Odnos sošolcev in učiteljev do romskih učencev v Mariboru

Avtorji

  • Milanka Munda
  • Mojca Peček

Ključne besede:

romski učenci, odnos sošolcev, odnos učiteljev, diskriminacija, osnovna šola

Povzetek

Romi v Mariboru so netipična romska skupnost, ki je del delavstva in mesta, a hkrati pogosto izpostavljena diskriminaciji. Na podlagi intervjujev s 77 romskimi osnovnošolci prispevek ugotavlja, ali se to kaže tudi v osnovnih šolah, s poudarkom na vprašanju, kakšen je odnos sošolcev in učiteljev do romskih učencev. Rezultati raziskave kažejo, da se večina v raziskavo vključenih romskih učencev čuti sprejete med svojimi vrstniki in da jim je naklonjena večina učiteljev, nekateri romski učenci pa navajajo tudi primere diskriminacije. Rezultate bi lahko razumeli tako v kontekstu kakovostnega dela večine strokovnih delavcev z romskimi učenci kot tudi dogajanj v širšem okolju. Vključevanje romskih učencev v izobraževalni sistem zahteva zavezanost celotne družbe k izboljšanju ne le njihovega izobraževanja, temveč tudi zaposlovanja in stanovanjskih razmer. Trenutno stanje v družbi tovrstnim spremembam ni naklonjeno, kar daje delu šol in učiteljev še večjo težo. 

Prenosi

Podatki o prenosih še niso na voljo.

Biografije avtorja

Milanka Munda

Mag. znanosti, prof. razrednega pouka, Osnovna šola Ludvika Pliberška, Lackova cesta 4, SI-2000 Maribor

Mojca Peček

| Dr. pedagogike, redna profesorica, Pedagoška fakulteta Univerze v Ljubljani, Kardeljeva ploščad 16, SI-1000 Ljubljana

Literatura

Andric, Slava (2006). Položaj otroka v romski družini (mariborski Romi). Diplomsko delo. Ljubljana: Univerza v Ljubljani, Fakulteta za socialno delo.

Avsec, Tatjana (1994). Odnosi med učenci Romi in Neromi v osnovni šoli: Integracija ali diskriminacija? Diplomsko delo. Ljubljana: Univerza v Ljubljani, Pedagoška fakulteta.

Barle Lakota, Andreja, Brezić, Petar, Gajgar, Mateja, Gašperšič, Meta, Horvat Muc, Jožek, Jazbec, Marjanca, Jukić, Olga idr. (2004). Strategija vzgoje in izobraževanja Romov v Sloveniji. Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo, znanost in šport RS.

Berčon, Maja (2006). Odnos romskih učencev do šole. Diplomsko delo. Ljubljana: Pedagoška fakulteta.

Bešter, Romana, Medvešek, Mojca (2012). Romani educational incubators – An aid for students in the learning process. Formal and informal education for Roma (ur. Romana Bešter, Vera Klopčič, Mojca Medvešek). Ljubljana: Inštitut za narodnostna vprašanja, 13–35.

Chakir, Karmen, Peček, Mojca (2014). »Teorija je eno, praksa drugo« – mar res?: Stališča študentov o inkluziji. Sodobni pedagoški izzivi v teoriji in praksi (ur. Tatjana Devjak). Ljubljana: Pedagoška fakulteta, 19–35.

Claveria, Julio Vargas, Alonso, Jesus Gomez (2003). Why Roma do not like Mainstream Schools: Voices of a People without Territory. Harvard Educational Rewiew 73/4, 559–590.

European Economic and Social Committee (2009). Opinion of the European Economic and Social Committee on the ‘Integration of minorities – Roma’. Official Journal of the European Union C27/20, 3. 2. 2009: 88–94, http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUri Serv.do?uri=OJ:C:2009:027:0088:0094:EN :PDF (14. 1. 2015).

GHK (2011). Analysis of projects funded under the LLP addressing issues related to 'Roma' and 'social inclusion'. London: GHK.

Gobbo, Francesca (2009). The INSETRom project in Turin (Italy): Outcomes and reflections. Intercultural Education 20/6, 523–535.

Gregorčič, Marta (2013). Moč pričevanja: Srečanje s svetom, ki ga nismo poznali ne doživeli. Dekle z bonboni (ur. Jasmina Ahmetaj, Marta Gregorčič). Ljubljana: Založba/*cf., 241–268.

Hesse-Biber, Sharlene Nagy, Leavy, Patricia (ur.) (2004). Approaches to qualitative research. New York: Oxford University Press.

Hesse-Biber, Sharlene Nagy, Leavy, Patricia (2011). The practice of qualitative research. Druga izdaja. Thousand Oaks: Sage.

Janko Spreizer, Alenka (2004). »Avtohtoni« in »neavtohtoni« Romi v Sloveniji: Socialna konstrukcija teritorialnega razmejevanja identitet. Razprave in gradivo / Treatises and documents 45, 194–217.

Klopčič, Vera, Munda Hirnök, Katalin (2013). Izzivi, dileme, rešitve: Izobraževanje Romov v praksi nekaterih držav. Ljubljana: Inštitut za narodnostna vprašanja.

Koželj, Elizabeta (2009). Učitelj in romski učenci z vidika ekološkosistemske teorije. Magistrsko delo. Ljubljana: Pedagoška fakulteta Univerze v Ljubljani.

Luciak, Mikael, Liegl, Barbara (2009). Fostering Roma students' educational inclusion: A missing part in teacher education. Intercultural education 20/6, 497–509.

Lukšič Hacin, Marina (1995). Ko tujina postane dom. Ljubljana: Znanstveno in publicistično središče.

Lukšič Hacin, Marina, Milharčič Hladnik, Mirjam (2006). Evalvacija slovenskega šolskega modela »medkulturnosti« v luči švedskih in ameriških izkušenj: Kvalitativna analiza primera izbrane slovenske šole. Upoštevanje drugačnosti – korak k šoli enakih možnosti. Mednarodni znanstveni posvet. Moravske toplice: Zveza društev pedagoških delavcev Slovenije, 23–26.

Macura Milovanović, Sunčica (2006). Otroci iz deponije: Pedagoški vidiki vključevanja romskih otrok v izobraževalni sistem – analiza akcijskega eksperimenta. Univerza v Ljubljani: Pedagoška fakulteta.

Macura Milovanović, Sunčica, Munda, Milanka, Peček, Mojca (2013). Roma pupils' identification with school in Slovenia and Serbia: Case studies. Educational studies 39/5, 483–502.

Mickelson, Roslyn A. (1990). The attitude-achievement paradox among black adolescents. Sociology of Education 63, 44–61.

Munda, Milanka (2012). Počutje romskih učencev v osnovni šoli v Mariboru. Magistrsko delo. Ljubljana: Univerza v Ljubljani, Pedagoška fakulteta.

Munda, Milanka, Peček, Mojca (2013). Aspiracije in vključenost romskih staršev v izobraževanje svojih otrok. Socialna pedagogika 17/3–4, 133–157.

Muršič, Mira (2012). Mariborski Romi – od priseljevanja do sodobnih praks. Časopis za kritiko znanosti 39/247, 67–82.

Open Society Institute (2007). Experiences of the Roma education initiative. Budapest: OSI’s Education Support program, http://www.opensocietyfoundations.org/sites/default/files/experiences_20071201.pdf (14.1.2015).

Peček, Mojca, Čuk, Ivan, Lesar, Irena (2008). Teachers’ perceptions of the inclusion of marginalised groups. Educational Studies 34/3, 223–237.

Petrović, Danijela S. (2000). Stavovi učenika prema školi. Magistrsko delo. Beograd: Filozofski fakultet.

Popošek, Ksenija (2006). Prizadevanje za oblikovanje ustrezne večkulturne šolske klime. Sodobna pedagogika 57, 310–317.

Pureber, Tjaša (2012). Segregacija danes: Refleksija sistemskega nasilja nad Romi na Dolenjskem. Časopis za kritiko znanosti 39/247, 54–66.

Raffo, Carlo, Dyson, Alan, Gunter, Helen, Hall, Dave, Jones, Lisa, Kalambouka, Afroditi (2009). Education and poverty: Mapping the terrain and making the links to educational policy. International Journal of Inclusive Education 13/4, 341–358.

Ryan Richard M., Deci., Edward L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist 50/1, 68–78.

Samaluk, Barbara, Turnšek, Nada (2011). Osveščanje o mehanizmih diskriminacije – nekaj rezultatov pilotne evalvacijske študije. Sodobna pedagogika 62/3, 182–203.

Suárez Orozco, Carola, Suárez Orozco, Marcelo M. (2001). Children of immigration. Cambridge, Massachusetts, London: Harvard University Press.

Symeou, Loizos, Luciak, Mikael, Gobbo, Francesca (2009). Teacher training for Roma inclusion: Implementation, outcomes and reflections of the INSETRom project. Intercultural education 20/6, 493–496.

Symeou, Loizos, Karagiorgi, Yiasemina, Roussounidou, Eleni, Kaloyirou, Chrystally (2009). Roma and their education in Cyprus: Reflections on INSETRom teacher training for Roma inclusion. Intercultural education 20/6, 511–521.

Šumi, Irena, Josipovič, Damir (2008). K ponovnemu premisleku načel manjšinske politike v Sloveniji. Dve domovini / Two Homelands 28, 93–108.

Vižintin, Marijanca Ajša (2010). Medkulturno izobraževanje in medkulturna občutljivost. Dve domovini / Two Homelands 32, 139–150.

Voelkl, Kristin E. (1997). Identification with school. American Journal of Education 105/3, 294–318.

Vonta, Tatjana, Jager, Jerneja, Rutar Leban Tina, Vidmar, Maša, Baranja, Samanta, Rutar, Sonja, idr. (2011). Nacionalna evalvacijska študija uspešnosti romskih učencev v osnovni šoli, končno poročilo. Ljubljana: Pedagoški institut.

Vrbnjak, Tatjana (2005a). Romi še vedno živijo po svoje, toda … Večer, 18. januar 2005, Maribor in okolica, 17.

Vrbnjak, Tatjana (2005b). Nekatere predstave o romski skupnosti držijo, druge sploh ne (3). Večer, 20. januar 2005, Maribor in okolica, 17.

Vrbnjak, Tatjana (2005c). Nekatere predstave o romski skupnosti držijo, druge sploh ne (4). Večer, 21. januar 2005, Maribor in okolica, 17.

Vrbnjak, Tatjana (2005d). Nekatere predstave o romski skupnosti držijo, druge sploh ne (6). Večer 25. januar 2005, Maribor in okolica, 17.

Vrbnjak, Tatjana (2005e). Nekatere predstave o romski skupnosti držijo, druge sploh ne (5). Večer, 22. januar 2005, Maribor in okolica, 17.

Vrbnjak, Tatjana (2006). V Mariboru in sosednjih občinah živi okoli 3000 Romov. Večer, 8. december 2006, Maribor, 18.

Prenosi

Objavljeno

2015-01-01

Kako citirati

Munda, M. ., & Peček, M. . (2015). Odnos sošolcev in učiteljev do romskih učencev v Mariboru. Dve Domovini, (41). Pridobljeno od https://ojs.zrc-sazu.si/twohomelands/article/view/10805

Številka

Rubrike

Članki