»Jugoslavija po Jugoslaviji«: Grafiti o nekdanji domovini v novih postjugoslovanskih domovinah

Avtorji

  • Mitja Velikonja

DOI:

https://doi.org/10.3986/dd.2017.2.10

Ključne besede:

Slovenija, Jugoslavija, grafiti, street art, jugonostalgija, nacionalizem, semiologija

Povzetek

Petindvajset let po krvavem razpadu socialistične Jugoslavije so zidovi postjugoslovanskih mest še vedno polni grafitov dveh domovin: aktualne nacionalne države in nekdanje jugoslovanske federacije. Glavna raziskovalna vprašanja članka, ki temelji na avtorjevem longitudinalnem raziskovanju in semioloških (kvalitativnih in kvantitativnih) metodoloških pristopih je, kako, kje in zakaj so v tej specifični urbani subkulturi Jugoslavija, njen socializem, njene protifašistične korenine in njeni voditelji (de)konstruirani, slavljeni in obsojani. Na ravni denotacije se grafiti in street art, ki se pogosto konfrontirajo v grafitarskih bitkah, delijo na pro- in protijugoslovanske. Na ravni konotacije se pojavljajo trije glavni ideološki antagonizmi: socialistični federalizem vs. nacionalizem, Tito vs. njegovi nasprotniki in antifašizem vs. fašizem. Temu sledi analiza ekspresivnih strategij tovrstne urbane produkcije, kot so provokacija in kritika, afirmacija in kontinuiteta, označevanje terena, nenehni antagonizem in semiološka gverila.

Prenosi

Podatki o prenosih še niso na voljo.

Biografija avtorja

Mitja Velikonja

Dr. sociologije, redni profesor za področje kulturologije, predstojnik Centra za kulturne in religijske študije na Inštitutu za družbene vede, Fakulteta za družbene vede, Univerza v Ljubljani, Kardeljeva ploščad 5, SI-1000, Ljubljana

Literatura

Abel, Ernest L., Buckley, Barbara E. (1977). The Handwriting on the Wall – Toward a Sociology and Psychology of Graffiti. Westport (Connecticut), London (UK): Greenwood Press.

Abram, Sandi (2008). Komodifikacija ter komercializacija grafitov in street arta v treh korakih: Od ulic prek galerij do korporacij. Časopis za kritiko znanosti, tematska številka Veselo na belo – Grafiti in street art v Sloveniji (ur. Sandi Abram, Gregor Bulc, Mitja Velikonja), 231–232, 34–49.

Barthes, Roland (1990). Retorika Starih: Elementi semiologije. Ljubljana: ŠKUC, Filozofska fakulteta.

Barthes, Roland (1992). Camera lucida – Zapiski o fotografiji. Ljubljana: ŠKUC, Filozofska fakulteta.

Barthes, Roland (1993). Mythologies. London, Sydney, Auckland, Bergvlei: Vintage.

Benjamin, Walter (1998). Umetnina v času, ko jo je mogoče tehnično reproducirati. Izbrani spisi. Ljubljana: Studia Humanitatis, 145–176.

Berger, Arthur A. (2014). Media Analysis Techniques. Los Angeles, London, New Delhi, Singapore, Washington DC: Sage.

Castleman, Craig (1999). Getting Up: Subway Graffiti in New York. Cambridge (Massachusetts), London (UK): The MIT Press.

Chaffee, Lyman G. (1993). Political Protest and Street Art: Popular Tools for Democratization in Hispanic Countries. Westport (Connecticut), London (UK): Greenwood Press.

Collier, John Jr., Collier, Malcolm (1996). Visual Anthropology: Photography as a Research Method. Albuquerque: University of New Mexico Press.

Eco, Umberto (1998). Il superuomo di massa – Retorica e ideologia nel romanzo popolare. Milano: Bompiani.

Foucault, Michel (1978). The History of Sexuality, Volume I: An Introduction. New York: Pantheon Books.

Guiraud, Pierre (1983). Semiologija. Beograd: Prosveta – Biblioteka XX. vek.

Hall, Stuart (2012). Ukodiranje/razkodiranje. Mediji in občinstva (ur. Breda Luthar, Dejan Jontes). Ljubljana: Založba FDV, 399–412.

Haraway, Donna J. (1999). Opice, kiborgi in ženske: Reinvencija narave. Ljubljana: Študentska založba.

Kropej, Monika (2008). Grafitarske bitke: Sprej kot sredstvo (sovražne) komunikacije. Časopis za kritiko znanosti, tematska številka Veselo na belo: Grafiti in street art v Sloveniji (ur. Sandi Abram, Gregor Bulc, Mitja Velikonja), 231–232, 255–265.

Rose, Gillian (2012). Visual Methodologies: An Introduction to Researching with Visual Materials. Los Angeles, London, New Delhi, Singapore, Washington DC: Sage.

Suvin, Darko (2014). Samo jednom se ljubi: Radiografija SFR Jugoslavije 1945.–72., uz hipoteze o početku, kraju u suštini. Beograd: Rosa Luxemburg Stiftung – Southeast Europe.

Šterk, Slavko (2004). Umjetnost ulice: Zagrebački grafiti 1994–2004. Zagreb: Muzej grada Zagreba.

Tasić, David (1992). Grafiti. Ljubljana: Založba Karantanija.

Velikonja, Mitja (2008). Politika z zidov: Zagate z ideologijo v grafitih in street artu. Časopis za kritiko znanosti, tematska številka Veselo na belo: Grafiti in street art v Sloveniji 231–232 (ur. Sandi Abram, Gregor Bulc, Mitja Velikonja), 25–32.

Velikonja, Mitja (2013). Nadaljevanje politike z drugimi sredstvi: Neofašistični graffiti in street art na Slovenskem. Časopis za kritiko znanosti 251, 116–126.

Zimmermann, Tanja (2010). Novi kontinent – Jugoslavija: Politična geografija ≫tretje poti≪. Zbornik za umetnostno zgodovino, Nova vrsta XLVI, 163–188.

Zrinski, Božidar, Stepančič, Lilijana (ur.) (2004). Grafitarji – Graffitists. Ljubljana: Mednarodni grafični likovni center.

Prenosi

Objavljeno

2017-02-14

Kako citirati

Velikonja, M. (2017). »Jugoslavija po Jugoslaviji«: Grafiti o nekdanji domovini v novih postjugoslovanskih domovinah. Dve Domovini, (46). https://doi.org/10.3986/dd.2017.2.10

Številka

Rubrike

Članki