Moški, zaljubljeni v umetne ženske: »Peščeni mož« E. T. A. Hoffmanna, Stepfordske ženske Ire Levina in njune filmske priredbe

Željko Uvanović

Povzetek

Hoffmannova novela in Levinov roman zelo podobno ustvarjata grozljive okoliščine, v katerih moški, povezani v sovražni zaroti, proizvajajo nadomestke žensk. Avtor v uvodu na kratko predstavi pojava pigmalionizem in agalmatofilija od časov antične Grčije do danes. Sklicuje se tudi na deli Georga Herseya Falling in Love with Statues (2009) in Anthonyja Fergusona The Sex Doll (2010). Uvodni del sklene s primerjavo med Henryjem Higginsom G. B. Shawa in Hoffmannovim Nathanaelom v kontekstu relevantnih psihoanalitičnih teorij. Interpretacija Hoffmannove novele poudarja ambivalentnost in metafizični determinizem glavnega junaka, ki je dovzeten za zapeljevanje mračnih, mefistovskih sil. Umetna ženska Olimpia se izkaže kot usodna Galateja. Interpretacija Levinovega romana izpostavi podobnosti s Hoffmannovim besedilom. Pigmalionizem je tu mogočno, kruto visoko tehnološko tržišče za izbrane moške, ki ne dopušča možnosti za upor. Avtor v tretjem delu članka obravnava filmske priredbe omenjenih literarnih del. Eckhard Schmidt je v svoji priredbi Hoffmannove novele uporabil idejo krvnega testa iz Levinovega romana in ustvaril novo, mirno in spravljivo (morda trivialno) inačico zgodbe. Bryan Forbes je s svojo priredbo ustvaril primer razmeroma zveste intermedialne transformacije s posrečenimi dodatki, ki intenzivirajo Levinovo distopijo. Frank Oz pa s svojo priredbo ustvarja komično različico izvirnika. Motiv oči je prisoten v obeh literarnih delih in v vseh filmskih priredbah. Sijoče, prijazne človeške oči so v kontrastu z umetnimi nadomestki v praznih, temnih očesnih votlinah.

Ključne besede

literatura in film; ljubezen; pigmalionizem; agalmatofilija; Hoffmann, E. T. A: »Peščeni mož«; Levin, Ira: Stepfordske ženske; filmske priredbe

Celotno besedilo:

PDF (English)

Literatura

Bauer, Douglas F. “The Function of Pygmalion in the Metamorphoses of Ovid.” Transactions and Proceedings of the American Philological Association 93 (1962): 1–21.

Beck, Julie. “Married to a Doll. Why One Man Advocates Synthetic Love.” Web 3 Dec 2015. http://www.theatlantic.com/health/archive/2013/09/married-to-a-dollwhy-one-man-advocates-synthetic-love/279361/.

Beeman, Naomi. “Uncanny Laughter: Reworking Freud’s Theory of Jokes with E. T. A. Hoffmann’s ’The Sandman’.” Comedy in Comparative Literature. Essays on Dante, Hoffmann, Nietzsche, Wharton, Borges, and Cabrera Infante. Ed. David Gallagher. Lewiston, Queenston, Lampeter: The Edwin Mellen Press, 2011. 29–56.

Bethea, David M. “Brodsky, Frost, and the Pygmalion Myth.” Russian Literature XLVII (2000): 289–305.

Dawson, Terence. “Enchantment, Possession and the Uncanny in E. T. A. Hoffmann’s ’The Sandman’.” International Journal of Jungian Studies 4.1 (2012): 41–54.

Der Sandmann. Dir. Eckhart Schmidt. Screenplay Eckhart Schmidt. Rapfaela-Film, Provobis-Film, 1993.

Durbach, Errol. “Pygmalion: Myth and Anti-Myth in the Plays of Ibsen and Shaw.” English Studies in Africa 21.1 (1978): 23–31.

Ferguson, Anthony. The Sex Doll. A History. Jefferson, London: McFarland & Company, Inc., Publishers, 2010.

Hersey, George L. Falling in Love with Statues. Artificial Humans from Pygmalion to the Present. Chicago, London: University of Chicago Press, 2009.

Hoffmann, E. T. A. “The Sandman.” The Golden Pot and Other Tales. Trans. Ritchie Robertson. New York: Oxford University Press, 2008. 85–118.

Levin, Ira. The Stepford Wives. London: Corsair, 2011.

Plant, David. “A Look at Narcissism Through Professor Higgins in Pygmalion.” British Journal of Psychotherapy 28.1 (2012): 50–65.

Robertson, Ritchie. “Introduction.” E. T. A. Hoffmann. The Golden Pot and Other Tales. Trans. Ritchie Robertson. New York: Oxford University Press, 2008. vii–xxxii.

Salama, Mohammad. “The Aesthetics of Pygmalion in G. B. Shaw and Tawfīq Al-Hakīm: A Study of Transcendence and Decadence.” Journal of Arabic Literature XXXI.3 (2000): 222–237.

Scullion, Val. “Kinaesthetic, Spastic and Spatial Motifs as Expressions of Romantic Irony in E. T. A. Hoffmann’s ’The Sandman’ and Other Writings.” Journal of Literature and Science 2.1(2009): 1–22.

The Stepford Wives. Dir. Bryan Forbes. Screenplay William Goldman. Palomar Pictures, 1975.

The Stepford Wives. Dir. Frank Oz. Screenplay Paul Rudnick. DeLine Pictures, 2004.

Weintraub, Rodelle. “Bernard Shaw’s Henry Higgins: A Classic Aspergen.” English Literature in Transition, 1880–1920 49.4 (2006): 388–397.

Wolff, J. “Romantic Variations of Pygmalion Motifs by Hoffmann, Eichendorff and Edgar Allan Poe.” German Life and Letters 33.1 (1979): 53–60.