Analiziranje elektronske poezije. Trije primeri tekstualnosti v digitalnih medijih

Giovanna Di Rosario

Povzetek

Podobe in zvoki, gibljive besede, časovnost in interakcija so temeljne prvine elektronske poezije. Katere nove vrste besedilnosti te prvine prinašajo v poezijo? Kako interakcija različnih znakovnih sistemov ustvarja nove pomene? Kako lahko analiziramo in interpretiramo besedila, izdelana za ta medij – medij, s katerim lahko preprosto na novo opredelimo prostor pisanja in čas branja; medij, s katerim lahko v besedilo vključimo podobe in zvoke ter mu obenem dodamo gibanje, ki ustvarja novo vrsto časovnosti; in končno, medij, s katerim lahko oblikujemo odzivno in interaktivno besedilo? – Roberto Simanowski se sprašuje, »kaj potrebujemo za branje in interpretacijo digitalne literature«. Umberto Eco ugotavlja, da »neskončnost ali vsaj neskončno bogastvo interpretacij ni samo posledica bralčeve pobude, ampak tudi fizične mobilnosti samega besedila«. Ali je e-poezija res edinstven »žanr«, ali pa vse te prvine ustvarjajo zelo različna besedila? Avtorica skuša prikazati in analizirati različne vrste besedilnosti, ki jih ustvarja elektronska poezija. Da bi razložila, kako lahko poetični jezik zaradi interakcije različnih medijev ustvarja različne vrste besedilnosti, podrobno analizira naslednje tri elektronske pesmi: »Hospital Tent« Tonyja Barnstona, »i made this. you play this. we are enemies« Jasona Nelsona in »Poemas no meio do caminho« Ruia Torresa. Z analizo teh e-pesmi skuša pojasniti, kako se poezija spopada z možnostmi, ki jih prinaša »novi« digitalni medij.

Ključne besede

digitalna literatura; novi mediji; elektronska poezija; tekstualnost

Celotno besedilo:

PDF (English)

Literatura

Barnstone, Tony. “Hospital Tent”. Bornmagazine. Ed. Anmarie Trimble. 2006. Web. 15 Dec 2006. http://www.bornmagazine.org/projects/hospital_tent.

Eco, Umberto. “Vegetal and Mineral Memory: The Future of Books”. weekly.ahram.org.eg. 2003. Web. 2 July 2006. http://web.archive.org/web/20051124224704/http://weekly.ahram.org.eg/2003/665/bo3.htm.

Engberg, Maria. “Aesthetic of Noise in Digital Literary Arts”. elitineurope.net. Ed. Scott Rettberg. 2008. Web. 29 Sept 2010. http://elitineurope.net/node/16.

Manovich, Lev. “New Media from Borges to HTM”. The New Media Reader. Eds. Noah Wardrip-Fruin and Nick Montfort. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press, 2003. 13–16.

Murray, Janet. “Inventing the Medium”. The New Media Reader. Eds. Noah Wardrip-Fruin and Nick Montfort. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press, 2003. 3–5.

Nelson, Jason. “i made this. you play this. we are enemies”. secrettechnology. Ed. Jason Nelson. 2009. Web. 10 June 2010. http://www.secrettechnology.com/madethis/enemy6.html.

Saemmer, Alexandra. Matières textuelles sur support informatique. Saint-Étienne: Publications de l’Université de Saint-Étienne, 2007.

Simanowski, Roberto. “Reading Digital Literature”. Reading Moving Letters. Eds. Roberto Simanowski, Jörgen Schäffer and Peter Gendolla. Bielefeld: transcript Verlag, 2010. 15–28.

Torres, Rui. “Poemas no meio do caminho”. Telepoesis. Ed. Rui Torres. 2008. Web. 10 July 2008. http://www.telepoesis.net/caminho/caminho_index.html. Or Electronic Literature Collection II. Eds. Laura Borràs, Talan Memmott, Rita Raley and Brian Stefans. Feb 2011. Web. 24 Feb 2011. http://collection.eliterature.org/2/.

Zinna, Alessandro. Le interfacce degli oggetti di scrittura. Rome: Meltemi, 2004.