Reprezentacije neevropskega sveta v izobraževalnem sistemu: Učbeniki kot akter etnocentrične in rasistične socializacije
Ključne besede:
etnocentrizem, rasizem, ideologija, učbeniki, NeevropaPovzetek
Namen članka je ugotoviti, kako izobraževalni diskurz kot pomemben socializacijski akter generira etno-/evropocentrična stališča in rasistične reprezentacije »drugega«. Avtorica izhaja iz socialnozgodovinske in primerjalne metode posameznih teorij etno-/evropocentrizma in rasizma ter njihove reprodukcije v izobraževalnem diskurzu. Ugotavlja, da učbeniki za zgodovino in geografijo omogočajo definiranje potencialno možnih in zelo verjetnih situacij, ki vodijo v negativne, evropocentrične, tudi rasistične sklepe o Neevropejcih in migrantih. To dosegajo s posebnimi jezikovnimi strategijami, s selekcijo slikovnega gradiva in zlasti na ravni vsebine ter širšega tekstualnega konteksta.
Prenosi
Literatura
Althusser, Louis (2000). Izbrani spisi. Ljubljana: Založba *cf.
Apple, Michael W. (1992). Šola, učitelj in oblast. Ljubljana: Znanstveno in publicistično središče.
Carignan, Nicole, Sanders, Michael, Pourdavood, Roland G. (2005). Racism and Ethnocentrism: Social Representations of Preservice Teachers in the Context of Multi- and Intercultural Education. International Journal of Qualitative Methods 4/3, http://www.ualberta.ca/~iiqm/backissues/4_3/pdf/ Carignan.pdf (3 Feb. 2015).
Citron, Suzanne (1991). Nacionalni mit. Študije o etnonacionalizmu (ur. Rudi Rizman). Ljubljana: Knjižnica revolucionarne teorije, 191–220.
Čepič, Mitja, Vogrinčič, Ana (2003). Tujec in tuje v učbenikih: Kritična diskurzivna analiza izbranih primerov iz učbenika zgodovine. Teorija in praksa 40/2, 313–334.
Društvo Afriški center (2010). Afrika v slovenskem šolskem sistemu, http://www.drustvo-dugs.si/dokumenti/Afrika_v_slovenskem_solskem_sistemu.pdf (3. 2. 2015).
Fairclough, Norman (1995). Critical Discourse Analysis. London: Longman.
Fanon, Frantz (1963). Upor prekletih. Ljubljana: Cankarjeva založba.
Fontana, Josep (2003). Evropa pred zrcalom. Ljubljana: Založba *cf.
Gramsci, Antonio (1974). Izbrana dela. Ljubljana: Cankarjeva založba.
Hall, Stuart (1997). Representation: Cultural Representation and Signifying Practices. London: Sage.
Hobson, John M., Sharman, J. C. (2005). The Enduring Place of Hierarchy in World Politics: Tracing the Social Logics of hierarchy and Political Change. European Journal of International Relations 11/1, 63–98, http://ejt.sagepub.com/content/11/1/63.full.pdf+html (26 Jul. 2011).
Hogan, John P. (ur.) (2005). Cultural Identity, Pluralism and Globalization. Vol. II: Global Ethics and Religious Pluralism. Washington: The Council for Research in Values and Philosophy.
Jeffs, Nikolai (ur.) (2007). Zbornik postkolonialnih študij. Ljubljana: Krtina.
Justin, Janez (2007). Kako dobri so naši učbeniki: Opazen razvoj. Šolski razgledi 9, 5. 5. 2007, 3.
Kereži, Urška (2005). Kultura kot izgovor. Večer, 24. 9. 2005, 36–37.
Kovač, Miha, Kovač Šebart, Mojca, Krek, Janez, Štefanc, Damijan, Vidmar, Tadej (2005). Učbeniki in družba znanja. Ljubljana: Pedagoška fakulteta in Znanstveni inštitut Filozofske fakultete.
Muršič, Rajko (2005). The Colourful Discourse of the Geographic Other: On Race and Racism in General Education (Slovenian Example). Anthropology of Europe: Teaching and research (ur. Peter Skalník). Praga: Set out, 37–50.
Nastran Ule, Mirjana (1999). Socialna psihologija predsodkov. Predsodki in diskriminacije: Izbrane socialno- -psihološke študije (ur. Mirjana Nastran Ule). Ljubljana: Znanstveno in publicistično središče, 299–342.
Pickering, Michael (2001). Stereotyping: The Politics of Representation. Hampshire–New York: Palgrave.
Pirc, Janez (2010). Misrepresentations of Africa in Contemporary Slovene School Textbooks. Razprave in gradivo: Revija za narodnostna vprašanja 63 (december), 124–149.
Šabec, Ksenija (2006). Homo europeus: Nacionalni stereotipi in kulturna identiteta Evrope. Ljubljana: FDV.
van den Berghe, Pierre L. (1991). Biologija nepotizma. Študije o etnonacionalizmu (ur. Rudi Rizman). Ljubljana: Knjižnica revolucionarne teorije, 79–108.
van den Berghe, Pierre L. (2006). Enfant terrible študij nacionalizma: Intervju s profesorjem Pierrom va den Berghejem. Teorija in praksa 43/5–6, 846–864.
van Dijk, Teun A. (1987). Communicating Racism: Ethnic Prejudice in Thought and Talk. Newbury Park– London–New Delhi: Sage Publications.
van Dijk, Teun A. (1993). Elite Discourse and Racism. Newbury Park–London–New Delhi: Sage Publications.
van Dijk, Teun A. (1998). Ideology: A Multidisciplinary Approach. London–Thousand Oaks–New Delhi: Sage Publications.
Vrečer, Natalija (2012). Vključenost vsebin večkulturnega izobraževanja v učne načrte in učbenike za predmet geografija. Dve domovini 36, 47–57.
Prenosi
Objavljeno
Kako citirati
Številka
Rubrike
Licenca
To delo je licencirano pod Creative Commons Priznanje avtorstva-Nekomercialno-Brez predelav 4.0 mednarodno licenco.
Avtorji jamčijo, da je delo njihova avtorska stvaritev, da v njem niso kršene avtorske pravice tretjih oseb ali kake druge pravice. V primeru zahtevkov tretjih oseb se avtorji zavezujejo, da bodo varovali interese založnika ter da bodo povrnili morebitno škodo.
Podrobneje v rubriki: Prispevki