A Closer Look at Painted Beehive Front Panels. A Slovenian Phenomenon
DOI:
https://doi.org/10.3986/Traditio2007360207Keywords:
panjske končnice, motivi, kompozicija, vsebina in oblika // beehive front panels, motifs, composition, content and formAbstract
Ob bogatem raziskovalnem izročilu panjskih končnic so obravnavni elementi, ki so omogočili motivne prilagoditve obliki panjskih končnic (nesorazmerni širina in višina deščice, tj. 30 cm x 12,5 cm). Avtor se ob tem dotakne tudi drugih, že raziskanih vprašanj (vzroki za poslikave, ustvarjalci, izviri in predloge cerkvenih in posvetnih motivov, zgradba upodobitev). Za posvetno motiviko je pomembno vprašanje o presevanju socialne strukture – iz panjskih končnic je mogoče razbrati mizogine podobe, hierarhizacijo poklicev, karikaturo in satiro vsakdanjega življenja, večkrat predstavljenega v živalskih podobah (t. i. »narobe svet«). Prenašanje motivov s predlog je ustvarjalni dosežek poslikovalcev, ki so npr. moralne poante upodobili v značilnih kompozicijah (simetrična dvo- ali tridelna struktura) ali v bolj pomenskem podajanju.
***
Beehive front panels have been researched by a number of authors. This study examines motifs that could be adapted to the rather unusual size of beehive panels (disproportionate width and height of the panel measured 30 centimeters by 12, 5 centimeters respectively). Addressed are some additional questions that have already been the topic of research: possible reasons for these paintings, their creators, sources, structure, and religious and secular motifs that served as a model for them. Secular motifs depicted on the panels reflect the social structure of the period in which they originated: misogynist images, professional hierarchy, and satirization of everyday life, often presented through animals (the so-called “topsy-turvy world”). When translating these motifs on beehive panels their creators had to display a large amount of ingenuity. They depicted themes such as moral lessons, for example, in characteristic compositions (symmetrical twopartite or tripartite structure) or by presenting their meaning in a different manner.
Downloads
References
Biedermann, Hans. 1989. Bock. V: Biederman, Hans, Knaurs Lexikon der Symbole. München: Dremer Knaur, 73.
Bringéus, Nils-Arvid. 1991. Wenn zwei sich streiten, freut sich der dritte. V: Gockerell, Nina (ur.) 1991, 95–97.
Cevc, Emilijan. 1955. Problematika naših poslikanih panjskih končnic. Naša sodobnost 3: 1061–1078.
Cevc, Emilijan. 1994. Panjska končnica. V: Enciklopedija Slovenije 8. Ljubljana: Mladinska knjiga, 229–231.
Giesemann, Gerhard. 1983. Das Parodieverständnis in sowjetischer Zeit. Zum Wandel einer literarischen Gattung. Wettenberg-Launsbach: W. Schmitz Verlag (Vorträge und Abhandlungen zur Slavistik; Bd. 6).
Giesemann, Gerhard. 2000. Das Weltbild in der Bildwelt des Barockpredigers Janez Svetokriški. V: Pogačnik, Jože in Jože Faganel (ur.), Zbornik o Janezu Svetokriškem. Ljubljana: Inštitut za slovensko literaturo in literarne vede ZRC SAZU (Dela; 49/6), 131–148.
Giesemann, Gerhard. 2004. Die verdammte Jungfrau – ein epochales Ereignis auch in der slowenischen Literatur. V: Hansen-Kokorua, Renate in Angela Richter (ur.), Mundus narratus. Festschrift für Dagmar Burkhart zum 65. Geburtstag. Frankfurt: Peter Lange.
Gockerell, Nina (ur.). 1991. Bunte Bilder am Bienenhaus. Malereien aus Slowenien. München: Bayerisches Nationalmuseum München.
Gockerell, Nina. 1991a. Die religiösen Themen auf Bienenstockbrettchen. V. Gockerell, Nina (ur.) 1991, 38–66.
Gockerell, Nina. 1991b. Aus dem Motivkreis der Verkehrten Welt. V: Gockerell, Nina (ur.) 1991, 103–105.
Hasse, Monika. 1973. Das Schneiderlied. V: Brednich, Rolf Wilhelm (ur.), Handbuch des Volksliedes. Bd. 1. Die Gattungen des Volksliedes. München: Fink, 801–831.
Hieng, Primož. 2003. Slikarji so čebelam zarisali dom. Slovenske novice, št. 188 (16. 8.): 12–13.
Kretzenbacher, Leopold. 1991. Hiob als Schutzpatron der slowenischen Imker. V: Gockerll, Nina (ur.) 1991, 31–37.
Makarovič, Gorazd. 1962. Poslikane panjske končnice. Ljubljana: MK, 1962.
Metken, Sigrid. 1991. Der Teufel und die Frauen. V: Gockerll, Nina (ur.) 1991, 78–81.
Udovič, Jože. 1961. Ogledalo sanj. Ljubljana: Cankarjeva založba [ponatis: Jože Udovič, Zbrano delo. Zv. 1. Ljubljana 1999, 139].
Vurnik, Stanko. 1929. Slovenske panjske končnice. Etnolog 3: 157–178.
Wester, Josip. 1905. Slovenske končnice in folklora. Slovan 4 (1905–06): 22–25.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors guarantee that the work is their own original creation and does not infringe any statutory or common-law copyright or any proprietary right of any third party. In case of claims by third parties, authors commit their self to defend the interests of the publisher, and shall cover any potential costs.
More in: Submission chapter