ZDRUŽENE DRŽAVE AMERIKE V OČEH SLOVENSKEGA SLIKARJA BOŽIDARJA JAKCA (1929–1931)

Avtorji

  • Marjan Drnovšek

Ključne besede:

Zgodovina, Združene države Amerike, pisemski potopis, Jakčeva knjiga Odmevi Rdeče zemlje (1932), pogled umetnika na Ameriko, ekonomska kriza

Povzetek

Zadnji dve stoletji Združene države Amerike vzbujajo zanimanje s svojo prisotnostjo in drugačnostjo v svetu. Mnogi slovenski popotniki so jo obiskali in o njej poročali preko knjig, med njimi tudi Božidar Jakac s knjigo Odmevi rdeče zemlje, ki jo je po njegovih pismih priredil pesnik in prijatelj Miran Jarc. Delo je izšlo leta 1932. Uvrščamo jo v krog potopisnih knjižnih del, ki so izšla na slovenskem trgu v 20. in 30. letih dvajsetega stoletja, to je tik pred, med in po svetovni gospodarski krizi. Tu naj omenim le dela politika in publicista Antona Kristana V Ameriko in po Ameriki (1928), prevajalca in publicista Antona Brežnika V senci nebotičnikov (1930) in elektrotehnika in šahista Milana Vidmarja Med Evropo in Ameriko (1937).
Božidar Jakac jeZdružene države prepotoval od pomladi 1929 do poletja 1931. Kot umetnik jih je doživljal in zavzemal poglede nanje skozi oči umetnika, slikarja, fotografa in filmskega snemalca. Ne nazadnje tudi kot zapisovalca, kjer je na emotivnost doživljanja in pisnega izpovedovanja vplival tudi Miran Jarc. Vendar so trditve o Ameriki, njenih ljudeh, naravi, umetnosti, priseljencih, družbenem in političnemu redu in še kaj le Jakčevi. Gre za subjektive poglede, marsikdaj stereotipne, sprejemajoče in mnogokrat skoraj v isti sapi odklanjajoče novosti, drugačnosti, tempo življenja, tamkajšnjo civilizacijo, dosežke ipd. Zato nas ne čudi, da je nanje reagiral Louis Adamič, v polemiko pa posegel Josip Vidmar (v reviji Sodobnost 1933). Najbolj prepričljiv je Jakac s svojim ameriškim slikarskim opusom, čeprav je doma doživel tudi bolj ali manj neprijazne/odklanjajoče kritike (Karel Dobida, Rajko Ložar, France Stelè, Fran Šijanec itd.) Vendar je njegova ljubljanska razstava v Jakopičevem salonu (1931) odmevala med obiskovalci in prodal je polovico razstavljenih pastelov, risb, portretov, grafik...
Jakčeva razmišljanja v knjigi so raznovrstna. V razpravi so izpostavljena naslednja področja: stik z Novim svetom, Združene države in Američani, primerjava človeka s strojem in ameriško slikarstvo, film in narava. Navdušila sta ga je zlasti narava in Hollywood. Z veliko mero čustvenosti in razočaranosti razmišlja o Slovencih v ZDA, ki bodo izginili v ameriškem talilnem loncu, kar avtor omenja le bežno, saj je to tematiko predstavil v Melikovem zborniku 2001. Ob vsaki priložnosti rad Jakac izpostavi rodno domovino v primerjavi z ameriškim svetom. V knjigo objaljai tudi 192 pastelov, risb, skic ipd.
Skratka, Jakac je nihal med navdušenjem in malodušjem ter skepso glede Amerike, njihovega načina življenja in njene bodočnosti. Črno-belo gledanje je prisotno, mnogokrat pride v protislovje s samim seboj, ker nekaj, kar obsoja ob prihodu hvali ob odhodu, npr. New York. Nebotočniki kot simbol ameriške mogočnosti so mu hkrati nekaj čudovitega (na ohranjenih Jakčevih filmih jih velikokrat vidimo) in obenem obremenjujočega, kot da hočejo streti množico pešcev pod sabo.
Razprava temelji na knjigi in odzivnosti nanjo v časopisju, delno v primerljivosti z sočasnimi omenjenimi knjižnimi deli in tam objavljenimi pogledi. Vpogleda v osebno Jakčevo arhivsko gradivo za ta čas, zlasti v njegova pisma, ki so bila podlaga za knjigo, mi dediči, žal, niso dovolili. Neobdelano je tudi gradivo o njegovem prvem obisku ZDA (drugo je bilo v letu 1958/59), saj je bil prisoten v mnogih intelektualnih krogih, veliko je portretiral Američane iz javnega življenja, imel stike z vidnimi slovenskimi izseljenskimi organizacijami in posamezniki, sodeloval na razstavah ipd.
Čeprav naj bi Jakčev slikarski opus ameriškega obdobja pomenil korak nazaj, pa knjiga pomeni velik korak naprej v potopisni literaturi, saj je v primerjavi z ostalimi potopisci o Ameriki le-to doživljal zelo osebno, čeprav po mnenju mnogih pomanjkljivo – kdo pa jo je sploh v popolnost in ali je to sploh mogoče?Ohranjene slike, fotografije in filmi (zadnji so edino v celoti dostopni javnosti, saj jih hrani Arhiv Republike Slovenije) pa nam primerjalno omogočajo razumevanje njegovega doživljanja, ne glede na to, ali sprejemamo ali odklanjamo njegove poglede.

Prenosi

Podatki o prenosih še niso na voljo.

Biografija avtorja

Marjan Drnovšek

Dr. zgodovine, arhivist, znanstveni svetnik, Inštitut za slovensko izseljenstvo ZRC SAZU, Novi trg 2, SI-1000 Ljubljana, Slovenija

Literatura

Brežnik, Pavel. 1930. V senci nebotičnikov. Ljubljana: Vodnikova družba v Ljubljani.

Brežnik, Pavel. 1931. U senci oblakodera. Beograd: Privrednik.

Čopič, Spelea. 1988. Jakčeva pastelna krajina. Jakčev dom v Novem mestu. Umetnostna zbirka podarjenih Jakčevih del v Dolenjskem muzeju. Novo mesto: Dolenjski muzej.

Filster, Anton. 1998. Izbrani spisi. Četrta knjiga. Prevedel Frane Jerman. Ljubljana: Arhiv Republike Slovenije, Znanstveni inštitut Filozofske fakultete Univerze.

Dobida, Karel. 1950. Božidar Jakac. Grafika. Ljubljana: Modema galerija.

Drnovšek, Marjan. 1989. Odmevnost Trunkove knjige ‘Amerika in Amerikanci’v letih 1912-1913. Zgodovinski časopis, let. 43, št. 4.

Drnovšek, Marjan. 1998. Usodna privlačnost Amerike. Pričevanja izseljencev o prvih stikih z novim svetom. Ljubljana: Nova revija (Zbirka Korenine).

Drnovšek, Marjan. 1999. Slovenski izseljenci na pragu Amerike. Kronika, let. 47, št. 1 2.

Drnovšek, Marjan. 2000. Baragov odnos do staroselske civilizacije in kulture v Ameriki. Baragov simpozij v Rimu. Celje: Mohorjeva družba.

Drnovšek, Marjan. 2001. Potovanja k ameriškim Slovencem. Melikov zbornik. Ljubljana: Založba ZRC.

Klemenčič, Matjaž. 1999. Jurij Trunk med Koroško in Združenimi državami Amerike ter zgodovina slovenskih naselbin v Leadvillu, Koloradu in v San Franciscu, Kalifornija. Celovec - Ljubljana - Dunaj: Mohorjeva založba.

Komelj, Milček. 1988. Vodnik po Jakčevem domu. Jakčev dom v Novem mestu. Umetnostna zbirka podarjenih Jakčevih del v Dolenjskem muzeju. Novo mesto: Dolenjski muzej.

Kristan, Anton. 1928. V Ameriko in po Ameriki. Ljubljana: Zadružna založba.

Lah, Andrijan. 1999. Vse strani sveta. Slovensko potopisje od Knobleharja do naših dni. Ljubljana: Založba Rokus.

Melik, Anton. 1956. Amerika in ameriška Slovenija. Popotni zapiski. Ljubljana: Državna založba Slovenije.

Mišković, Veselin & Šumi, Irena (ur.). 1992. 12. oktober 1492-1992. Razstava americane v Narodni in univerzitetni knjižnici. Ljubljana: Narodna in univerzitetna knjižnica.

Sedej, Ivan. 1988. Božidar Jakac med tradicijo in moderno umetnostjo. Jakčev dom v Novem mestu. Umetnostna zbirka podarjenih Jakčevih del v Dolenjskem muzeju. Novo mesto: Dolenjski muzej.

Shiffman, Dan. 2005. Korenine multikulturalizma. Delo Louisa Adamiča. Ljubljana: Založba ZRC.

Škerlj, Božo. 1952. Neznana Amerika. Ljubljana: Mladinska knjiga.

Šmitek, Zmago. 1986. Klic daljnih svetov. Slovenci in neevropske kulture. Ljubljana: Založba Borec.

Šmitek, Zmago. 1988. Poti do obzorja. Antologija slovenskega potopisa z neevropsko tematiko. Ljubljana: Založba Borec.

Šmitek, Zmago. 1995. Srečevanja z drugačnostjo. Slovenska izkustva eksotike. Radovljica: Didakta.

Trunk, Jurij. 1912. Amerika in Amerikanci. Celovec: Samozaložba.

Zorman, Ivan. 1938. Iz Novega sveta. Cleveland, Ohio: Ameriška domovina.

Žitnik, Janja & Glušič, Helga. 1999. Slovenska izseljenska književnost 2, Severna Amerika. Ljubljana: Založba ZRC, Založba Rokus.

Prenosi

Objavljeno

2006-01-01

Kako citirati

Drnovšek, M. . (2006). ZDRUŽENE DRŽAVE AMERIKE V OČEH SLOVENSKEGA SLIKARJA BOŽIDARJA JAKCA (1929–1931). Dve Domovini, (23). Pridobljeno od https://ojs.zrc-sazu.si/twohomelands/article/view/11604

Številka

Rubrike

Članki