Fotografija med afektivnim obratom in afektivno strukturo

Avtorji

  • Rok Benčin Research Centre of the Slovenian Academy of Sciences and Arts, Institute of Philosophy

DOI:

https://doi.org/10.3986/fv.41.1.07

Ključne besede:

teorija fotografije, estetika, afekt, melanholija, indeks, Roland Barthes, Thierry de Duve, Jacques Rancière

Povzetek

Afektivni obrat v fotografski teoriji izhaja iz Barthesovega premika od semiologije do afektivne fenomenologije v Cameri lucidi. Pričujoči članek pa se ukvarja z načinom, na katerega afektivna fenomenologija sama temelji na semiološki strukturi fotografije. Ogledamo si, kako je Thierry de Duve, že preden je bila Camera lucida sploh napisana, zarisal afektivne implikacije Barthesovega razumevanja indeksikalne narave fotografije. Članek nato ponovno premisli strukturno afektivnost fotografije onstran Barthesovega in de Duvovega poudarka na neposredni povezavi med indeksikalnostjo in izgubo. Izhajajoč iz obravnave fotografije skozi pojmovanje estetskega režima umetnosti Jacquesa Rancièra, članek poudari nedoločenost fotografije kot posledico načina, na katerega fotoaparat zajame in osami določen prostorsko-časovni fragment. Premestitev pozornosti z indeksikalnosti na nedoločenost prikaže izgubo, ki jo implicira struktura fotografije, v drugačni luči, razlika pa je vzporedna tisti, ki jo med žalovanjem in melanholijo vidi Freud.

Prenosi

Podatki o prenosih še niso na voljo.

Literatura

Agamben, Giorgio, Stanzas. Word and Phantasm in Western Culture, trans. R. L. Martinez, University of Minnesota Press, Minneapolis 1993

Barthes, Roland, Camera Lucida. Reflections on Photography, trans. Richard Howard, Hill and Wang, New York 1981

Benčin, Rok, “Art Between Affect and Indifference in Hegel, Adorno, and Rancière”, Filozofski vestnik 40 (2019), No. 1

— “Proustian Developments: The World and Object of Photography”, SubStance 46 (2017), No. 3

Brown, Elspeth H. and Thy Phu, “Introduction”, in Feeling Photography, ed. Elspeth H. Brown and Thy Phu, Duke University Press, Durham 2014

de Duve, Thierry, “Time Exposure and Snapshot: The Photograph as Paradox”, October 5 (Summer, 1978), pp. 113–125

Elkins, James, What Photography Is, Routledge, New York 2011

Freud, Sigmund, “Mourning and Melancholia”, in The Standard Edition of the Complete Psychological Works of Sigmund Freud, Volume XIV, trans. J. Strachey, The Hogarth Press, London 1957, pp. 243–158

Kracauer, Sigfried, The Past’s Threshold. Essays on Photography, trans. C. Joyce, Diaphanes, Zurich 2014

Prosser, Jay, Light in the Dark Room. Photography and Loss, University of Minnesota Press, Minneapolis 2005

Proust, Marcel, The Guermantes Way, trans. C. K. Scott Moncrieff, http://gutenberg.net.au/ebooks03/0300411.txt (last accessed: 30 November 2020)

Rancière, Jacques, Aisthesis. Scenes from the Aesthetic Regime of Art, trans. Z. Paul, Verso, London 2013

— The Emancipated Spectator, trans. G. Elliott, Verso, London 2009

Smith, Shawn Michelle, “Photography between Desire and Grief: Roland Barthes and F. Holland Day”, in Feeling Photography, ed. Elspeth H. Brown and Thy Phu, Duke University Press, Durham 2014

Tisseron, Serge, La mystère de la chambre Claire. Photographie et inconscient, Flammarion, Paris 1996

Objavljeno

2020-12-31

Kako citirati

Benčin, R. (2020). Fotografija med afektivnim obratom in afektivno strukturo. Filozofski Vestnik, 41(1). https://doi.org/10.3986/fv.41.1.07