Resnica umetnine: Freud in Benjamin o Goetheju
DOI:
https://doi.org/10.3986/fv.41.1.08Ključne besede:
ljubezen, rivalstvo med sorojenci, histerija, Johann Wolgang von Goethe, Walter Benjamin, Sigmund Freud, Juliet MitchellPovzetek
Psihoanalitični prikaz rivalstva med sorojenci, kot ga opisuje Juliet Mitchell, kolikor tako rivalstvo niha med narcisistično identifikacijo (ljubeznijo) in strahom pred uničenjem (sovraštvom), bi lahko uporabili tudi na vzor resnične ljubezni, kot jo je v svojem branju Goethejevega romana Izbirne sorodnosti zastavil Walter Benjamin. Takšen vzor lahko najdemo v utopični noveli, ki je vključena v Goethejev roman. S tem, ko je Benjamin razmerje med to novelo in njenim uokvirjajočim narativom zvedel na opozicijo med resnico in dozdevkom, je v svojem branju ponovil spekularno logiko, ki je ovira ljubezni. Po drugi strani bi lahko tudi rekli, da Freudova analiza pripetljaja v Goethejevi avtobiografiji za nazaj vzpostavi to, kar Mitchell imenuje »lateralna kastracija«, saj Freud velikega pisatelja primerja s pacienti v analizi, s čimer vzpostavi posebno serialnost, ki ustvarja »prostor za tistega, ki je enak in drugačen«. Kljub temu, da Freudu elementi lastne avtobiografije olajšajo gradnjo alternativnih scenarijev, Goethejevo sestro poskuša izvzeti iz pozicije rivalstva med sorojenci. Mitchellino pripoznanje »sestre« kot najzgodnejše prijateljice in objekta sovraštva ter narcistične identifikacije, bi bil lahko prvi nujni korak za oris vzora ljubezni do žensk, ki so podobnice tostran utopije.
Prenosi
Literatura
Benjamin, Walter, “Goethe’s Elective Affinities”, in Selected Writings: Volume 1, Walter Benjamin, Howard Eiland, and Michael W. Jennings (eds.), Belknap Press of Harvard University Press, Cambridge, MA 2004, pp. 297–360
— “On Some Motifs in Baudelaire” in Selected Writings: Volume 4, Walter Benjamin, Howard Eiland and Michael W. Jennings (eds.), Belknap Press of Harvard University Press, Cambridge, MA 2006
David-Ménard, Monique, “Kant et le négatif”, in Deleuze et la psychanalyse: L’altercation, PUF, Paris 2005, pp. 153–173
Delcourt, Marie, Stérilités mystérieuses et naissances maléfiques dans l’Antiquité classique, Presses Universitaires de Liège, Liège 1938
Freud, Sigmund, “Screen Memories”, in Sigmund Freud, James Strachey, and Anna Freud, The Standard Edition of the Complete Psychological Works of Sigmund Freud: Volume Iii (1893-1899), Hogarth Press, London 1973, pp. 299–322
— The Interpretation of Dreams, trans. Ritchie Robertson and Joyce Crick, Oxford University Press, New York 1999
— “A Childhood Recollection from Dichtung Und Wahrheit”, in Sigmund Freud, James Strachey, and Anna Freud, The Standard Edition of the Complete Psychological Works of Sigmund Freud: Volume Xvii (1917–1919), Hogarth Press, London 1973, pp.145-156
— “The Goethe Prize”, in Freud, Sigmund, and Neil Hertz, Writings on Art and Literature, Stanford University Press, Stanford 1997
— “Constructions in Analysis”, in Freud, Sigmund, Anna Freud, James Strachey, Alix Strachey, and Alan Tyson, The Standard Edition of the Complete Psychological Works of Sigmund Freud: Volume XXIII (1937–1939), Hogarth Press and the Institute of Psychoanalysis, London 1964, pp. 255–269
Goethe, Johann, W., Goethe: Selected Poems, Suhrkamp/Insel Publishers Boston, Cambridge, MA 1983
Goethe, Johann, W., and Nicholas Boyle, Selected Works: Including the Sorrows of Young Werther, Elective Affinities, Italian Journey, Faust. A.A. Knopf, New York 2000
Grinstein, Alexander, “Freud’s Dream of the Botanical Monograph”, Journal of the American Psychoanalytic Association 9 (1961)
Kligerman, Charles, “Goethe: Sibling Rivalry and Faust”, Psychoanalytic Inquiry 4 (1984), No. 4
Mitchell, Juliet, Siblings: Sex and Violence, Polity Press, Cambridge 2003
O’Donoghue, Diane, “‘Lingua Flora’: Deciphering the ‘Dream of the Botanical Monograph’”, American Imago 62 (2005), No. 2
Selnes, Gisle, “Shipwreck and Utopia in Colonial Spanish America”, in José Eduardo Reis and Jorge Bastos da Silva (eds.) Nowhere Somewhere: Writing, Space and the Construction of Utopia, Editora da Universidade do Porto, Porto 2006, pp. 55–67
Prenosi
Objavljeno
Kako citirati
Številka
Rubrike
Licenca
Avtorji jamčijo, da je delo njihova avtorska stvaritev, da v njem niso kršene avtorske pravice tretjih oseb ali kake druge pravice. V primeru zahtevkov tretjih oseb se avtorji zavezujejo, da bodo varovali interese založnika ter da bodo povrnili morebitno škodo.
Podrobneje v rubriki: Prispevki