Razvoj medkulturne vzgoje in izobraževanja

Avtorji

DOI:

https://doi.org/10.3986/dd.2018.1.06

Ključne besede:

otroci priseljenci, begunci, ekonomski migranti, predsodki, aktivno državljanstvo, vključevanje, učitelji

Povzetek

Prispevek odpira vprašanje o vlogi učiteljev pri vključevanju učencev priseljencev ter navaja predloge za aktivno delovanje učiteljev pri razvoju medkulturne vzgoje in izobraževanja (s primeri iz Slovenije). Da bi bil šolski sistem v podporo učiteljem, ki razvijajo medkulturno zmožnost med vsemi učenci, je treba v učne načrte dodati konkretne učne cilje, v okviru katerih bodo učitelji znotraj učnih vsebin lahko poučevali o raznoliki družbi. Vsebine o večetnični, večjezični, večverski družbi bi bilo nujno vnesti tudi v študijske programe, da bodo (bodoči) učitelji bolje pripravljeni na raznoliko šolsko realnost in soustvarjanje medkulturne družbe.

Prenosi

Podatki o prenosih še niso na voljo.

Biografija avtorja

Marijanca Ajša Vižintin

PhD in Education, research fellow at the Slovenian Migration Institute, Research Centre of the Slovenian Academy of Sciences and Arts (ZRC SAZU), Novi trg 2, SI-1000 Ljubljana

Literatura

Al Dolejmi, Ahmed Shihab Hammood (2017). Slovensko-angleško-arabski slovar za uporabo v šoli. Logatec: Osnovna šola 8 talcev.

Andreev, Svetlozar A. (2007). Slovenia. European immigration: A Sourcebook (eds. Anna Triandafyllidou, Ruby Gropas). Farnham, Burlington: Ashgate, 307–319.

Banjac, Živko (2015). Učenci priseljenci iz drugih držav v slovenskem šolskem sistemu. Branje združuje: z BDS že 20 let: Zbornik Bralnega društva Slovenije (ed. Veronika Rot Gabrovec). Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo, 17–24.

Bennett, Christine I. (2011). Comprehensive Multiculural Education, Theory and Practice. Boston: Allyn and Bacon.

Bešter, Romana, Medvešek, Mojca (2016). Medkulturne kompetence učiteljev: Primer poučevanja romskih učencev = Intercultural Competence of Teachers: The Case of Teaching Roma Students. Sodobna pedagogika 67/2, 26–45.

Bešter Turk, Marja (2011). Sporazumevalna zmožnost – eden izmed temeljnih ciljev pouka slovenščine. Jezik in slovstvo 56/3–4, 111–130.

Boecker, Malte C. (2008). Intercultural Competence – The Key Competence in the 21st century? Bertelsmann Stiftung and Fondazione Cariplo, https://www.ngobg.info/bg/documents/49/726bertelsmanninterculturalcompetences.pdf (5. 12. 2017).

Budinoska, Ines (2013). Ali osnovnošolski učitelji aktivno vključujejo učence priseljence v pouk? Jezik in slovstvo 58/3, 75–88.

Castles, Stephen, Miller, Mark J. (2009). The Age of Migration: International Population Movements in the Modern World. New York: Guilford Press.

Dimkovska, Lidija (ed.) (2014). Iz jezika v jezik: Antologija sodobne manjšinske in priseljenske književnosti na Slovenskem. Ljubljana: Društvo slovenskih pisateljev.

Drnovšek, Marjan (2012). Slovenski izseljenci in Zahodna Evropa v obdobju prve Jugoslavije. Ljubljana: Založba ZRC, ZRC SAZU.

Geda, Fabio (2012). In the Sea There Are Crocodiles. New York: Anchor Books.

Grant, Carl A., Sleeter, Christine (2007). Doing Multicultural Education for Achievement and Equity. New York, London: Routledge.

Gruden, Saška Aleksandra (2016). Preseganje rasizma v socialno-pedagoških kontekstih. Radio Slovenija, Ars humana, guests Marijanca Ajša Vižintin, Goran Popović and Ksenija Šabec, http://4d.rtvslo.si/arhiv/ars-humana/174410995 (21. 10. 2017).

Hill, Richard (2002). We Europeans. Brussels: Europublic.

Huber, Josef (ed.) (2012). Intercultural Competence for All: Preparation for Living in a Heterogeneous World. Strasbourg: Council of Europe.

Izobraževalni programi. Opismenjevanje v slovenščini za odrasle govorce drugih jezikov: (z dodatkom za mladoletnike – prosilce za mednarodno zaščito) (2016). Ljubljana: Andragoški center Slovenije, http://arhiv.acs.si/programoteka/Opismenjevanje_v_slovenscini_za_odrasle_govorce_drugih_jezikov.pdf (5. 12. 2017).

Izzivi medkulturnega sobivanja (2016–2021). ISA institut, Osnovna šola Koper, http://www.medkulturnost.si/ (21. 10. 2017).

Kentrić, Samira (2015). Balkanalije: Odraščanje v času tranzicije. Ljubljana: Beletrina.

Kržišnik Bukić, Vera, Josipovič, Damir (eds.) (2014). Zgodovinski, politološki, pravni in kulturološki okvir za definicijo narodne manjšine v Republiki Sloveniji. Ljubljana: Inštitut za narodnostna vprašanja.

Le z drugimi smo / Only (with) Others Are we (2016–2021). ZRC SAZU, Pedagoški inštitut, https://lezdrugimismo.si/ (19. 3. 2017).

Lukšič Hacin, Marina (2016). Theorizing the Concept of Multiculturalism through Taylor’s ‘Politics of Recognition’. Dve domovini / Two Homelands 44, 79–91.

Luthar, Breda (2017). Begunci in odmevi: Epistemologija konvencij. Dve domovini /Two Homelands 45, 153–168.

Merkeš, Janez (2015). Dvojna merila povsod povzročajo ogromno škode: Intervju z Ahmedom Pašićem. Delo, sobotna priloga, 24. januar 2015, 4–6.

Mikolič, Vesna (2016). Ethnic Identity and Intercultural Awareness in Modern Language Teaching: Tilka Model for Ethnic Conflicts Avoidance. Hauppauge (N. Y.): Nova Science Publishers.

Milharčič Hladnik, Mirjam (2015). Kultura mešanosti v nacionalnem in migracijskem kontekstu. Annales, Series Historia et Sociologia 25/1, 171–182.

Milharčič Hladnik, Mirjam (2016). Nadzor nad nadzorom: Strategije upiranja in avtonomnost delovanja migrantk v sodobni in zgodovinski perspektivi. Dve domovini / Two Homelands 43, 35–46.

Nieto, Sonia, Bode, Patty (2008). Affirming Diversity: The Sociopolitical Context of Multicultural Education. Boston: Allyn & Bacon.

Pajnik, Mojca (2017). Medijsko-politični paralelizem: Legitimizacija migracijske politike na primeru komentarja v časopisu Delo. Dve domovini / Two Homelands 45, 169–184.

Peček, Mojca, Lesar, Irena (2006). Pravičnost slovenske šole: Mit ali realnost. Ljubljana: Sophia.

Peček, Mojca, Skubic Ermenc, Klara (2016). Educating Teachers to Teach in Culturally and Linguistically Heterogeneous Classrooms. Sodobna pedagogika 67/2, 8–25.

Petrovčič, Peter (2016). “Učitelj mora pomagati otroku ne glede na vse. Ker ko dobite takšno mlado bitje, to bitje ni krivo niti za vojne niti za politiko niti za ravnanje staršev. Smo ljudje ali nismo?” Goran Popović, ravnatelj šole z učenci 32 različnih narodnosti. Mladina 14, 8. april 2016, 40–45.

Poročilo za opismenjevanje za mladoletnike brez spremstva (2017). Javni zavod Cene Štupar – Center za izobraževanje, Ljubljana, https://www.cene-stupar.si/wp-content/uploads/2017/06/POROCILO-ZA-OPISMENJEVANJE-ZA-MLADOLETNIKE-BREZ-SPREMSTVA-splet.pdf (5. 12. 2017).

Portera, Agostino (2011). Intercultural and Multicultural Education: Epistemological and Semantic Aspects. Intercultural and Multicultural Education: Enhancing Global Interconnectedness (eds. Carl A. Grant, Agostino Portera). New York, Oxon: Routledge, 12–30.

Rey-von Allmen, Micheline (2011). The Intercultural Perspective and Its Development through Cooperation with the Council of Europe. Intercultural and Multicultural Education: Enhancing Global Interconnectedness (eds. Carl A. Grant, Agostino Portera). New York, Oxon: Routledge, 33–48.

Scheffer, Paul (2011). Immigrant Nations. Cambridge, Malden: Polity Press.

Sedmak, Mateja (2015). (Mešane) kulturne identitete: Konstrukcija in dekonstrukcija. Annales, Series Historia et Sociologia 25/1, 155–170.

Sedmak, Mateja, Medarić, Zorana (2017). Life Transitions of the Unaccompanied Migrant Children in Slovenia: Subjective Views. Dve domovini / Two Homelands 45, 61–77.

Migration changes, Slovenia, 2014, Statistical Office of the Republic of Slovenia, http://www.stat.si/StatWeb/en/News/Index/5318 (21. 10. 2017).

Skubic Ermenc, Klara (2007). Interkulturnost v učnih načrtih slovenske osnovne šole. Pedagoška obzorja 22/1–2, 128–135.

Skubic Ermenc, Klara (2010). Med posebnimi pravicami in načelom interkulturnosti. Sodobna pedagogika 2, 268–279.

Socioeconomic Characteristics of International Migrants, 2013, Slovenia, Statistical Office of the Republic of Slovenia, http://www.stat.si/StatWeb/en/News/Index/4772 (21. 10. 2017).

Statistični podatki o tujcih v Sloveniji (2015, 2016). MNZ za vas, Tujci v Sloveniji, Statistika, http://www.mnz.gov.si/si/mnz_za_vas/tujci_v_sloveniji/statistika/ (21. 10. 2017).

Šabec, Ksenija (2006). Homo europeus: Nacionalni stereotipi in kulturna identiteta Evrope. Ljubljana: Fakulteta za družbene vede.

Šabec, Ksenija (2016). Slovenski učbeniki kot akter etnocentrične in rasistične socializacije: Primer osnovnošolskih učbenikov za geografijo. Dve domovini / Two Homelands 44, 139–152.

Šlibar, Neva (ed.) (2006). Barve strpnosti, besede drugačnosti, podobe tujosti: Vzgoja za strpnost in sprejemanje drugačnosti preko mladinske književnosti. Ljubljana: Center za pedagoško izobraževanje, Filozofska fakulteta.

Ule, Mirjana (2005). Psihologija komuniciranja. Ljubljana: Fakulteta za družbene vede.

Vižintin, Marijanca Ajša (2014). Model medkulturne vzgoje in izobraževanja: Za uspešnejše vključevanje otrok priseljencev. Dve domovini / Two Homelands 40, 71–89.

Vižintin, Marijanca Ajša (2015). Interculturality as a Principle and the Cooperation of School with the Local Environment. Learning and Education in Community: The Role of Schools and Community Organisations = Učenje in izobraževanje v skupnosti: Vloga šole in skupnostnih organizacij (eds. Marko Radovan, Marek Kościelniak). Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete = University Press, Faculty of Arts, 115–135.

Vižintin, Marijanca Ajša (2016). (Im)migrant and Ethnic Minority Literature in Education Curricula in Slovenia. CLCWeb (Comparative Literature and Culture) 18/1, http://docs.lib.purdue.edu/clcweb/vol18/iss1/7/ (21. 10. 2017).

Vižintin, Marijanca Ajša (2017). Medkulturna vzgoja in izobraževanje: Vključevanje otrok priseljencev. Ljubljana: Založba ZRC SAZU.

Vrečer, Natalija (2011). Medkulturne kompetence kot prvi pogoj za uspešen medkulturni dialog. Medkulturni odnosi kot aktivno državljanstvo (eds. Marina Lukšič Hacin, Mirjam Milharčič Hladnik, Mitja Sardoč). Ljubljana: Založba ZRC SAZU, 169–179.

White Paper in Intercultural Dialogue: Living Together as Equals in Dignity (2008). Strasbourg: Council of Europe, https://www.coe.int/t/dg4/intercultural/Source/Pub_White_Paper/White%20Paper_final_revised_EN.pdf (21. 10. 2017).

Yousafzai, Malala, Lamb, Christina (2013). I Am Malala: The Girl Who Stood Up for Education and Was Shot by the Taliban. London: Little, Brown and Company.

Žitnik Serafin, Janja (2012). Bridges and Walls: Slovenian Multiethnic Literature and Culture. Frankfurt am Main: P. Lang.

Žitnik Serafin, Janja (2014). Migrantske in manjšinske medkulturne vsebine v učnih gradivih za slovenski jezik in književnost. Vzgajati k različnosti: Interdisciplinarna primerjalna raziskava med Italijo in Slovenijo (eds. Norina Bogatec, Nives Zudič Antonič). Koper = Capodistria: Univerza na Primorskem, Znanstveno-raziskovalno središče, Univerzitetna založba Annales, 213–228.

Žitnik Serafin, Janja (ed.) (2015). Slovensko izseljenstvo v luči otroške izkušnje. Ljubljana: Založba ZRC, ZRC SAZU.

Žitnik Searfin, Janja, Kalc, Aleksej (eds.) (2017). Raziskovanje slovenskega izseljenstva: Vidiki, pristopi, vsebine. Ljubljana: Založba ZRC.

Objavljeno

2018-02-03

Kako citirati

Vižintin, M. A. (2018). Razvoj medkulturne vzgoje in izobraževanja. Dve Domovini, (47). https://doi.org/10.3986/dd.2018.1.06

Številka

Rubrike

Članki