Tančica v primežu orientalizma: Državna poseganja v islamske oblačilne prakse
Ključne besede:
tančica, orientalizem, državno reguliranje oblačenja, (evropski) islam, (bosanski) muslimaniPovzetek
Državna poseganja v način oblačenja s sprejemanjem državnih zakonov, različnih predpisov o primernosti oblačenja v različnih javnih inštitucijah ali s propagiranjem in podpiranjem določenih oblačilnih stilov imajo v številnih državah, tako v islamskem svetu kot tudi na Zahodu, bogato tradicijo. Z reguliranjem oblačenja državne oblasti v najrazličnejših družbenopolitičnih kontekstih korenito posegajo v vsakodnevno življenje ljudi in v njihove osebne oblačilne odločitve, s čimer vzdržujejo ali vzpostavljajo zaželjene družbene razmere. V središču omenjenih oblačilnih regulacij pa so že od nekdaj predvsem ženske. Med najbolj kontroverznimi in najbolj pogosto državno reguliranimi oblikami oblačenja žensk v 20. in 21. stoletju so prav gotovo različne oblike muslimanskega pokrivanja in zakrivanja.
Prenosi
Literatura
Abu-Lughod, Lila (1998). Introduction: Feminist Longings and Postcolonial Conditions. Remaking Women: Feminism and Modernity in the Middle East (ur. Lila Abu-Lughod). Princeton: Princeton University Press, 3–31.
Abu-Lughod, Lila (2002). Do Muslim Women Really Need Saving? Anthropological Refl ections on Cultural Relativism and Its Others. American Anthropologist 104(3): 783–790.
Ahmed, Akbar S. (1996). Od Samarkanda do Stornoveja: Živi islam. Sarajevo: Preporod.
Ahmed, Lejla (1992). Woman and Gender in Islam: Historical Roots of a Modern Debate. New Haven: Yale University Press.
Angeles, Vivienne (1998). Philippine Muslim Women: Tradition and Change. Islam, Gender, and Social Change (ur. Yvonne Yazbeck Haddad in John L. Esposito). Oxford in New York: Oxford University Press, 209–234.
Arthur, Linda B. (2000). School Uniforms as a Symbolic Metaphor For Competing Ideologies in Indonesia. Undressing Religion: Commitment and Conversion from a Cross-Cultural Perspective (ur. Linda B. Arthur). Oxford in New York: Berg, 201–216.
Badran, Margot (1998). Gender, Islam and the State: Kuwaiti Women in Struggle: Pre-Invasion to Postliberation. Islam, Gender, and Social Change (ur. Yvonne Yazbeck Haddad in John L. Esposito). Oxford in New York: Oxford University Press, 190–208.
Baker, L. Patricia (1997). Politics of Dress: The Dress Reform Laws of 1920–1930s Iran. Languages of Dress in the Middle East (ur. Nancy Lindisfarne-Tapper in Bruce Ingham). Richmond: Curzon Press, 178–192.
Beljkašić-Hadžidedić, Ljiljana (1986/87). Nošnja u okolini Tešnja. Glasnik Zemaljskog muzeja Bosne i Hercegovine u Sarajevu (Etnologija) 41–42: 135–169.
Beljkašić-Hadžidedić, Ljiljana (1987). Gradska muslimanska tradicijska nošnja u Sarajevu: Priručnik za rekonstrukciju narodne nošnje. Zagreb: Kulturno prosvjetni sabor Hrvatske.
Beljkašić-Hadžidedić, Ljiljana (1988/89). Prilog poznavanju seoske muslimanske nošnje u Bosni Hercegovini. Glasnik Zemaljskog muzeja Bosne i Hercegovine u Sarajevu (Etnologija) 43–44: 95–148.
Beljkašić-Hadžidedić, Ljiljana (1990). Oriental (and Turkish) Infl uences on the Folk Costumes of Bosnia and Herzegowina. Ethnological review 26: 99–107.
Beljkašić-Hadžidedić, Ljiljana (1997). Učešće muslimanskih žena u tradicionalnim privrednim djelatnostima u Sarajevu krajem 19. i početkom 20. stoljeća. Prilozi historiji Sarajeva: Radovi sa znanstvenog simpozija Pola milenija Sarajeva, održanog 19. do 21. marta 1993. godine (ur. Dževad Juzbašić). Sarajevo: Institut za istoriju: Orijentalni institut; http//:www.iis.unsa.ba (15. 3. 2005).
Beljkašić-Hadžidedić, Ljiljana (1999). Kratki osvrt na gradske i seoske nošnje u Bosni. Tradicionalne bošnjačke igre i njihova veza sa običajima (ur. Hajrudin Hadžić-Hadžija). Sarajevo: BKC, 205–217.
Bringa, Tone (1997). Biti musliman na bosanski način: Identitet i zajednica u jednom srednjebosanskom selu. Sarajevo: Biblioteka Dani.
Bougarel, Xavier in Nathalie Clayer (ur. 2001). Le Nouvel Islam balkanique: Les musulmans, acteurs du post-communisme 1990–2000. Paris: Maisonneuve et Larose.
Bougarel, Xavier (2002). Avtoritarna reislamizacija in nove sestave v bosanskem islamu. Časopis za kritiko znanosti 209–210: 207–216.
Chatty, Dawn (1997). The Burqa Face Cover: An Aspect of Dress in Southeastern Arabia. Languages of Dress in the Middle East (ur. Nancy Lindisfarne-Tapper in Bruce Ingham). Richmond: Curzon Press, 127–149.
Đozo, Husejn (2003[1936/37]). Da li je problem otkrivanja žene vjerskog ili socialnog karaktera? Bosanske muslimanske rasprave: Hrestomatija III (ur. Enes Karić). Sarajevo: Biblioteka Stvarnosti, 95–102.
Đumišić, Ahmet (2003[1919]). Ko smeta napretku i prosvjećivanju muslimana, a osobito muslimanki? Bosanske muslimanske rasprave: Hrestomatija III (ur. Enes Karić). Sarajevo: Biblioteka Stvarnosti, 43–59.
El Guindi, Fadwa (1999). Veil: Modesty, Privacy and Resistance. Oxford in New York: Berg.
Hatem, Mervat F. (1998). Secularist and Islamist Discourses on Modernity in Egipt and the Evolution of the Postcolonial Nation-State. Islam, Gender, and Social Change (ur. Yvonne Yazbeck Haddad in John L. Esposito). Oxford in New York: Oxford University Press, 85–99.
Höglinger, Monika (2004). Verschleierter Widerstand, http://gewi.kfunigraz.ac.at/~kuckuck/ (12. 10. 2005).
Islam (2010), Islam pod drobnogledom: Burka je postala osrednja tema (strokovnjakov) v Evropi, http:// www.dnevnik.si/novice/svet/1042335274 (4. 2. 2010).
Jezernik, Božidar (1998). Dežela, kjer je vse narobe: Prispevki k etnologiji Balkana. Ljubljana: Znanstveno in publicistično središče.
Kahf, Mohja (2002). Western Representations of the Muslim Woman: From Termagant to Odalisque. Austin: University of Texas Press.
Kalčić, Špela (2004). Na stvari je treba gledati v kontekstu in ne smemo jih imeti za dokončne: Pogovor z muftijem Osmanom Đogićem. Razprave in gradivo 45: 272–285.
Kalčić, Špela (2005). Changing Contexts and Identities: Redefi nitions of Identity Among Bosniaks in Slovenia. Balkanologie 9(1–2).
Kalčić, Špela (2006). »Ampak to pa lahko pohvalimo, da je o miru in ljubezni spregovoril mohamedan«: Mobilizacija obmejnega orientalizma proti gradnji džamije v Ljubljani. Razprave in gradivo 48–49: 192–216.
Kalčić, Špela (2007). »Nisem jaz Barbika«: Oblačilne prakse, islam in identitetni procesi med Bošnjaki v Sloveniji. Ljubljana: Filozofska fakulteta, Oddelek za etnologijo in kulturno antropologijo, Zbirka Zupaničeva knjižnica.
Karabeg, H. Ali Riza (2003[1928]). Rasprava o hidžabu (krivenju muslimanki). Bosanske muslimanske rasprave: Hrestomatija III (ur. Enes Karić). Sarajevo: Biblioteka Stvarnosti, 61–92.
Kassam, Zayn (2000). Politicizing Gender and Religion: Love for Women, Love for Islam. Love, Sex and Gender in the World Religions (ur. Joseph Runzo in Nancy M. Martin). Oxford: Oneworld, 223–237.
Keenan, William J. F. (2001). Dress Freedom: The Personal and the Political. Dressed to Impress: Looking the Part (ur. J. F. William). Oxford in New York: Berg, 179–196.
Lewis, Reina (1996). Gendering Orientalism. London in New York: Routledge.
Lindisfarne, Nancy (2002). Starting From Below: Fieldwork, Gender and Imperialism Now. Critique of Anthropology 22(4): 403–423.
Mabro, Judy (1996). Veiled Half-truths: Western Travellers’ Perceptions of Middle Eastern Women. London in New York: I. B. Tauris.
Malcolm, Noel (1996). Bosnia: A Short History. London and Basingstoke: Papermac.
Miheljak, Vlado (2010). Slovenska burka, http://www.dnevnik.si/debate/kolumne/1042387877 (15. 9. 2010).
Milišić, Senija (1999). O pitanju emancipacije muslimanske žene u Bosni i Hercegovini. Prilozi 28: 225–241.
Nasr, Seyyed Hossein (2002). Srce islama: Trajne vrijednosti za čovječanstvo. Sarajevo: El-Kalem.
Neuburger, Mary (2000). Veils, Shalvari, and Matters of Dress: Unravelling the Fabric of Women’s Lives in Communist Bulgaria. Style and Socialism: Modernity and Material Culture in Post-War Eastern Europe (ur. Susan E. Reid in Crowley David). Oxford in New York: Berg, 169–188.
Norton, John (1997). Faith and Fashion in Turkey. Languages of Dress in the Middle East. (ur. Nancy Lindisfarne-Tapper in Bruce Ingham). Richmond: Curzon Press, 149–178.
Popis (2002), Popis, http://www.stat.si/popis2002/si/default.htm (29. 11. 2004).
Prvo pismo Korinčanom 11, http://www.biblija.net/biblija.cgi?set=2&l=sl&pos=1&qall=0&idq=1&idp0= 1&m=1%20Kor%2011&hl=1%20Kor%2011%2C3 (5. 1. 2011).
Radić, Radmila (2002). Država i Islamska verska zajednica 1945/1970. godine, http//:www.ifbosna.org. ba (15. 3. 2005).
Roald, Anne Sofi e (2002). Women in Islam: The Western Experience. London in New York: Routledge.
Said, Edward (1996). Orientalizem: Zahodnjaški pogledi na Orient. Ljubljana: Studia Humanitatis.
Seikaly, May (1998). Woman and Religion in Bahrain: An Emerging Identity. Islam, Gender, and Social Change (ur. Yvonne Yazbeck Haddad in John L. Esposito). Oxford in New York: Oxford University Press, 169–189.
Sorabji, Cornelia (1989). Muslim Identity and Islamic Faith in Socialist Sarajevo. Neobjavljena doktorska disertacija. Cambridge: University of Cambridge.
Sorabji, Cornelia (1993). Ethnic War in Bosnia? Radical Philosophy 63, A journal of Socialist & Feminist Philosophy. Pomlad: 33–35.
SSKJ (1994). Slovar slovenskega knjižnega jezika. Ljubljana: DZS.
Stimpfl, Joseph (2000). Veiling and Unveiling: Reconstructing Malay Female Identity in Singapore. Undressing Religion: Commitment and Conversion from a Cross-Cultural Perspective (ur. Linda B. Arthur). Oxford in New York: Berg, 169–82.
Stimpfl, Joseph (2000). Veiling and Unveiling: Reconstructing Malay Female Identity in Singapore. Undressing Religion: Commitment and Conversion from a Cross-Cultural Perspective (ur. Linda B. Arthur). Oxford in New York: Berg, 169–82.
Škaljić, Abdulah (1989). Turcizmi u srpskohrvatskom jeziku. Sarajevo: Svjetlost.
Warnock Fernea, Elizabeth (1993). The Veiled Revolution. Everyday Life in the Muslim Middle East (ur. Donna Lee Bowen in Evelyn A. Early). Bloomington in Indianapolis: Indiana University Press, 119–122.
Warnock Fernea, Elizabeth (1998). In Search of Islamic Feminism: One Woman’s Global Journey. New York: Doubleday.
Watson, Helen (1994). Women and the Veil: Personal Responses to Global Process. Islam, Globalization and Postmodernity (ur. Ahmed S. Akbar in Donnan Hastings). London in New York: Routledge, 141–159.
Zakon (1950). Zakon o zabrani nošenja zara i feredže, http//:www.geocities.com/alemjag (15. 4. 2005).
Zentralinstitut Islam-Archiv-Deutschland Stiftung e.v., http://www.islamarchiv.de/ (15. 1. 2011).
Prenosi
Objavljeno
Kako citirati
Številka
Rubrike
Licenca
To delo je licencirano pod Creative Commons Priznanje avtorstva-Nekomercialno-Brez predelav 4.0 mednarodno licenco.
Avtorji jamčijo, da je delo njihova avtorska stvaritev, da v njem niso kršene avtorske pravice tretjih oseb ali kake druge pravice. V primeru zahtevkov tretjih oseb se avtorji zavezujejo, da bodo varovali interese založnika ter da bodo povrnili morebitno škodo.
Podrobneje v rubriki: Prispevki