Odnos sošolcev in učiteljev do romskih učencev v Mariboru

Avtorji

  • Milanka Munda
  • Mojca Peček

Ključne besede:

romski učenci, odnos sošolcev, odnos učiteljev, diskriminacija, osnovna šola

Povzetek

Romi v Mariboru so netipična romska skupnost, ki je del delavstva in mesta, a hkrati pogosto izpostavljena diskriminaciji. Na podlagi intervjujev s 77 romskimi osnovnošolci prispevek ugotavlja, ali se to kaže tudi v osnovnih šolah, s poudarkom na vprašanju, kakšen je odnos sošolcev in učiteljev do romskih učencev. Rezultati raziskave kažejo, da se večina v raziskavo vključenih romskih učencev čuti sprejete med svojimi vrstniki in da jim je naklonjena večina učiteljev, nekateri romski učenci pa navajajo tudi primere diskriminacije. Rezultate bi lahko razumeli tako v kontekstu kakovostnega dela večine strokovnih delavcev z romskimi učenci kot tudi dogajanj v širšem okolju. Vključevanje romskih učencev v izobraževalni sistem zahteva zavezanost celotne družbe k izboljšanju ne le njihovega izobraževanja, temveč tudi zaposlovanja in stanovanjskih razmer. Trenutno stanje v družbi tovrstnim spremembam ni naklonjeno, kar daje delu šol in učiteljev še večjo težo. 

Prenosi

Biografije avtorja

Milanka Munda

Mag. znanosti, prof. razrednega pouka, Osnovna šola Ludvika Pliberška, Lackova cesta 4, SI-2000 Maribor

Mojca Peček

| Dr. pedagogike, redna profesorica, Pedagoška fakulteta Univerze v Ljubljani, Kardeljeva ploščad 16, SI-1000 Ljubljana

Literatura

Andric, Slava (2006). Položaj otroka v romski družini (mariborski Romi). Diplomsko delo. Ljubljana: Univerza v Ljubljani, Fakulteta za socialno delo.

Avsec, Tatjana (1994). Odnosi med učenci Romi in Neromi v osnovni šoli: Integracija ali diskriminacija? Diplomsko delo. Ljubljana: Univerza v Ljubljani, Pedagoška fakulteta.

Barle Lakota, Andreja, Brezić, Petar, Gajgar, Mateja, Gašperšič, Meta, Horvat Muc, Jožek, Jazbec, Marjanca, Jukić, Olga idr. (2004). Strategija vzgoje in izobraževanja Romov v Sloveniji. Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo, znanost in šport RS.

Berčon, Maja (2006). Odnos romskih učencev do šole. Diplomsko delo. Ljubljana: Pedagoška fakulteta.

Bešter, Romana, Medvešek, Mojca (2012). Romani educational incubators – An aid for students in the learning process. Formal and informal education for Roma (ur. Romana Bešter, Vera Klopčič, Mojca Medvešek). Ljubljana: Inštitut za narodnostna vprašanja, 13–35.

Chakir, Karmen, Peček, Mojca (2014). »Teorija je eno, praksa drugo« – mar res?: Stališča študentov o inkluziji. Sodobni pedagoški izzivi v teoriji in praksi (ur. Tatjana Devjak). Ljubljana: Pedagoška fakulteta, 19–35.

Claveria, Julio Vargas, Alonso, Jesus Gomez (2003). Why Roma do not like Mainstream Schools: Voices of a People without Territory. Harvard Educational Rewiew 73/4, 559–590.

European Economic and Social Committee (2009). Opinion of the European Economic and Social Committee on the ‘Integration of minorities – Roma’. Official Journal of the European Union C27/20, 3. 2. 2009: 88–94, http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUri Serv.do?uri=OJ:C:2009:027:0088:0094:EN :PDF (14. 1. 2015).

GHK (2011). Analysis of projects funded under the LLP addressing issues related to 'Roma' and 'social inclusion'. London: GHK.

Gobbo, Francesca (2009). The INSETRom project in Turin (Italy): Outcomes and reflections. Intercultural Education 20/6, 523–535.

Gregorčič, Marta (2013). Moč pričevanja: Srečanje s svetom, ki ga nismo poznali ne doživeli. Dekle z bonboni (ur. Jasmina Ahmetaj, Marta Gregorčič). Ljubljana: Založba/*cf., 241–268.

Hesse-Biber, Sharlene Nagy, Leavy, Patricia (ur.) (2004). Approaches to qualitative research. New York: Oxford University Press.

Hesse-Biber, Sharlene Nagy, Leavy, Patricia (2011). The practice of qualitative research. Druga izdaja. Thousand Oaks: Sage.

Janko Spreizer, Alenka (2004). »Avtohtoni« in »neavtohtoni« Romi v Sloveniji: Socialna konstrukcija teritorialnega razmejevanja identitet. Razprave in gradivo / Treatises and documents 45, 194–217.

Klopčič, Vera, Munda Hirnök, Katalin (2013). Izzivi, dileme, rešitve: Izobraževanje Romov v praksi nekaterih držav. Ljubljana: Inštitut za narodnostna vprašanja.

Koželj, Elizabeta (2009). Učitelj in romski učenci z vidika ekološkosistemske teorije. Magistrsko delo. Ljubljana: Pedagoška fakulteta Univerze v Ljubljani.

Luciak, Mikael, Liegl, Barbara (2009). Fostering Roma students' educational inclusion: A missing part in teacher education. Intercultural education 20/6, 497–509.

Lukšič Hacin, Marina (1995). Ko tujina postane dom. Ljubljana: Znanstveno in publicistično središče.

Lukšič Hacin, Marina, Milharčič Hladnik, Mirjam (2006). Evalvacija slovenskega šolskega modela »medkulturnosti« v luči švedskih in ameriških izkušenj: Kvalitativna analiza primera izbrane slovenske šole. Upoštevanje drugačnosti – korak k šoli enakih možnosti. Mednarodni znanstveni posvet. Moravske toplice: Zveza društev pedagoških delavcev Slovenije, 23–26.

Macura Milovanović, Sunčica (2006). Otroci iz deponije: Pedagoški vidiki vključevanja romskih otrok v izobraževalni sistem – analiza akcijskega eksperimenta. Univerza v Ljubljani: Pedagoška fakulteta.

Macura Milovanović, Sunčica, Munda, Milanka, Peček, Mojca (2013). Roma pupils' identification with school in Slovenia and Serbia: Case studies. Educational studies 39/5, 483–502.

Mickelson, Roslyn A. (1990). The attitude-achievement paradox among black adolescents. Sociology of Education 63, 44–61.

Munda, Milanka (2012). Počutje romskih učencev v osnovni šoli v Mariboru. Magistrsko delo. Ljubljana: Univerza v Ljubljani, Pedagoška fakulteta.

Munda, Milanka, Peček, Mojca (2013). Aspiracije in vključenost romskih staršev v izobraževanje svojih otrok. Socialna pedagogika 17/3–4, 133–157.

Muršič, Mira (2012). Mariborski Romi – od priseljevanja do sodobnih praks. Časopis za kritiko znanosti 39/247, 67–82.

Open Society Institute (2007). Experiences of the Roma education initiative. Budapest: OSI’s Education Support program, http://www.opensocietyfoundations.org/sites/default/files/experiences_20071201.pdf (14.1.2015).

Peček, Mojca, Čuk, Ivan, Lesar, Irena (2008). Teachers’ perceptions of the inclusion of marginalised groups. Educational Studies 34/3, 223–237.

Petrović, Danijela S. (2000). Stavovi učenika prema školi. Magistrsko delo. Beograd: Filozofski fakultet.

Popošek, Ksenija (2006). Prizadevanje za oblikovanje ustrezne večkulturne šolske klime. Sodobna pedagogika 57, 310–317.

Pureber, Tjaša (2012). Segregacija danes: Refleksija sistemskega nasilja nad Romi na Dolenjskem. Časopis za kritiko znanosti 39/247, 54–66.

Raffo, Carlo, Dyson, Alan, Gunter, Helen, Hall, Dave, Jones, Lisa, Kalambouka, Afroditi (2009). Education and poverty: Mapping the terrain and making the links to educational policy. International Journal of Inclusive Education 13/4, 341–358.

Ryan Richard M., Deci., Edward L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist 50/1, 68–78.

Samaluk, Barbara, Turnšek, Nada (2011). Osveščanje o mehanizmih diskriminacije – nekaj rezultatov pilotne evalvacijske študije. Sodobna pedagogika 62/3, 182–203.

Suárez Orozco, Carola, Suárez Orozco, Marcelo M. (2001). Children of immigration. Cambridge, Massachusetts, London: Harvard University Press.

Symeou, Loizos, Luciak, Mikael, Gobbo, Francesca (2009). Teacher training for Roma inclusion: Implementation, outcomes and reflections of the INSETRom project. Intercultural education 20/6, 493–496.

Symeou, Loizos, Karagiorgi, Yiasemina, Roussounidou, Eleni, Kaloyirou, Chrystally (2009). Roma and their education in Cyprus: Reflections on INSETRom teacher training for Roma inclusion. Intercultural education 20/6, 511–521.

Šumi, Irena, Josipovič, Damir (2008). K ponovnemu premisleku načel manjšinske politike v Sloveniji. Dve domovini / Two Homelands 28, 93–108.

Vižintin, Marijanca Ajša (2010). Medkulturno izobraževanje in medkulturna občutljivost. Dve domovini / Two Homelands 32, 139–150.

Voelkl, Kristin E. (1997). Identification with school. American Journal of Education 105/3, 294–318.

Vonta, Tatjana, Jager, Jerneja, Rutar Leban Tina, Vidmar, Maša, Baranja, Samanta, Rutar, Sonja, idr. (2011). Nacionalna evalvacijska študija uspešnosti romskih učencev v osnovni šoli, končno poročilo. Ljubljana: Pedagoški institut.

Vrbnjak, Tatjana (2005a). Romi še vedno živijo po svoje, toda … Večer, 18. januar 2005, Maribor in okolica, 17.

Vrbnjak, Tatjana (2005b). Nekatere predstave o romski skupnosti držijo, druge sploh ne (3). Večer, 20. januar 2005, Maribor in okolica, 17.

Vrbnjak, Tatjana (2005c). Nekatere predstave o romski skupnosti držijo, druge sploh ne (4). Večer, 21. januar 2005, Maribor in okolica, 17.

Vrbnjak, Tatjana (2005d). Nekatere predstave o romski skupnosti držijo, druge sploh ne (6). Večer 25. januar 2005, Maribor in okolica, 17.

Vrbnjak, Tatjana (2005e). Nekatere predstave o romski skupnosti držijo, druge sploh ne (5). Večer, 22. januar 2005, Maribor in okolica, 17.

Vrbnjak, Tatjana (2006). V Mariboru in sosednjih občinah živi okoli 3000 Romov. Večer, 8. december 2006, Maribor, 18.

Prenosi

Objavljeno

2015-01-01

Kako citirati

Munda, M. ., & Peček, M. . (2015). Odnos sošolcev in učiteljev do romskih učencev v Mariboru. Dve Domovini, (41). Pridobljeno od https://ojs.zrc-sazu.si/twohomelands/article/view/10805

Številka

Rubrike

Članki