UMETNIŠKA USTVARJALNOST MIGRANTOV: PRIMER SLOVENCEV V NEMČIJI

Avtorji

  • Kristina Toplak

Ključne besede:

migracije, umetniška ustvarjalnost, Slovenci v Nemčiji, teorija šestih P, priseljenska politika, likovni ustvarjalci

Povzetek

Prispevek obravnava povezavo med dvema kompleksnima pojavoma, ustvarjalnostjo in migracijami; empirični primer so predstavljali Slovenci v Nemčiji. Ustvarjalnost je doslej zanimala predvsem psihologe. Med njimi je le Jan Makarovič presegel ozke okvire psihološke stroke in se ustvarjalnosti lotil z vidika antropologije kot najširše znanosti o človeku, ki skuša zajeti človeka v vseh njegovih manifestacijah. Ustvarjalnost ni nekaj mističnega, ne nastane iz nič in ni brez konca; ni nekaj, kar izvira iz človeške notranjosti in česar ne moremo pojasniti zadovoljivo. Gre za splet osebnostnih, okoljskih, socioloških in kulturnih dejavnikov, ki vplivajo na posameznikovo zmožnost ustvarjanja. Pri tem so lahko migracije zunanji spodbujevalni ali zaviralni dejavnik.
Poznamo različne oblike ustvarjalnosti, a je avtorica obdelala umetniško ustvarjalnost in jo povezala z migracijami. Poudarek je na nekaterih vplivih na umetniško ustvarjalnost v kontekstu slovenskega povojnega priseljevanja v Nemčijo. Tja se je od konca petdesetih do začetka sedemdesetih let 20. stoletja v primerjavi z drugimi evropskimi državami naselilo največ Slovencev, vendar je bilo med njimi zelo malo umetniških ustvarjalcev in tudi kasneje se jih je med to populacijo emigrantov pojavilo malo.
V središču migracij in ustvarjalnosti sta predvsem posameznik in okolje. Oba pojava je avtorica povezala še prek svobode, kulturnih stikov, duševnih bolezni. V drugem delu prispevka je podrobneje obravnavana teorija ustvarjalnosti, tako imenovana teorija šestih P, ki jo je razvil Makarovič. Zajema Prilike za ustvarjanja, Posameznika, Proces, Produkt, Priznanje in Premike oziroma družbene spremembe kot posledico ustvarjalnosti. Teorija je delno aplicirana na konkretno migracijsko situacijo Slovencev v Nemčiji. Izpostavljeni so bili tako imenovani zunanji vplivi migracij na ustvarjalnost, ki se kažejo v prilikah oziroma možnostih in spodbudah, ki jih ustvarjalec dobi od okolja. Še pomembnejši je v tej povezavi morda tako imenovani notranji vpliv migracij, ki se kaže skozi posameznika in njegove duševne lastnosti ter značilnosti, na katere prav tako vpliva proces migracij. Ker je to šele začetek raziskovalnega iskanja, so mnoga vprašanja ostala odprta, še več pa jih je prišlo na površje. Več pozornosti je v prihodnje potrebno posvetiti posamezniku kot dejavniku ali akterju v migracijskem procesu.

Prenosi

Podatki o prenosih še niso na voljo.

Biografija avtorja

Kristina Toplak

Kristina Toplak, asistentka, mlada raziskovalka, IS1 ZRC SAZU, Novi trg 2, Ljubljana.

Literatura

Becker, Howard S. (1984). A r/ Worlds. London, Los Angeles: The U niversity of California Press, 408 str.

Becker, Howard S. (2005). A New Art Form: Hypertext Fiction (spletni vir: http://hom e. earthlink.net/-hsbecker/lisbon.htm l).

Boyle, Paul, Halfacree, Keith, Robinson, Vaughan (1998). Exp/oring Contemporary Migration. New York: Longman, 282 str.

Brettell, Caroline B., Hollifield, James F. (2000). Introduction. M igration Theory. Talking across Disciplines (uredila Caroline B. Brettell in James F. Hollifield). New York, London: Routledge, str. 1-26.

Castles, Stephen, Miller, M ark J. (1993). The age o f migration. International population movements in the modern world. Basingstoke: Macmillan, 306 str.

Czaplicka, John (1996). Emigrants and Exiles. A lost generation of Austrian Artists in Am erica 1920-1950. Evanston: Northwestern University. 380 str.

Detela, Lev (1999). Francija, Nemčija, Španija, Avstrija. Slovenska izseljenska književnost. 1. zvezek: Evropa, Avstralija, Azija (ur. Janja Žitnik in Helga Glušič). Ljubljana: ZRC, Rokus. 400 str.

Gombač, Jure (2005). Esuli ali optanti? Zgodovinski prim er v luči sodobne teorije. Ljubljana: Založba ZRC.

Klinar, Peter (1976). M ednarodne migracije. Maribor: Obzorja, 306 str.

Klinar, Peter, Toš, Niko, M ežnarič, Silva (1974-1976). Slovenci v ZR Nemčiji. Migracije, bilten. Ljubljana: RSS.

Lukšič - Hacin, Marina (1995). K o tujina postane dom. Ljubljana: Znanstveno in publicistično središče, 214 str.

M akarovič, Jan (2003). Antropologija ustvarjalnosti. Biologija, psihologija, družba. Ljubljana: Nova revija, 350 str.

M ayer, Janez (1991). Ustvarjalno mišljenje in delo. Kranj: M odem a organizacija, 196 str.

M islej, Irene (2002). Slovenski izseljenski likovni umetniki v novem svetu - tri usode. Sem inar slovenskega jezika, literature in kulture (uredila Boža Krakar Vogel) 38, Ljubljana: Center za slovenščino kot drugi tuji jezik, str. 177-186.

Slavec, Ingrid (1982). Slovenci v Mannheimu. Ljubljana: SED, 134 str.

Stare, Franc (1977). Migracije. Organizirane zunanje m igracije Slovencev v obdobju 1965-1975. Ljubljana: FSPN. 119 str.

Thomas, Karin (2002). Kunst in D eutschland seit 1945. Köln: DuM ont, 540 str.

Trstenjak, Anton (1953). Psihologija um etniškega ustvarjanja. Ljubljana: SAZU, 150 str.

Trstenjak, Anton (1981). Psihologija ustvarjalnosti. Ljubljana: Slovenska matica, 535 str.

Zalokar, Jurij (1994). Psychological and Psichopathological Problems o f Im m igrants a n d Refugees. Radovljica: Didakta, 93 str.

Prenosi

Objavljeno

2005-01-01

Kako citirati

Toplak, K. . (2005). UMETNIŠKA USTVARJALNOST MIGRANTOV: PRIMER SLOVENCEV V NEMČIJI. Dve Domovini, (22). Pridobljeno od https://ojs.zrc-sazu.si/twohomelands/article/view/11901

Številka

Rubrike

Članki