Sadizem, Schadenfreude in krutost
DOI:
https://doi.org/10.3986/fv.42.3.08Ključne besede:
sadizem, Sade, sadomazohizem, Freud, Adorno, Deleuze, Lacan, Schadenfreude, krutostPovzetek
Prispevek izhaja iz vprašanja, od kod izhajajo teze o tem, da nam danes vladajo sadisti, na katere naletimo tako v teorijah zarote kakor tudi v razlagah prevlade nasilja in krutosti v sodobni družbi. Prispevek najprej izpostavi nekatere pomembne spremembe, ki so nedavno nastale na področju politike, ekonomije in družbe (padec berlinskega zidu; viktimizacijo; krizo politike in vzpon neoliberalizma; spremenjeno dinamiko kapitalizma, ki ugrabi in valorizira afekt ter favorizira bizarno; tehnološke spremembe, ki omogočijo nastop novih družbenih medijev; premik obscenosti iz roba v središče; paradokse »konca zgodovine« in zgodovinskega zastoja; pandemijo; sprememba vsesplošnega razpoloženja iz tesnobe v štimungo nočne more, pri kateri je ključen problem užitek Drugega). Nato se loti zgodovinskih premen »sadizma«, ki so skozi 19. in 20. stoletje Sada reducirale na klinično kategorijo, določile pomen »sadizma« kot uživanja v trpinčenju drugih, pri Freudu, freudovcih in Frankfurtski šoli pa skonstruirale termin »sadomazohizem«, ki je bil uporabljen za analizo nacizma in ki ga je kasneje kot skrpucalo, ki s Sadom in Masochom nima nobene zveze, upravičeno kritiziral Deleuze. Posebno vlogo pri tem procesu splošne predstave o sadizmu imajo vojne propagande, klišeji in drugi procesi, ki so zaslužni za to, da je »sadomazohizem« kot spolna praksa in kot moda nedavno postal hkrati nekaj družbeno sprejemljivega, čeprav ima po drugi strani svojo vlogo ne le pri pornifikaciji družbe, temveč tudi pri uveljavitvi skrajno nasilnih oblik pornografije. Ne glede na vse te potvorbe »sadizma« in ne glede na neuporabnost »sadomazohizma« za konkretno analizo delovanja sodobne družbene vezi, pa nek sadizem v splošnem smislu, zlasti glede na vse poprej omenjene družbene in politične spremembe (trole, hejterje), ohranja svojo moč nad družbo. Za podrobnejšo analizo tega je treba vključiti vseprisotna, a malo analizirana fenomena Schadenfreude, zlasti na strani publike, in krutosti kot fenomena, do katerega je družba hkrati distancirana in z njim fascinirana. V tretjem koraku prispevek podrobneje razdela kaj Schadenfreude in krutost sploh sta, ter ju na koncu naveže na Lacanovo pojmovanje objet petit a.
Prenosi
Literatura
Adorno, Theodor W., Minima moralia. Refleksije iz poškodovanega življenja, prev. S. Knop, Ljubljana, Založba/*cf, 2007.
Adorno, Theodor W., »Freudovska teorija in struktura fašistične propagande«, prev. R. Riha v Psihoanaliza in kultura, ur. R. Močnik in S. Žižek, Ljubljana, DZS, 1981, str. 143–172.
Agamben, Giorgio, Homo Sacer. L'intégrale. 1997-2015, Pariz, Seuil, 2016.
Airaksinen, Timo, The Philosophy of Marquis de Sade, London in New York, Routledge, 2001.
André, Serge, Les perversions #2. Le sadisme, Lormont, Éditions Le Bord de l'Eau, 2013.
Aristotel, Nikomahova etika, prev. K. Gantar, Ljubljana, Slovenska Matica, 2016.
Artaud, Antonin, Gledališče in njegov dvojnik, prev. A Berger, Ljubljana, Mestno gledališče ljubljansko, 1994.
Badiou, Alain, Etika. Razprava o zavesti o zlu, prevedla J. Šumič-Riha, Problemi, 34 (1/1996).
Balibar, Étienne, »Nasilje: idealnost in krutost«, prev. A. Zupančič, v Strah pred množicami. Politika in filozofija pred in po Marxu, prev. K. Rotar in A. Zupančič, Ljubljana, Studia Humanitatis, 2004, str. 425–448.
Barthes, Roland, Sade, Fourier, Loyola, Pariz, Seuil, 1971.
Barton, Bernadette, The Pornification of America. How Raunch Culture Is Ruining Our Society, New York, New York University Press, 2021.
Baruchello, Giorgio, Philosophy of Cruelty. Collected Philosophical Essays, Gatineau, Nortwest Passage Books, 2017.
Buckels, Erin E., Trapnell, Paul D. in Paulhus, Delroy L., »Trolls just want to have fun«, Personality and Individual Differences, št. 67 (2014), str. 97–102.
Bunta, Aleš, »In Times of 'Chastity'. An Inquiry into Some Recent Developments in the Field of Perversion«, Filozofski vestnik, 42 (1/2021), str. 245–263, DOI: 10.3986/fv.42.1.11
Castel, Pierre-Henri, Pervers, analyse d'un concept, suivi de Sade à Rome, Montreuil-sous-Bois, Les Éditions d'Ithaque, 2014.
Chancer, Lynn S., Sadomasochism in Everday Life: The Dynamics of Power and Powerlessness, New Brunswick (NJ), Rutgers University Press, 1994.
David-Ménard, Monique, Les Constructions de l’universel. Psychanalyse, philosophie, Pariz, PUF, 1993.
Deleuze, Gilles »Predstavitev Sacherja Masocha. Hlad in krutost«, prev. A Zupančič, v Mazohizem in zakon, Ljubljana, DTP, 2000, str. 5–100.
Deleuze, Gilles in Guattari, Félix, Anti-Ojdip. Kapitalizem in shizofrenija, prev. J. Kernev Štrajn, Ljubljana, Krtina, 2017.
Dolar, Mladen, Heglova Fenomenologija duha, 2. natis, Ljubljana, DTP, 2017.
Dolar, Mladen, »Govori se«, Problemi, 56 (9-10/2018), str. 225–247.
Dolar, Mladen, »Kaj je (bila) avtoriteta?«, Problemi, 58 (5-6/2020), str. 5–27.
Foucault, Michel, Dits et écrits I in II (1954–1975 in 1976–1988), Pariz, Gallimard/Quarto, 2001.
Freud, Sigmund, Tri razprave o teoriji seksualnosti, prev. M. Dobnikar, Ljubljana, Studia Humanitatis, 1995.
Jones, Ernest, On the Nightmare, New York, Liveright Publishing Corporation, 1951.
Klepec, Peter, »On the touch of swear words: swearing and the Lacanian real«, v Komel, Mirt (ur.). The language of touch: philosophical examinations in linguistics and haptic studies, London, Bloomsbury Academic, 2019, str. 121–135.
Klepec, Peter, »Covid-19, das Unheimliche in nočna mora«, Problemi, 58 (9-10/2020), str. 111–139.
Klossowski, Pierre, Sade, moj bližnjik, prev. M. Leskovar, Koper, Hyperion, 2010.
Kremnitzer, Yuval, »Cesarjeva nova golota: mediji, množice in nepisan zakon«, prev. A. Mendiževec, Problemi, 58 (5-6/2020), str. 29–70.
Lacan, Jacques, Écrits, Pariz, Seuil, 1966.
Lacan, Jacques, Etika psihoanalize, Seminar, knjiga VII., prev. M. Božovič et al., Ljubljana, Delavska enotnost, 1988.
Lacan, Jacques, Spisi, prev. Tomaž Erzar et al., Ljubljana, DTP, 1993.
Lacan, Jacques, Štirje temeljni koncepti psihoanalize. Seminar. Knjiga XI., prev. R. Močnik, Z. Skušek, S. Žižek, 1. ponatis, Ljubljana, DTP, 1996.
Lacan, Jacques, Séminaire. Livre X. Lʼangoisse, Pariz, Seuil, 2004.
Lacan, Jacques, Hrbtna stran psihoanalize, Seminar, knjiga XVII., prev. S. Tomšič, A. Zupančič in A. Žerjav, Ljubljana, DTP, 2008.
Lacan, Jacques, »O vprašanju, ki predhodi vsaki možni obravnavi psihoze«, prev. S. Pelko, v Primer Schreber, Ljubljana, DTP, 1995, str. 71–115.
Lauwaert, Lode, Marquis de Sade and Continental Philosophy, Edinburgh, Edinburgh University Press, 2020.
Lefort, Claude, La complication. Retour sur le communisme, Pariz, Fayard, 1999.
Les figures de la cruauté, entre civilisation et barbarie, ur. M. Gad Wolkowicz, Pariz, Éditions In Press, 2016.
Marty, Éric, Pourquoi le XXe siècle a-t-il pris Sade au serieux?, Pariz, Seuil, 2011.
Massumi, Brian, »Navigating Movements«, v Hope, ur. M. Zournazi, London in New York, Routledge, 2003, str. 210–248.
Miller, Jacques-Alain, O nekem drugem Lacanu, prev. M. Božovič et al., Ljubljana, DTP, 2001.
Milner, Jean-Claude, »Razmišljanje o gibanju MeToo [JazTudi] in njegovi filozofiji«, prev. M. Stojan Dolar, Problemi, 57 (7-8/2019), str. 163-187.
Montaigne, Michel de, Eseji, prev. B. Stopar, Ljubljana, Mladinska knjiga, 1960.
Moore, Alison M., Sadism, Masochism, and Historical Teleology, Lanham, Boulder, New York in London, Lexington Books, 2016.
Nagle, Angela, Ubijte vse normalneže. Internetne kulturne vojne od 4chana do Tumblrja in alternativne desnice, prev. M. Lovrenov, Problemi, 58 (7-8/2020).
Nedoh, Boštjan, Ontology and Perversion. Deleuze, Agamben, Lacan, London in New York, Rowman in Littlefield, 2019.
Neiman, Susan, Evil in Modern Thought. An Alternative History of Philosophy, Princeton in Oxford, Princeton University Press, 2002.
Niango, Matthieu, Citations de Sade expliquée, Paris, Éditions Eyrolles, 2014.
Nietzsche, Friedrich, Onstran dobrega in zlega. H genealogiji morale, prev. J. Moder, Ljubljana, Slovenska matica, 1988.
Phillips, Whitney, This Is Why We Can't Have Nice Things. Mapping the Relationship between Online Trolling and Mainstream Culture, Cambridge (MA) in London, The MIT Press, 2015.
Pollard, Tom, Sadomasochism, Popular Culture and Revolt: A Pornography of Violence, London in New York, Routledge, 2020.
Portmann, John, When Bad Things Happen to Other People, London in New York, Routledge, 2000.
Regan, Tom, The Case for Animal Rights, Berkeley, University of California Press, 1983.
Romanienko, Lisiunia A., Degradation Rituals. Our Sadomasochistic Society, Basingstoke, Palgrave Macmillan, 2014.
Rorty, Richard, »Kontingenca, ironija, solidarnost« (izbor), prev. U. Kalčič, v Filozofija skozi psihoanalizo VII., Problemi, 31 (4-5/1993), str. 397–435.
Roudinesco, Élisabeth, Our Dark Side. A History of Perversion, prev. D. Macey, London, Polity Press, 2009.
Sade, Marki de, Filozofija v budoarju ali nemoralni učitelji. Dialogi namenjeni izobrazbi mladih deklet. Posthumno delo avtorja Justine. Naj mati svoji hčerki zapove v obvezno branje, prev. I. Ilc, Ljubljana, Center za slovensko književnost/Aleph, 2010.
Sade, Marki de, Juliette. Justine, prev. Z. Skušek-Močnik, Ljubljana, DZS, 1986.
Sade, Marki de, Sto dvajset dni Sodome ali šola libertinstva, prev. I. Ilc, Ljubljana, Center za slovensko književnost/Aleph, 2012.
Sade. Stationen einer Rezeption. Herausgegeben und mit einem Essay von Ursula Pia Jauch, Frankfurt na Majni, Suhrkamp, 2014.
Safranski, Rüdiger, Zlo, ali drama svobode, prev. T. Virk, Ljubljana, Literarno-umetniško društvo Literatura, 2020.
Sarracino, Carmine in Scott, Kevin M., The Porning of America. The Rise of Porn Culture, What It Means, and Where We Go from Here, Boston, Beacon Press, 2008.
Schadenfreude Understanding Pleasure at the Misfortune of Others, ur. Wilco W. van Dijk in Jaap W. Ouwerkerk, Cambridge, Cambridge University Press, 2014.
Smith, Richard S., The Joy of Pain. Schadenfreude and the Dark Side of Human Nature, Oxford, Oxford University Press, 2013.
Troha, Tadej, Intervencije v nepovratno, Ljubljana, DTP, 2015.
Zimbardo, Philip, The Luciffer Effect. How Good People Turn Evil, London, Rider Books, 2007.
Zupančič, Alenka, Konec, Ljubljana, DTP, 2019.
Žižek, Slavoj, Kuga fantazem, Ljubljana, DTP, 1997.
Prenosi
Objavljeno
Verzije
- 2022-04-06 (2)
- 2021-12-31 (1)
Kako citirati
Številka
Rubrike
Licenca
Avtorji jamčijo, da je delo njihova avtorska stvaritev, da v njem niso kršene avtorske pravice tretjih oseb ali kake druge pravice. V primeru zahtevkov tretjih oseb se avtorji zavezujejo, da bodo varovali interese založnika ter da bodo povrnili morebitno škodo.
Podrobneje v rubriki: Prispevki