Ontologija občutja
DOI:
https://doi.org/10.3986/fv.43.3.07Ključne besede:
Lacanov savoir y faire, ekstimnost, ontologija, ponavljanje, radovednost, užitek, občutjePovzetek
Praksa bivanja v svetu kot subjekt psihoanalizi omogoča, da teorizira subjektivnost. Freud je subjektivnost teoriziral z vidika želja, tistih potlačenih nezavednih sil, ki so v sporu s subjektovo potrebo živeti v svetu. Izid tega konflikta za subjekta je travma, za psihoanalizo pa takšna travma predstavlja pot do zdravljenja, pri čemer psihoanaliza izhaja iz domneve, da s svojo metodo transferja dejansko poseduje vednost, ki vodi v zdravljenje. Lacan ponudi novo interpretacijo Freuda s tem, da subjekt obravnava kot nenehno ontološko uganko, kolikor subjektivna nezavedna želja ni le (potencialno) travmatična, temveč nujno (vedno) jezikovna. Kaj pomeni, da je ontološka uganka? Za Lacana je subjekt najprej in predvsem govoreče bitje v nenehnem prizadevanju za izražanje nezavedne želje. To pa zato, trdi Lacan, ker se rodimo v govorico, ki ne le da obstaja pred nami, ampak se nadaljuje tudi po smrti. Na ta način je subjektivnost neizogibno naperjena na govorico, vendar ostaja v notranji zunanjosti glede nanjo. Nezavedno je torej mešanica notranjosti in zunanjosti, enigmatični (pred)ontološki prostor, ki ga Lacan imenuje ekstimnost. Namen pričujočega besedila je raziskati Lacanovo naravnanost subjekta k ekstimnosti kot mestu subjektivnega konflikta, kjer transfer v svojem prizadevanju za subjektovo željo po vednosti in rokovanju s simptomom mobilizira novo ontološko razsežnost, v kateri lahko rečemo, da je ekstimno strukturirano kot občutje.
Prenosi
Literatura
Brecht, Bertolt, “Über den Selbstmord”, The Brecht-Eisler Song Book, Michigan, Oak Publications, 1967.
Faye, Esther, “The Real of the Drive”, Analysis, (2014), pp. 1–10.
Freud, Sigmund, Three Essays on the Theory of Sexuality, trans. J. Strachey, London, Imago, 1949.
Freud, Sigmund, “Remembering, Repeating and Working Through”, in Further Recommendations in the Technique of Psychoanalysis II, trans. Joan Riviere, New York, Basic Books, 1914.
Grigg, Russell, “Beyond the Oedipus Complex”, in J. Clemens and R. Grigg (eds.), Jacques Lacan and the Other Side of Psychoanalysis: Reflections on Seminar XVII, Durham & London, Duke University Press, 2006.
Johnston, Adrian, “The Forced Choice of Enjoyment: Jouissance between Expectation and Actualization”, The Symptom, 2 (2002). Available at https://www.lacan.com/forcedf.htm.
Lacan, Jacques, Seminar VII. The Ethics of Psychoanalysis, trans. D. Porter, London, Routledge, 1992.
Lacan, Jacques, Seminar XX. Encore: On Feminine Sexuality, the Limits of Love and Knowledge, trans. B. Fink, New York, Norton, 1999.
Lacan, Jacques, Seminar XXVI. Topology and Time, 1978–1979, trans. D. Collins, Unpublished manuscript.
Lacan, Jacques, …Ou pire. Scilicet, Paris, Seuil, 1979.
Lacan, Jacques, The Seminar of Jacques Lacan, Seminar XI, The Four Fundamental Concepts of Psychoanalysis, trans. A. Sheridan, New York, Norton, 1981.
Lacan, Jacques, Écrits. The First Complete Edition in English, trans. B. Fink, New York, London, W.W. Norton, 2006.
Miller, Jacques-Alain, “Extimity”, The Symptom, 9, (2008). Available at https://www.lacan.com/symptom/extimity.html.
Pavón-Cuéllar David. “Extimacy”, in T. Teo (ed.), Encyclopedia of Critical Psychology, Springer, New York, NY, 2014. Available at https://www.academia.edu/4374516/Extimacy.
Porcheret, Bernard, “The Bodily Roots of Symptoms”, Psychoanalysis/Lacan, Lacan Circle of Melbourne, 2022, unpaginated. Available at https://lacancircle.com.au/psychoanalysislacan-journal/psychoanalysislacan-volume-1/the-bodily-root-of-symptoms/.
Sadger, Isidor, Recollecting Freud, trans. A. Dundes, Madison, University of Wisconsin, 2005.
Tomšič, Samo, “The Ontological Limbo: Three Notes on Extimacy and Ex-sistence”, in N. Bou Ali and S. Singh (eds.), Extimacy: Encounters Between Psychoanalysis and Philosophy, Evanston, Northwestern University Press (Forthcoming 2023).
Verhaeghe, Paul & Declercq, Frédéric. (2002). Lacan’s Analytical Goal: “Le Sinthome” or the Feminine Way. In: L. Thurston (ed.), Essays on the Final Lacan. Re-inventing the Symptom. New York: The Other Press, pp. 59–83.
Völker, Jan. (2022). Geteiltes Denken: Marx, Freud, Kant, Hegel. Habilitationsschrift. Eingereicht am Fachbereich Philosophie und Geschichtswissenschaften der Goethe-Universität Frankfurt am Main im Fach Philosophie.
Prenosi
Objavljeno
Kako citirati
Številka
Rubrike
Licenca
Avtorske pravice (c) 2022 Avtorji
To delo je licencirano pod Creative Commons Priznanje avtorstva-Nekomercialno-Brez predelav 4.0 mednarodno licenco.
Avtorji jamčijo, da je delo njihova avtorska stvaritev, da v njem niso kršene avtorske pravice tretjih oseb ali kake druge pravice. V primeru zahtevkov tretjih oseb se avtorji zavezujejo, da bodo varovali interese založnika ter da bodo povrnili morebitno škodo.
Podrobneje v rubriki: Prispevki