Kant in drugi kopernikanski obrat

Avtorji

  • Rado Riha

Ključne besede:

Fenomenalni svet, stvar na sebi, samokritika uma, transcendentalni videz, čutnost občutja, primer estetske reflektirajoče sodbe, prvi in drugi »kopernikanski obrat«, stvar misli

Povzetek

Izhodišče članka je teza, da je v jedru Kantovega »kopernikanskega obrata« v filozofiji problem aficiranosti misli z neko »stvarjo«, ki si je misel ne more prisvojiti, čeprav sodi k njej. Tezo podpirata dve osrednji problemski zastavitvi Kantove filozofije. Prva je ontološka, gre za Kantovo »transcendentalno razliko« med fenomenom in noumenom. Druga logično-epistemološka, njeno jedro je samokritika uma oziroma kritika transendentalnega videza, zarisana v transcendentalni dialektiki prve Kritike. Zastavitvi sta med seboj problemsko in konceptualno povezani, vendar ju Kant uspe zares povezati šele v Kritiki razsodne moči. Učinek povezave, ki temelji na razširitivi transcendentalne estetike s čutnostjo občutja in na logičnih operacijah reflektirajoče razsodne moči, je dodaten, drugi »kopernikanski obrat« Kantove filozofije, s katerim se dovrši Kantova revolucija v načinu mišljenja, s katerim je torej rešen tudi problem aficiranosti misli z njeno »stvarjo«.

Prenosi

Podatki o prenosih še niso na voljo.

Prenosi

Objavljeno

2016-02-07

Kako citirati

Riha, R. (2016). Kant in drugi kopernikanski obrat. Filozofski Vestnik, 34(1). Pridobljeno od https://ojs.zrc-sazu.si/filozofski-vestnik/article/view/4208