Spreminjajoča se narava instrumentalne glasbe in glasbenikov v folklornih skupinah

Avtorji

DOI:

https://doi.org/10.3986/Traditio2023520204

Ključne besede:

folklorne skupine, tradicionalna glasba, ljubiteljski glasbeniki, odrske postavitve, izobraževalna dejavnost, strokovno vodenje, slovenska osamosvojitev

Povzetek

Prispevek predstavlja vlogo glasbenikov in instrumentalne glasbe v folklornih skupinah na Slovenskem ter obravnava različne vplive na oblikovanje glasbene podobe teh skupin. Osredinja se na mejnika, ki sta pomembno vplivala na delovanje folklornih skupin: na začetek organizirane izobraževalne dejavnosti na začetku 70. let 20. stoletja in na vpliv družbenopolitičnih sprememb, ki sta jih povzročila razpad Jugoslavije in osamosvojitev Slovenije leta 1991.

Prenosi

Podatki o prenosih še niso na voljo.

Literatura

Bejtullahu, Alma. 2016. Glasba in ples narodnih manjšin v Sloveniji: Nacionalna identiteta, eksotika, past stroke. Traditiones 45 (2): 159–176. DOI: https://doi.org/10.3986/Traditio2016450210.

Herzog, Philipp. 2010. ‘National in Form and Socialist in Content’ or Rather ‘Socialist in Form and National in Content’?: The ‘Amateur Art System’ and the Cultivation of ‘Folk Art’ in Soviet Estonia. Narodna Umjetnost 47 (1): 115–140.

IFS. 1975. Informator folklornega seminarja 2 (2), 2 April, 7. Ljubljana: Zveza kulturno prosvetnih organizacij Slovenije.

IFS. 1976. Informator folklornih skupin 3 (2), 1. April, 13–15. Ljubljana: Zveza kulturno prosvetnih organizacij Slovenije.

IFS. 1977. Informator folklornih skupin 4 (2), 1. April, 12. Ljubljana: Zveza kulturno prosvetnih organizacij Slovenije.

Ilieva, Anna. 2001. Bulgarian Folk Dance during the Socialist Era, 1944–1989. Yearbook for Traditional Music 33: 123–126. DOI: https://doi.org/10.2307/1519636.

Informativno glasilo ZFSS. 1981. Informativno glasilo Združenja folklornih skupin Slovenije 1, januar 1981. Ljubljana: Zveza kulturnih organizacij Slovenije.

JSKD. 2014, Folklorna dejavnost/izobraževanja 2014-15. URL: https://www.jskd.si/folklorna-dejavnost/izobrazevanje/seminarji/sezona_14_15/vodje_odraslih_fs_zacetni_14_15.htm (accessed 12.4.2023).

JSKD. S.a. Folklorna dejavnost. URL: https://www.jskd.si/folklorna-dejavnost/uvod_folklora.htm (accessed 14.4.2023).

Kapper, Sille. 2016. Post–Colonial Folk Dancing: Reflections on the Impact of Stage Folk Dance Style on Traditional Folk Dance Variation in Soviet and Post–Soviet Estonia. Journal of Baltic Studies 47 (1): 93–111. DOI: https://doi.org/10.1080/01629778.2015.1103515.

Kovačič, Mojca. 2015. V deželi harmonike – nacionalizacija harmonike v slovenskem kontekstu. In Venček domačih: Predmeti, Slovencem sveti, ed. Jernej Mlekuž, 87–116. Ljubljana: Založba ZRC, ZRC SAZU.

KUD Beltinci. S.a. Kulturno umetniško društvo Beltinci, Članska folklorna skupina. URL: https://www.kud-beltinci.si/folklorna-skupina (accessed 18.4.2023).

Kumer, Zmaga. 1983. Ljudska glasbila in godci na Slovenskem. Ljubljana: Slovenska matica.

Kunej, Drago and Rebeka Kunej. 2019. Dancing for Ethnic Roots: Folk Dance Ensembles of Ethnic Minority Groups in Slovenia. Muzikološki zbornik 55 (2): 111–131. DOI: https://doi.org/10.4312/mz.55.2.111-131.

Kunej, Rebeka. 2004. Nekateri pojavi plesnega folklorizma v Beli krajini do 2. svetovne vojne. Traditiones 33 (2): 181–192. DOI: https://doi.org/10.3986/Traditio2004330208.

Kunej, Rebeka. 2009. Globok vtis folklornega festivala: Mariborski folklorni festival leta 1939. Folklornik 5: 13–17.

Kunej, Rebeka. 2010. Staro na nov način: ljudska plesna dediščina in folklorne skupine. Etnolog 20: 135–148.

Kunej, Rebeka. 2018. Leaders and Followers: Artistic Leaderships and Stage Presentations of Folk Dances in a Slovenian Folklore Ensemble. In Folklore Revival Movements in Europe Post 1950: Shifting Contexts and Perspectives, eds. Daniela Stavĕlová and Theresa Jill Buckland, 251–271. Prague: Institute of Ethnology of the Czech Academy of Sciences.

Kunej, Rebeka. 2020. From Kolo to Polka: Folk Dance Ensembles in Slovenia after 1991. In Music and Dance of the Slavic World: Tradition and Transitions, ed. Sonja Zdravkova Djeparoska, 15–28. Skopje: Faculty of Music.

Kunej, Rebeka. 2023. Spaces of Folk Dancing Beyond the (Slovene) Folklore Ensemble Stage. Národopisná Revue 33 (1): 43–52.

Kunej, Rebeka and Drago Kunej. 2016. Folklorna skupina v diaspori: soočanje tradicije in ustvarjalnosti v Ameriki. Etnolog 26: 49–64.

Nahachewsky, Andriy. 2001. Strategies for Theatricalizing Folk Dance. In Proceedings: 21st Symposium of the ICTM Study Group on Ethnochoreology, eds. Elsie Ivancich Dunin and Tvrtko Zebec, 228–234. Zagreb: International Council for Traditional Music, Study Group on Ethnochoreology and Institute of Ethnology and Folklore Research.

Pavlicová, Martina and Lucie Uhlíková. 2013. Folklore Movement and Its Function in the Totalitarian Society (on an Example of the Czech Republic in the 2nd Half of the 20th Century). Národopisná Revue 23 (5): 31–41.

Petkovski, Filip. 2016. Professional Folk Dance Ensembles in Eastern Europe and the Presentation of Folk Dance on Stage. In Music and Dance in Southern Europe: New Scopes of Research and Action. Fourth Symposium of the ICTM Study Group on Music and Dance in Southeastern Europe, eds. Liz Mellish, Nick Green, and Mirjana Zakić, 173–178. Belgrade: ICTM Study Group on Music and Dance in Southeastern Europe; Faculty of Music, University of Belgrade.

Programske naloge. 1983. Programske naloge in akcije ZKOS na področju folklorne dejavnost 1983. Typescript. Ljubljana: private archive.

Rauch, Tomaž. 2008. O priredbah za godčevske zasedbe v folklornih skupinah. Folklornik 4: 51–53.

Rauch, Tomaž. 2010. Včasih je staro boljše od novega. O glasbilih v folklorni skupini. Folklornik 6: 19–22.

Ravnikar, Bruno (interviewer). 2020. Interview with Nika Rožanc, 11.8.2020 (audio recording). Ljubljana: private archive.

Ravnikar, Bruno. 1974a. Analiza ankete. Informator folklornega seminarja 1, 1 January, 2–3. Ljubljana: Zveza kulturno prosvetnih organizacij Slovenije.

Ravnikar, Bruno. 1974b. Diatonična harmonika. Informator folklornega seminarja 3, 1 May, 15–19. Ljubljana: Zveza kulturno prosvetnih organizacij Slovenije.

Shay, Anthony. 2016. Ethno Identity Dance for Sex, Fun and Profit: Staging Popular Dances around the World. London: Palgrave Macmillan.

Šivic, Urša. 2017. Vokalno in inštrumentalno izročilo ter njuna uporaba v koreografijah folklornih skupin. In Priročnik za folklorno dejavnost, ed. Katarina Šrimpf Vendramin, 117–146. Ljubljana: Javni sklad Republike Slovenije za kulturne dejavnosti.

Šrimpf Vendramin, Katarina. 2017. Beseda urednika. In Priročnik za folklorno dejavnost, ed. Katarina Šrimpf Vendramin, 7–10. Ljubljana: Javni sklad Republike Slovenije za kulturne dejavnosti.

SSKJ2. 2014. Slovar slovenskega knjižnega jezika. Druga izdaja. URL: https://www.fran.si/133 (accessed 21.4.2023).

Stavĕlová, Daniela and Theresa Jill Buckland, eds. 2018. Folklore Revival Movements in Europe Post 1950: Shifting Contexts and Perspectives. Prague: Institute of Ethnology of the Czech Academy of Sciences.

Strajnar, Julijan. 1986. Godčevske viže. Folklorist 7 (1–2): 11–13.

Trampuš, Mile. 1979. Začel sem kot muzikant (Ob 30-letnici dela mgr. Bruna Ravnikarja na folklornem področju). Typescript. Ljubljana: private archive.

Trampuš, Mile. 1993. Godčevski priročnik. Ljubljana: ZKOS.

Vaš, Katarina. 2020. Zvok harmonike je glas slovenskega naroda. Slovenec, 15 July. URL: https://www.slovenec.org/2020/07/15/zvok-harmonike-je-glas-slovenskega-naroda (accessed 21.4.2023).

Volk, Nina. 2008. Tgdm Tgdm Tgdm Tgdm … O problemih igranja na harmoniko. Folklornik 4: 48–50.

Wrazen, Louise. 2005. Diasporic Experiences: Mediating Time, Memory and Identity in Górale Performance. Musicultures 32: 34–51.

Zájedová, Iivi and Eha Rüütel. 2009. National Cultural Hobby Activities of Estonians in Exile and Their Role as a Means of Preserving Estonianism. Ethnologia Actualis Slovaca 9: 97–109.

Zájedová, Iivi and Eha Rüütel. 2014. Folk Dance Practice and Transmission of the Folk Dance Tradition by Expatriate Estonians in Sweden and Germany. Český Lid 101 (1): 57–76.

Objavljeno

2023-12-06

Kako citirati

Kunej, D. (2023). Spreminjajoča se narava instrumentalne glasbe in glasbenikov v folklornih skupinah. Traditiones, 52(2), 69–90. https://doi.org/10.3986/Traditio2023520204

Številka

Rubrike

Folklora: spomini, politike, dediščinjenje / Folklore: Memories, Politics, Heritagisation