FUNKCIJA METAFORE V MARXOVI TEORIJI
Povzetek
Metafora naj bi pomenila slikovit izraz stvarnosti. Analiza se osredotoča na predmet metafore, tj. na presenetljivo dejstvo, da lahko ženske pomešamo z rožami. Predpostavka je, da je potrebno izraz »biti roža« prevesti v »biti krasen«. Mnogi teoretiki obravnavajo metaforo kot umetniško podobo, ki je brez pomena za spoznavno in informativno funkcijo jezika. Metafore ne moremo sprejeti kot »resnične«, saj ni nihče tako naiven. V resnici moramo metaforo jemati resno. Je oblika estetske funkcije in kot taka ne zadeva le resnice o označevanem predmetu. Estetska funkcija odtegne pozornost z označenega na način označevanja (Platon). Je način samonanašanja in samorazla-ganja jezika, ki usmeri sprejemnikovo pozornost na sam znak (Mukarovsky). V teoretskem diskurzu metafora ni le pogovorna kozmetika in dekoracija. Je oblika samo-refleksije in samorazlage, ki odvrne prejemnika od predmeta teorije k teoriji sami. Marxove metafore so obravnavali kot del njegovega osebnega sloga. Nekatere od njegovih kategorij so bile razkrite kot metafore (Silva). Vendar pa ni bilo dovolj poudarjeno, da Marx najpogosteje uporablja metafore kot način razkrivanja funkcij teorije, ki razvija »der Welt aus der Prinzipien der Welt neue Prinzipien«. Raziskali bomo njegovo metaforo: »... man muß diese versteinerte Verhältnisse dadurch zum Tanzen zwingen, daß man ihnen ihre eigne Melodie vorsingt...«, in pokazali, da Marx slikovitih izrazov ne uporablja namesto jasnih in strogih le zaradi njih samih, ali celo zaradi pomanjkanja teoretskih rešitev, marveč kot sredstva za teoretsko samo-refleksijo in avtoreferenco. Metafora je »resnica« metode: je konkretna abstrakcija, ki naredi vidne možnosti teorije kot materialne sile ter je več kot le zvesti odsev predmetov.Prenosi
Literatura
Karl Marx: Early Writings, Penguin Books in association with New Left Review, London 1977, p. 247.
Jan Mukarovskÿ: »Estetika jazyka«, in: Jan Mukarovskÿ: Struktura pesničkog jezika, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd 1986, pp. 7—47.
Lodovico Silva: El estilo literario de Marx, Siglo Editores, México 1975.
H. H. Rowley: The Growth of the Old Testament, Hutchinson University Library, London 1969, p. 54.
G. W. F. Hegel: Aesthetics III, chapter on music; in: G. W. F. Hegel: Estetika III, Kultura, Beograd 1970, pp. 310—311.
Karl Marx: »Razlika demokritske in epikurejske filozofije narave«, in: Vestnik Inštituta za marksistične študije ZRC SAZU, Ljubljana 1982, pp. 43—106.
Walter Benjamin: Das Kunstwerk im Zeitalter seiner technischen Reproduzierbarkeit, Suhr-kamp Verlag, Frankfurt/Main 1968, pp. 45—48.
Jan Mukafovskÿ: »Estetika jazyka« and »O jazyce basnickem«, first printed in Slovo a slovesnost, VI, 1940; in: Jan Mukafovskÿ: Struktura pesničkog jezika, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd 1986, pp. 7—47 and 48—102.
Jan Mukafovskÿ: On Poetic Language, The Peter de Ridder Press, Ghent 1976, pp. 7—8.
Herbert Marcuse: The Aesthetic Dimension. Toward a critique of Marxist Aesthetics, Beacon Press, Boston 1978, p. 73.
Giselle Freund: La photographie et la société, Seuil, Paris 1974.
E. Nevill Jackson: Silhuettes. A History and Dictionary of Artists, Dover Publications, New York 1981, p. 145.
Miroslav Adlešič: Svet zvoka in glasbe, Mladinska knjiga, Ljubljana 1964, p. 31.
Karl Marx: Early Writings, Penguin Books in association with New Left Review, London 1977, p. 208 (»-Letters from the »Franco-German Yearbooks«, Marx to Rüge: Kreuznach, September 1843).
Karl Marx: Grundrisse. Foundations of the Critique of Political Economy (Rough Draft), Penguin Books in association with New Left Review, London 1973, p. 159.
Prenosi
Objavljeno
Kako citirati
Številka
Rubrike
Licenca
Avtorji jamčijo, da je delo njihova avtorska stvaritev, da v njem niso kršene avtorske pravice tretjih oseb ali kake druge pravice. V primeru zahtevkov tretjih oseb se avtorji zavezujejo, da bodo varovali interese založnika ter da bodo povrnili morebitno škodo.
Podrobneje v rubriki: Prispevki