepta večdomovinskosti. Romani Nowhere Man Aleksandra Hemona, The Russian Debutante's Handbook Garyja Shteyngarta in Gimme the Money Ive Pekarkove odražajo novi položaj subjekta v svetu, s čimer na novo definirajo koncept svetovljanstva, ki je sicer že tradicionalno povezan z zdomskim leposlovjem.
Izraz transmigrant ima svoj izvor v sociološki znanosti. Sociologi, kot so Nina Glick-Schiller, Linda Basch, Christina Blanc-Szanton, Ludger Pries in Ulrich Beck, priznavajo v okviru izseljenskih študij – vzporedno s tradicionalnimi kategorijami priseljenca, izseljenca in migranta – obstoj novega tipa migranta, in sicer transmigranta. Ta se od prejšnjih tipov razlikuje po tem, da na produktiven način združuje in pridobiva iz več domovin, namreč iz dežele (ali dežel) sprejetja (consent) in dežele porekla (descent) (Werner Sollors). S tem ko migranti aktivno sodelujejo v socialnem, kulturnem in političnem življenju obeh dežel, postavljajo vprašanje izseljenstva v pozitivno luč. Enake spremembe zasledimo v sodobni književnosti. Članek obravnava lik transmigranta, ki biva v nekdanji socialistični deželi v Evropi in hkrati v ZDA. Glavne spremembe v oblikovanju protagonista v okviru sodobne postsocialistične izseljenske književnosti glede na prejšnjo priseljensko in emigrantsko literaturo (zlasti tisto, ki je nastala v času množičnega priseljevanja in hladne vojne), ki so pripeljale do uvedbe lika transmigranta, so naslednje:
1. združitev »prejšnje identitete« z »novo identiteto«;
2. individualiziranje priseljenskega subjekta;
3. uvedba koncepta kontinuiranega prihoda namesto tradicionalnega koncepta začetnega in vseobsegajočega prihoda;
4. dopuščanje fragmentarne in nelogične govorice kot rezultat dvojezičnosti;
5. priznavanje protislovja v različnih sferah priseljenskega življenja.
Ti pisatelji ustvarjajo mehanizem, ki bo uporaben za prihodnje avtorje, saj bo naš »vek migracij« (Stephen Castles / Mark Miller) zagotovo prinesel še več medkulturnih gibanj in medetničnih umestitev. Uvedba termina transmigrant v literarne študije omogoča kritikom in znanstvenikom, da se odzivajo na spreminjajoči se izseljenski zemljevid in v svojih študijah ustrezno artikulirajo zavest o novih razmerjih.
Prenosi
Literatura
Amireh, Amal / Lisa Suhair Majaj, ed. 2000. Going Global: The Transnational Receplion of Third World Women Wrilers. New York, London: Garland Pub lishing, Inc.
Appadurai, Arjun. 2000. „The grounds of the nation-state: identity, violence and territory.“ ln: Kjell Goldmann, Ulf Hannerz, Charles Westin. Nalionalism and Internationalism in the Post-Cold War Era, London, New York: Routledge, pp. 129-143.
Appiah, KwameAnthony. 1997. ,,Cosmopolitan Patriots“. Critical Inquiry, 23 (Spring 1997).
Boume, Randolph. 1977. ,,Trans-National America.“ In: The Radical Will: Selected Writings 1911-1918. Randolph Boume. New York: Urizen Books, pp. 249-264.
Brennan, Timothy. 1997. At Home in the World: Cosmopolitanism Now. Cam bridge/London: Harvard UP.
Glick Schiller, Nina; Basch, Linda; Blanc-Szanton, Cristina, hg. 2002. Towards a Transnational Perspective on Migration: Race, Class, Ethnicity, and Natio nalism Reconsidered. New York: The New Academy of Science.
Hall, Stuart. 1990. “Cultural Identity and Diaspora.” In: Identity: Community, Culture, Difference. Hg. Jonathan Rutherford. London: Lawrence & Wishart, pp. 222-237.
Hemon, Aleksandar. 2002. Nowhere Man. New York: Doubleday/Nan A. Talese.
Morrison, Toni. 1993. Playing in the Dark: Whiteness and theLiterary Imagination. New York: Vintage.
Pekarkova, Iva. 2000. Gimme the Money. London: Serpent’s Tail.
Shteyngart, Gary. 2002. The Russian Debutante's Handbook. New York: River- head.
Sollors, Werner. 1986. BeyondEthnicity: Concent andDescent in American Culture. New York, Oxford: Oxford UP.
Prenosi
Objavljeno
Kako citirati
Številka
Rubrike
Licenca
To delo je licencirano pod Creative Commons Priznanje avtorstva-Nekomercialno-Brez predelav 4.0 mednarodno licenco.
Avtorji jamčijo, da je delo njihova avtorska stvaritev, da v njem niso kršene avtorske pravice tretjih oseb ali kake druge pravice. V primeru zahtevkov tretjih oseb se avtorji zavezujejo, da bodo varovali interese založnika ter da bodo povrnili morebitno škodo.
Podrobneje v rubriki: Prispevki